کد خبر: ۲۹۰۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱

واکنش کشورهای عربی به تفاهم سیاسی ایران و 1+5

تفاهم سیاسی انجام شده میان ایران و 1+5 در لوزان سوییس واکنش‌های زیادی را در میان کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای عربی به همراه داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
دولت بحرین از "تلاش‌های زیادی" که گروه 1+5 برای دستیابی به تفاهم با ایران انجام داد، قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این تفاهم، به توافق نهایی که تضمین کننده امنیت و صلح در منطقه باشد، بیانجامد.

این کشور هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که آینده شاهد تغییری خاص در سیاست‌های ایران در قبال کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و پایبندی به داشتن همکاری‌های مثبت و سازنده در جهت تقویت امنیت و ثبات منطقه باشد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان نیز در تماس تلفنی با باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که توافق حاصله به توافق نهایی منجر شود که البته این امر می‌تواند موجب تقویت امنیت و ثبات در منطقه و جهان شود.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه عمان نیز با صدور بیانیه‌ای با استقبال از تفاهم انجام شده، اعلام کرد که این توافق می‌تواند مرحله اساسی و مهمی در مسیر امضای توافق نهایی در 30 ژوئن باشد.

در این بیانیه آمده است که پادشاهی عمان نتایج مثبتی را که موجب دستیابی به توافق میان ایران و شش کشور بر سر برنامه هسته‌ای شده است، پیگیری کرده است و در این راستا از دستاورد تاریخی توافق مورد اشاره، تفاهم و مسئولیت امانت داری که مذاکره‌کنندگان طی روزها و سال‌های گذشته به خرج دادند، بسیار تشکر می‌کند.

خبرگزاری کویت هم‌چنین گزارش داد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا طی تماس با وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آنها را در جریان تفاهم انجام شده قرار داد.

دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این تماس تفاهم سیاسی انجام شده میان ایران و 1+5 مورد بررسی قرار گرفت و جان کری مختصری از آنچه را که طرفین به آن دست یافتند، به وزیران خارجه ارائه داده و بر تعهد آمریکا بر ایجاد امنیت و ثبات در کشورهای عضو شورا تاکید کرد.

بدر عبدالعاطی، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاهره تفاهم انجام شده را به دقت پیگیری کرده است و امیدوار است که این توافق به منزله اولین گام در جهت تحقق ثبات در منطقه باشد.

وی افزود که مصر هنوز در جریان جزئیات توافق حاصله قرار نگرفته و منتظر دستیابی به اطلاعات جزیی در این باره است.

عبدالعاطی هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که تفاهم انجام شده به توافق نهایی در 30 ژوئن بیانجامد تا این امر به تحقق ثبات در خاورمیانه منجر شود و از کشیده شدن (منطقه) به رقابت تسلیحاتی جلوگیری کند.

عبدالعزیز بن علی شریف، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه الجزایر نیز در اظهاراتی با ابراز خرسندی از نتایج مثبت مذاکرات در لوزان اعلام کرد که الجزایر به آنهایی که با نیت حسنه موجب موفقیت در این مذاکرات شدند، تبریک می‌گوید مذاکراتی که پیشرفتی در مسیر حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است.

خبرگزاری قطر نیز گزارش داد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در جریان تماس تلفنی باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا با وی بر مواضع قطر در ضرورت حل مسالمت‌آمیز (مساله) و عاری سازی منطقه از سلاح‌های هسته‌ای تاکید و ابراز امیدواری کرد که توافق حاصله موجب ایجاد امنیت و ثبات در منطقه شود.

تمیم هم‌چنین از اوباما به دلیل توجه به تحکیم روابط دو کشور تشکر و قدردانی کرد.

بنابر گزارش المنار، یک منبع مسئول در وزارت امور خارجه سوریه نیز اعلام کرد که جمهوری عربی سوریه با علاقه‌مندی بسیار پیگیر مذاکرات انجام شده میان دولت جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 درخصوص برنامه هسته‌ای ایران بوده و امیدوار است که این مذاکرات به توافقی بیانجامد که از یک سو دربرگیرنده حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای باشد و از سوی دیگر هر گونه سوء تفاهم سایر طرف‌ها را در قبال برنامه هسته‌ای این کشور از بین ببرد.

این منبع ادامه داد که در سایه اعلام طرفین به دستیابی به توافق انجام شده، دولت جمهوری عربی سوریه از بیانیه منتشر شده استقبال کرده و از تلاشی که نمایندگان دولت ایران در دفاع از منافع کشورشان و حق آن در دستیابی به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای داشته‌اند، تشکر کرده و بر اهمیت اجرای تعهدات مربوط به لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی که طی سال‌های گذشته از سوی کشورهای غربی و بی‌هیچ دلیلی بر ملت ایران روا داشته شده، تاکید دارد.

بنابر گزارش الشروق، در لبنان نیز نبیه بری، رییس پارلمان این کشور در سخنانی در جمع سیاسیون مذاکرات لوزان را بزرگترین ماراتون سیاسی و دیپلماتیکی تاریخ توصیف کرد و افزود که این توافق بعد از بیش از 10 سال از مذاکرات میان تهران و پایتخت‌های کشورهای غربی حاصل شده است.

وی افزود: این توافق گامی مهم به شمار می‌رود و باید موتور راه حل‌های دیگر بحران‌ها در منطقه را به حرکت درآورد.

بنابر گزارش المنار، دولت عراق نیز ضمن استقبال از تفاهم سیاسی ایجاد شده میان ایران و 1+5 بر ضرورت عاری سازی منطقه از سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد و لغو کلیه تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران را خواستار شد.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر اطلاع‌رسانی دفتر نخست وزیری عراق منتشر شد، آمده است: ما از توافقی که بین کشورهای 1+5 و ایران بر سربرنامه هسته‌ای ایران حاصل شده، استقبال می‌کنیم.

این بیانیه در ادامه بر ضرورت عاری سازی منطقه از سلاح‌های هسته‌ای و لغو کلیه تحریم‌های اقتصادی علیه ملت همسایه، ایران، تاکید کرد و افزود که ملت عراق نیز سابقا از تحریم‌هایی که زیان‌های بسیاری به آن وارد کرده، رنج برده است.

دولت عراق در این بیانیه هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که این تفاهم به توافق نهایی منجر شود که به همه مشکلات مربوط به این مساله پایان دهد.

این بیانیه تاکید کرد: توافق انجام شده ثابت کرده است که استفاده از زبان گفت‌وگو ملت‌ها را از مشکلات و ویرانه‌های جنگ و پیامدهای آن رهایی خواهد بخشید.

وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای با استقبال از تفاهم سیاسی انجام شده، آن را شاخه‌ای از شاخه‌های صلح و امنیت توصیف کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین