کد خبر: ۲۹۰۴۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰

سه روز عزای عمومی در پی درگذشت یک کارگردان

«آنیبال سیلوا»، رئیس‌جمهور پرتغال نیز این کارگردان کهنه‌کار را شاهد بی‌نظیرفرهنگ پرتغال خواند که این فرهنگ را فراتر از مرزهای این کشور به شهرت رساند.
آفتاب‌‌نیوز : «مانوئل دی اولیویرا»، کارگردان نامدار پرتغالی، پس از ۸۰ سال فعالیت هنری سینمایی چشم از جهان فروبست و دولت پرتغال نیز در واکنش به از دست دادن این چهره تاثیرگذار هنری خود، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، کارگردان نامدار پرتغالی، «مانوئل دو اولیویرا» در ۱۰۶ سالگی در خانه خود در شهر بندری پورتو، در شمال پرتغال به دلیل ایست ‌قلبی چشم از جهان فروبست.

مقامات شهر پورتو، شهری که مانوئل دو اولیویرا ۱۱ مارس ۱۹۰۸ در آن چشم به جهان گشوده بود، ‌به احترام او سه روز عزای عمومی اعلام کردند. در لیسبون، پایتخت پرتغال نیز دو روز عزای عمومی اعلام شده است.

اعلام خبر مرگ مانوئل دو اولیویرا که مسن‌ترین کارگردان جهان لقب گرفته بود، واکنش گسترده چهرهای سیاسی و هنری پرتغال را به همراه داشت.

نخست‌وزیر پرتغال، «پدرو پاسوس کوئیلو» نیز در واکنش به مرگ «مانوئل دی اولیویرا» عنوان کرد: "فرهنگ پرتغال یک شخصیت بزرگ را از دست داد".

«آنیبال سیلوا»، رئیس‌جمهور پرتغال نیز این کارگردان کهنه‌کار را شاهد بی‌نظیرفرهنگ پرتغال خواند که این فرهنگ را فراتر از مرزهای این کشور به شهرت رساند.

«اولیویرا» فعالیت هنری خود را با بازی در یک فیلم صامت آغاز کرد و با مستند کوتاه «کار سخت در رودخانه دورو» وارد حرفه کارگردانی شد.

او در نخستین فیلم پرتغالی‌زبان نیز بار دیگر به عنوان هنرپیشه ظاهر شد و پس از دوباره به کارگردانی روی آورد.

«دی اولیویرا» در دهه پنجاه پس از سانسور شدید کارهایش در دوران حکومت دیکتاتوری «آنتونیو سالازار» به آلمان سفر کرد و با تکنیک ساخت فیلم‌های رنگی آشنا شد.

او پس از آنکه وارد ششمین دهه زندگی‌اش شد شتاب بیشتری به فعالیت هنری خود داد و بیشترین آثارش را پس از این زمان ساخت.

او تا زمان مرگ به‌رغم ضعف جسمانی و کاهش بودجه سینمایی پرتغال به فعالیت هنری خود ادامه می‌داد.

این کارگردان نامدار پرتغالی در طول ۸۰ سال فعالیت سینمایی در مجموع ۴۰ فیلم ساخت و جوایز هنری بسیاری کسب کرد.

از جمله جوایز «دی اولیویرا»؛می‌توان از دوربین برلیناله، جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جوایز فیلم اروپا، یوزپلنگ افتخاری جشنوار لوکارنو، شیر طلایی جشنواره ونیز و جایزه نخل طلایی افتخاری جشنواره کن نام برد.

از معروف‌ترین آثار او می‌توان به «در ساحل رودخانه» اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
فریبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
0
0
چه رئیس جمهور هنردوست و با فرهنگی!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین