کد خبر: ۲۹۰۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴

اردوغان وارد تهران شد

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه، دقایقی پیش در صدر هیاتی عالی رتبه وارد تهران شد و در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد مورد استقبال «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : این سفر یک روزه به دعوت رسمی دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و وی تا ساعتی دیگر در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد از اردوغان به طور رسمی استقبال می کند.

روز شنبه هفته جاری یک بیانیه مشترک مطبوعاتی در تهران و آنکارا در آستانه این سفر منتشر شد که در آن عنوان شده بود، «طی این سفر دو رییس جمهوری و وزرای دو کشور ملاقات و مذاکره خواهند داشت و قرار است دیدار اردوغان با رهبر معظم انقلاب نیز تنظیم شود.»

این بیانیه مطبوعاتی همچنین اشاره داشت که «دومین نشست مشترک شورای عالی همکاری دو کشور با حضور وزرای ایران و ترکیه برگزار می شود. طی این دیدار، تمامی ابعاد روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه مرور شده و درباره موضوعات منطقه ای و بین المللی تبادل نظر خواهد شد».

نخستین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور در جریان سفر خرداد ماه سال گذشته روحانی به آنکارا برگزار شده بود.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز گذشته گفت: در جریان سفر یک روزه اردوغان به تهران چند سند همکاری بین ایران و ترکیه امضا می شود.

وی افزود: اردوغان در زمینه روابط دوجانبه و برخی تحولات خاورمیانه به ویژه رویدادهای سوریه، عراق و یمن با مقامات عالی ایران گفت وگو می کند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در ارزیابی منافع ترکیه از حصول تفاهم سیاسی بین ایران و غرب، گفت: توافق نهایی بین ایران و غرب که منجر به لغو تحریم ها خواهد شد، فرصت های جدیدی برای ایران، منطقه و ترکیه است؛ چراکه ترکیه به عنوان کشور همسایه شریک تجاری مهمی برای ایران بوده و تهران تامین کننده بخش مهمی از انرژی آنکارا است.

مقام های ارشد ایران و ترکیه با ترسیم افق روابط اقتصادی دو کشور، وعده داده اند که همه تلاش خود را برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی به رقم 30 میلیارد دلار در سال جاری میلادی، بکار گیرند.

برنامه های توسعه ای ایران به ویژه در بخش های انرژی، پتروشیمی و گسترش شبکه ریلی و تجهیز بنادر جنوبی، زمینه های مناسبی را برای حضور سرمایه گذاران ترکیه رقم زده است. ارزش اجرای طرح های ایران در بخش فقط پتروشیمی، بالغ بر رقم وسوسه انگیز 70 میلیارد دلار است.

مجموعه همکاری های تهران – آنکارا در حوزه حمل و نقل نیز باید در قالب یک برنامه راهبردی و کلان به پیش برود. ایران و ترکیه با موقعیت ژئواستراتژیک خود می توانند پل ارتباطی یکدیگر به شرق دور از یکسو و اروپا از سوی دیگر شوند.

ایجاد یک خط آهن 350 کیلومتری که 210 کیلومتر آن در خاک ترکیه و 140 کیلومتر آن در ایران است، می تواند دریای سیاه و دریای مدیترانه را به آب های آزاد جنوب ایران و از سوی دیگر به شرق و کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و نهایتاً چین متصل کند که این امر علاوه بر افزایش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور، نقش مهمی در ارتقای ظرفیت های حمل و نقلی منطقه خواهد داشت.

پیشرفت های علمی - صنعتی، ظرفیت های تجاری و فراوانی انرژی در ایران و همچنین وجود صنایع مختلف در ترکیه باعث شده تا همگرایی اقتصادهای دو کشور را بتوان فراتر از روابط دو جانبه، موتور محرکه ای برای اقتصاد کشورهای منطقه دانست.

به گزارش ایرنا، گفت وگوها و مشورت های مثبت و سازنده مقام های ارشد ایران و ترکیه برای ایجاد ثبات و کاستن از آلام و رنج های مردم منطقه، به طور قطع بسیار اثرگذار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین