کد خبر: ۲۹۱۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
هافینگتون پست:

جلسه خصوصی اوباما با تعدادی از خبرنگاران برای حمایت از توافق هسته ای با ایران

نشریه «هافینگتون پست» اعلام کرد که رییس جمهوری آمریکا در جلسه دو ساعته ای به صورت خصوصی با برخی از خبرنگاران دلایل خود برای حمایت از توافق هسته ای با ایران را در میان گذاشته و به پرسش های آن ها در مورد سیاست کابینه اش در قبال تهران پاسخ داده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا به نقل از این نشریه، این جلسه نشست خبری نبوده بلکه تعداد خاصی از روزنامه نگاران عموماً «لیبرال» که خط فکری شان نزدیک به دمکرات هاست، تنها برای اینکه رییس جمهوری آمریکا بتواند سیاست های کلی اش مقابل ایران را به آن ها توضیح دهد به صورت خصوصی به کاخ سفید دعوت شدند.

«مایکل کالدرون» روزنامه نگار «هافینگتون پست» نخستین فردی است که گزارش این جلسه را بدون اینکه جزئیات صحبت های اوباما را شرح دهد، نوشته است.

او یک فهرست دقیق از نام شرکت کنندگان در این جلسه خصوصی منتشر کرده است.

روزنامه نگاران حاضر در این جلسه بیشتر دبیران، تحلیل گران و دیدگاه نویسان مشهور روزنامه های میانه رو و لیبرال در آمریکا هستند.

به نوشته این رسانه، این دیدار محرمانه نبوده اما صحبت های بارک اوباما در این جلسه محرمانه بوده و جلسه تنها برای آگاهی رسانی به تحلیل گران و روزنامه نگاران مطرح در رسانه های آمریکا برنامه ریزی شده است.

دکستر فیلکینس خبرنگار «نیویورک تایمز»، مایکل توماسکی از «دیلی بیست»، جفری گولدبرگ از «آتلانتیک»، جاناتان جیاکومو، از «نیویورکر»، جرالد سیب از «وال استریت ژورنال» و دیوید ایگناتیوس، روت مارکوس، یوجین رابینسون و گرگ سرجنت از روزنامه «واشنگتن پست» از جمله افرادی بودند که در این جلسه شرکت داشتند.

«اریک شولتز» سخنگوی کاخ سفید به درخواست های متعدد خبرنگاران برای نظر دادن در مورد محتوای این نشست پاسخ نداده است.

به نوشته هافینگتون پست، این نخستین بار نیست که کاخ سفید جلسات محرمانه با حضور خبرنگاران برگزار می کند. آخرین این جلسه ها در سال 2014 و هنگامی که آمریکا و متحدانش تصمیم گرفتند به مواضع گروه داعش در عراق و سوریه حمله هوایی کنند، برگزار شد.

به گزارش ایرنا، اوباما ادامه سیاست «مصاحبه های هدفمند با رسانه های همسو» را چند روز پیش در مصاحبه با «توماس فریدمن» ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز، انجام داد.

او در این مصاحبه ضمن تمجید از بیانیه سوییس گفت که هیچ روشی موثرتر از روش دیپلماتیک نمی تواند ایران را - به گفته او - از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارد.

اوباما به دکترین خود برای تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران اشاره کرد و افزود: دیدگاه من در مورد این کشور تلفیق نیازهای محوری راهبردی آمریکا در راستای حفظ منافع ملی کشور است و معتقدم که این دکترین پسندیده تر از دکترین تحریم و انزوای بی انتهاست.

وی افزود: آمریکا با قدرت تامی که در اختیار دارد، لازم است اعتماد به نفس داشته باشد تا به خطرات محاسبه شده ورود کند و راه را برای احتمالات مهم جدید بگشاید. مصداق این اهتمام، توافق دیپلماتیک با ایران است.

وی در مورد توافق هسته ای گفت: باید این فرصت را که امکان دارد فقط یک بار در طول عمر به دست آید، مغتنم شماریم و ببینیم آیا می توانیم حداقل یک پرونده هسته ای را از روی میز برداریم یا خیر.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: توافق با ایران هنوز نهایی نشده است . ما هنوز کار را به انجام نرسانده ایم و انبوهی از جزییات وجود دارد که لازم است بر روی آنها کار شود.

وی یادآور شد که در این زمینه لغزش ها و نیروهای پس زننده و دشواری های واقعی سیاسی، هم در ایران و هم در کنگره آمریکا وجود دارد.

اوباما در مورد کنگره گفت که از حق انحصاری خود در مقام ریاست جمهوری آمریکا استفاده خواهد کرد. به موجب این حق، رییس جمهوری آمریکا می تواند در مورد توافق های الزام آور با قدرت های خارجی بدون تائید کنگره وارد عمل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین