کد خبر: ۲۹۱۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷

انتقاد یک خبرگزاری اصولگرا از سانسور و بایکوت اظهارات فرمانده سپاه در رسانه های اصولگر

به‌غيراز واکنش‌هاي مثبت دوستان ايران در منطقه مانند سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله و شيخ «نعيم قاسم» معاون دبيرکل حزب‌الله، در داخل کشور نيز جناح ها ، طيف ها و شخصيت هاي مختلف کشور به اظهار نظر درباره آنچه در سوييس گذشته پرداخته و در همين راستا به نقد يا حمايت از عملکرد تيم مذاکره کننده هم اقدام کرده اند .
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگراری آریا به مدیریت امیر محببیان در یادداشتی نوشت: از زماني که بيانيه لوزان قرائت شده واکنش هاي مختلفي به ميان آمده است.

به‌غيراز واکنش‌هاي مثبت دوستان ايران در منطقه مانند سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله و شيخ «نعيم قاسم» معاون دبيرکل حزب‌الله، در داخل کشور نيز جناح ها ، طيف ها و شخصيت هاي مختلف کشور به اظهار نظر درباره آنچه در سوييس گذشته پرداخته و در همين راستا به نقد يا حمايت از عملکرد تيم مذاکره کننده هم اقدام کرده اند . در اين ميان اما حاشيه هاي ديگري هم پيرامون اين دور از مذاکرات پديد آمده که بسيار مهم و قابل تامل است.

ماجرا از اين قرار است که در ميان چهره هاي انقلابي که با لباس نظامي خدمت مي کنند اولين نفر سرلشکر فيروزآبادي بود که در پيامي نوشت: «خداي بزرگ را شاکريم که در پناه اوليا الهي و ادعيه خاص بقيه‌الله‌العظم (سلام‌الله عليه) و تدبير مقام‌معظم‌رهبري، حرکت رو به جلوي انقلاب‌اسلامي با صلابت و موفقيت ادامه دارد و هرروز که مي‌گذرد، اميدواري حق‌طلبان و عدالت‌خواهان جهان به آموزه اسلام عزيز و ارتقا موقعيت نظام مقدس جمهوري‌اسلامي‌ايران در جهان و منطقه و در دل‌هاي مسلمانان و مستضعفان بيشتر مي‌شود.»رييس ستاد کل نيروهاي مسلح ادامه داده بود : «اکنون که در سايه هدايت‌هاي آن رهبر فرزانه و همت دولت خدمتگزار جناب آقاي دکترروحاني و تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي به‌ويژه جناب آقاي دکترظريف وزير محترم امور خارجه، گام ديگري در جهت احقاق حقوق مسلم نظام مقدس جمهوري‌اسلامي‌ايران در مذاکرات مربوط به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي برداشته شده است، ضمن تبريک به ملت بزرگ ايران‌اسلامي و قدرداني از جناب آقاي رييس‌جمهوري محترم و کارگزاران و تلاشگران اين عرصه مهم و حساس، با کمال افتخار از عنايات و راهنمايي‌هاي حضرت مستطاب‌عالي که موجب سربلندي و پايداري هرچه ‌بيشتر ملت بزرگوار ايران اسلامي گرديد، سپاسگزاري کرده، رجاء واثق دارد با استمرار رهنمودهاي آن رهبر عظيم‌الشان، مراحل آتي مذاکرات نيز در مسير سلامت و صلاح دولت و ملت تداوم خواهد يافت.»

و البته به فاصله اندکي پس از او سردار سرلشکر عزيز جعفري ،فرمانده کل سپاه پاسداران نيز در اظهاراتي بسيار مهم که با واکنش هاي بين المللي نيز مواجه شد به تقدير از عملکرد تيم مذاکره کننده و نتايج مذاکرات لوزان پرداخت. او در اين اظهاراتش گفت :« مقاومت ملت ايران در مقابل آمريکا، گزينه‌هاي نيرومند ايالات متحده براي تحميل اراده‌ي سياسي به جمهوري اسلامي ايران را ناکارآمد ساخت. آمريکا که در پي تغيير رفتار سياسي ايران بود، خود به تغيير رفتار سياسي تن داد و بر خلاف مشي گذشته‌ خود، در مقابل مردم ما، مجبور به فراموش کردن همه‌ گزينه‌هاي روي ميز و جايگزين سازي مسير ديپلماسي براي حل موضوع هسته‌اي شد.»

او افزوده بود :« به فضل الهي فرزندان انقلابي ايران اسلامي در نبرد ديپلماتيک خود تا به امروز توانسته‌اند از حقوق ملت ايران به شايستگي دفاع کنند و ملت ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از تلاش‌هاي صادقانه و مجاهدت‌هاي سياسي اين عزيزان و ايستادگي روي خطوط قرمز تعيين شده، قدرداني مي‌کنند.هر چند بي صداقتي و عدم پايبندي آمريکايي‌ها به تعهدات و عدم اعتماد به آنها، مسير سختي را براي آينده‌ اين جهاد ديپلماتيک ترسيم مي‌کند، اما مطمئن هستيم همانگونه که رئيس محترم جمهور و وزير محترم امور خارجه و اعضاي برجسته‌ اين تيم به صراحت مطرح کردند خط قرمز ما علاوه بر پذيرفتن حق چرخه‌ غني سازي هسته‌اي و تحقيق و توسعه در اين حوزه «لغو همه‌ تحريم‌هاي مرتبط» به عنوان نقطه‌ مرکزي مطالبات ملت ايران است.»
اما ديگر واکنش مثبت به بيانيه مطبوعاتي «سوييس» به يدالله جواني مشاور نمايندگي ولي‌فقيه در سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامي مربوط است. او در يادداشتي نوشته است: «مذاکرات لوزان را بايد از مذاکرات سخت و پيچيده در تاريخ مذاکرات هسته‌اي ايران با گروه ١+٥ به‌شمار آورد. نتايج اين مذاکرات که با عناوين مختلفي، مانند بيانيه مطبوعاتي، بيانيه مشترک يا تفاهم‌نامه از آن ياد مي‌شود، بازتاب‌هاي مختلفي در رسانه‌هاي جهان و محافل سياسي داشته است. در داخل کشور نيز واکنش‌ها نسبت به آنچه به‌عنوان نتايج مذاکرات اعلام شده، بسيار متفاوت است.» سردار «جواني» ادامه داده: «در اين ميان، چند نکته مهم بايد براي هر نوع تحليلي نسبت به مسايل هسته‌اي و مذاکرات مورد توجه قرار گيرد که اهم آن عبارت است از:

١- براساس آنچه در بيانيه مشترک، اظهارات مسوولان کشورمان و بيانيه کاخ‌سفيد آمده، بيش از پنج‌هزار سانتريفيوژ در نطنز به غني‌سازي ادامه خواهد داد. اين عبارت به اين معناست که شش قدرت جهاني اساس غني‌سازي در خاک ايران را پذيرفته‌اند. اگر به يک‌دهه پيش برگرديم، هيچ‌يک از قدرت‌هاي جهاني و به‌ويژه آمريکايي‌ها و متحدان اروپايي آنها، تحت هيچ شرايطي حاضر به پذيرش چنين حقي براي ملت ايران نبودند. اين دستاورد بزرگي براي ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي است که پس از يک‌دهه مقاومت و ايستادگي در برابر زياده‌خواهي‌هاي چندکشور بزرگ به‌دست آمده است. براساس همين بيانيه‌ها و اظهارنظرها، ماهيت آب‌سنگين اراک حفظ خواهد شد و در فردو نيز هزار سانتريفيوژ با استعداد لازم براي غني‌سازي پابرجا مي‌ماند. اين هم دستاورد بزرگي است؛ زيرا غربي‌ها تحت هيچ شرايطي حاضر به پذيرش رآکتور آب‌سنگين براي جمهوري‌اسلامي نبودند و بر تعطيلي کامل فردو تاکيد داشتند. بنابراين، واقعيت قضيه اين است که قدرت‌هاي زورگوي جهاني، بالاخره تسليم اراده ملت ايران شده و در حد مذکور به پذيرش حقوق هسته‌اي ايران تن داده‌اند و از مواضع زورگويانه و زياده‌خواهانه پيشين خود عقب‌نشيني کرده‌اند. البته اين پيروزي بزرگ نتيجه کار و تلاش دانشمندان و متخصصان هسته‌اي، هدايت‌هاي راهبردي مقام‌معظم‌رهبري و ايستادگي ملت ايران بر روي حقوق خود طي 12سال گذشته است.

رضا سراج نيز از چهره هاي اصولگرا و حامي گفتمان انقلاب اسلامي گفته است : «انتقاد صرف و تنها موجب ناديده گرفتن برخي از موفقيت‌ها مي‌شود آن موفقيت‌هايي که دستاورد حکمت عاليه و هوشمندي رهبر معظم انقلاب اسلامي بوده است. براي مثال مي‌توان به ميزان پذيرش غني‌سازي، حفظ تأسيسات زيربنايي فردو و امکان بازگشت غني‌سازي در اين مرکز اشاره داشت. مثال ديگر درستي سير مقاومت است که حقيقتاً  ملت ايران تنها با اتکا به قدرت الهي در برابر همه فشارها، تحريم و تهديدها توانست عزت ملي خود را حفظ کرده و به دستاورد دانش هسته‌اي بومي و پذيرش آن توسط دشمنانش دست‌يابد. به‌راستي اگر مقاومت مثال‌زدني ملت ايران و تدابير راهبردي و هوشمندانه امام خامنه‌اي نبود، در عرصه مذاکره چه ابزارهايي براي چانه‌زني در برابر قدرت‌هاي زياده‌خواهي داشتيم که يک دهه پيش حتي حاضر به پذيرش يک دستگاه سانتريفوژ آزمايشگاهي هم براي جمهوري اسلامي ايران نبودند.»

نکته مهم اما اين بود که در برخي رسانه ها که گفتمان انقلاب را دنبال مي کنند به شکل تعجب آوري اين اظهارات با بايکوت مواجه شد . رصد اين رسانه ها در چند روز گذشته نشان مي دهد که اين رسانه ها برخلاف روش و گفتمان مبتني بر ارزش هاي اصولگرايانه به جهت اختلاف نظري که در مذاکرات هسته اي دارند به سانسور آرا و عقايد اين چهره هاي انقلابي که بدون شک خط نظام را دنبال مي کنند و بر اساس مصلحت و منافع جمهوري اسلامي حرکت مي کنند پرداخته اند .

اين نوع رفتار رسانه اي البته در شرايطي صورت مي گيرد که رهبر  معظم انقلاب در سخنراني ابتداي سال خود فرمودند «اين که عده اي نسبت به يک مسئله مهم کشور، دلواپسي و دغدغه داشته باشند، جرم نيست و هيچ مانعي ندارد اما اين نبايد به معناي متهم کردن و ناديده گرفتن زحمات و خدمات باشد »

به نظر مي رسد اين نوع عملکرد برخي رسانه هاي انقلابي قطعا موجب خواهد شد که اصلاح طلبان در روندي که براي مصادره ميوه هاي درخت مذاکرات آغاز کرده اند موفق شوند . نگاهي به اين اظهارات احمد خرم ، وزير دولت اصلاحات که گفته است :«اصلاح‌طلبان ميوه لوزان را براي «فتح بهارستان» بچينند!»مي تواند نشانه اي دقيق براي اين رسانه هاي انقلابي باشد که زمينه را براي سو استفاده اصلاح طلبان تندرور آماده و مهيا نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین