کد خبر: ۲۹۱۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴

تفاهم سوئیس و سفر اردوغان به تهران؛ تصمیم متفاوت نظام و تندروها

نظام سیاسی ایران در یک هفته گذشته در دو موضوع مهم و بسیار راهبردی تصمیمی عکس خواسته و مطالبه این جریان‏ها اتخاذ کرد تا از این پس شالوده ادعای این گروه‌‏ها مبنی بر انطباق کامل مواضع آنها با موضع نظام شدیدا تضعیف شود.
آفتاب‌‌نیوز :
ایران در اولین هفته کاری سال 94 شاهد تحولاتی بود که نشانه‏‌های بارزی از زیر سوال رفتن موقعیت جریانی را به نمایش می‏‌گذارد که سال‏هاست خود را عین نظام سیاسی معرفی می‏‌کند. جریان «خود‌نظام‌پندار» در دو موضوع مهم استراتژیک مواضعی اتخاذ کرده که خیلی زود مشخص شد با مواضع کلی نظام فاصله بسیاری دارد؛ یکی جریان مذاکرات هسته‌‏ای و نتایج اخیر آن و دیگری موضوع سفر اردوغان به ایران که شدیدا مرتب با حوادث و تحولات منطقه است.
 
به گزارش خرداد؛ بسیار طبیعی است که در هر نظام سیاسی، اقدامات و رفتارها صفوف مشخص و مجزایی از موافقین و مخالفین داشته باشد. اما بحث صف‌کشی طیف‏های سیاسی در ایران از آن رو متفاوت است که در این میان یک جریان تلاشی سخت دارد تا ماهیت خود را عین ماهیت کلیت نظام معرفی کرده و از همین بزنگاه برای طرد دیگران از دایره نظام بهره ببرد. راهبرد «خودی و غیرخودی» کردن جریان‏های سیاسی بر پایه همین استدلال طی سال‏های نه چندان کوتاهی ضرباتی سهمگین به پیکره وفاق ملی در ایران وارد کرد. 
 
تحولات روزهای اخیر اما به خوبی عیان ساخته که راهبرد «خود‌نظام‌پنداری» جریان‏های تندرو نه واقعیتی عینی و عملی دارد و نه هدفی جز پیروزی بر رقبای داخلی در جریان رقابت‏های سیاسی را دنبال می‏‌کند. نظام سیاسی ایران در یک هفته گذشته در دو موضوع مهم و بسیار راهبردی تصمیمی عکس خواسته و مطالبه این جریان‏ها اتخاذ کرد تا از این پس شالوده ادعای این گروه‌‏ها مبنی بر انطباق کامل مواضع آنها با موضع نظام شدیدا تضعیف شود.
 
از یک سو در جریان نتیجه به دست آمده از مذاکرات هسته‌‏ای سوئیس مقامات کشور در برابر امواج حملات گروه‌‏های دلواپس به صراحت از «تصمیم نظام» نام برده‌‏اند. موج پیام‏‌های تبریک و تشکر مقامات عالی کشور و ائمه جمعه و فرماندهان نظامی، همزمان با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌‏ای کشورمان توانسته‌‏اند خطوط قرمز نظام را حفظ کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. این شکاف میان موضع رسمی نظام با مخالفت‌خوانی‏های گروه‏های دلواپس تصویر ساخته‌شده توسط آنها در سال‏های اخیر از موقعیتشان در نظام سیاسی ایران را به چالشی جدی کشیده است.
 
از سوی دیگر همزمان موضوع سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به تهران و تفاوت بین موضع‏‌گیری گروه‏‌های مخالف دولت و تصمیم نظام، چالش پیش‌آمده برای این جریان‏ها را دو‌چندان کرد. در حالی که به دنبال سخنان غیر‌قابل دفاع اردوغان درباره ایران گروه‌‏های تندروی داخلی خواستار ممانعت از سفر او به تهران و برخورد دولت با مقامات ترک شده بودند، اتفاقی کاملا متفاوت به وقوع پیوست. سفر اردوغان به تهران نه تنها انجام شد بلکه وی در اولین ساعات حضورش در ایران به دیدار مقام معظم رهبری رفت تا مشخص شود که نظام برای مواجهه با تحولات سیاسی و مقابله با تهدیدها از روش و شیوه‏ای کاملا متفاوت بهره می‏‌گیرد. 
 
گروه‏های تندروی داخلی سال‏‌هاست که مواضع و اقدامات خود را ذیل دو عنوان کلی «مردم» و «نظام» مشروعیت می‌‏بخشند. تا جایی که حتی در مقاطعی کار را بدانجا رساندند که برای پیشبرد اهداف خود مدام آن را به نظر خصوصی مقام معظم رهبری مستند می‏‌کردند. آخرین نمونه آن همین چند روز پیش در جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر امور خارجه اتفاق افتاد. جایی که جواد کریمی قدوسی مدعی تذکر مقام معظم رهبری به محمود جواد ظریف شد. هر چند این ادعا با واکنش تند سرپرست تیم مذاکره کننده کشورمان مواجه شد اما همزمان نشان می‏داد که گروه‌‏های دلواپس دوست دارند تا این تصویر از آنها ساخته شود که گویا واقف به تمام اصرار نظام هستند و هر آنچه که می‏‌گذرد را می‌‏دانند. 
 
به هر تقدیر حداقل تحولات یک هفته اخیر به روشنی چیزی عکس این را ثابت کرد و یک بار دیگر روشن شد که نظام جمهوری اسلامی ایران محدود در چارچوب یک گروه خاص نیست. قطعا کسی از بیان آزادانه نظرات و انتقادات در هر حوزه‏ا و وجود تکثر در جامعه نگران و ناراحت نخواهد شد. نگرانی اصلی اما سندزدن تصمیمات نظام سیاسی به نام «خود» و البته «غیرخودی»‌خواندن گروه‌‏های دیگر و حذف سیاسی آنهاست. اتفاقی که به نظر می‏‌رسد با تحولات اخیر دیگر به آن شکل قبلی تکرار نشود و گروه‏‌های دلواپس نتوانند نظرات خود را به راحتی سابق با نام «مردم» و «نظام» جعل کنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین