کد خبر: ۲۹۱۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷

بازتاب سخنان رییس جمهوری در رسانه های خارجی

سخنان حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز پنج شنبه در همایش روز ملی فناوری هسته ای در رسانه های صوتی، تصویری ، نوشتاری خبرگزاری های کشورهای مختلف بازتاب گستردهای داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
رسانه ها و خبرگزاری ها خارجی مواضع و دیدگاه رییس جمهوری در باره مذاکرات هسته ای ،بیانیه ی سوئیس و حمله عربستان سعودی به یمن را بازتاب داده و مورد بررسی و و تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

**دویچه وله 

بخش فارسی پایگاه اینترنتی صدای المان نوشت : رییس جمهوری ایران می گوید هیچ توافقی بر سر پرونده هسته ای این کشور به امضا نخواهد رسید به شرط آنکه در اولین روز اجرای آن همه تحریم های اقتصادی لغو شوند. 

حسن روحانی رییس جمهوری ایران بار دیگر گفته که ایران در پی ساخت بمب اتمی نیست. 

وی در همایش روز ملی فن آوری هسته ای گفته که ما دنبال شکست و باخت کسی در مذاکرات هسته ای نیستیم، اما دنبال احقاق حقوق خودمان و دنبال مذاکراتی هستیم که برد برد باشد، هم به نفع ما باشد ، هم به نفع جهان وهم به نفع مردم منطقه باشد. 

موضوع لغو تحریم ها یکی از اصلی ترین موارد اختلاف میان ایران واعضای 1+5 است. آمریکا تاکید می کند که لغو تحریم ها به تدریج و مرحله ای خواهد بود. به این صورت که پس از آنکه ایران به تعهداتش عمل کرد تحریم های مرتبط با پرونده هسته ای تعلیق می شود. 

به گفته مقام های آمریکایی، پس از راستی آزمایی اقدام های ایران و تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی، این تحریم ها لغو خواهد شد. 

رییس جمهوری ایران تصریح کرده که کشورش حاضر است با تمام کشورهایی که می خواهنددر چارچوب اصول انسانی، قانونی و احترام و منافع مشترک با ایران کار کنند، همکاری داشته باشد. 

حسن روحانی بار دیگر افزوده که ما توافق هسته ای را اولین گام در مسیر تعامل سازنده با جهان می دانیم. هدف ما تعامل سازنده است که به نفع همه خواهد بود. تعاملی سازنده که به نفع شرق و غرب و منطقه خواهد بود. 

رییس جمهوری ایران 14 فروردین ماه پس از اعلام تفاهم نامه لوزان، در سخنانی که از تلویزیون دولتی پخش شد نیز با اشاره به تلاش دولت برای تعامل سازنده ایران با جهان گفته بود که ما می خواهیم با کشورهایی که ارتباط خوبی داریم، ارتباط صمیمانه تری داشته باشیم و با کشورهایی که ارتباط سردی داریم، می خواهیم ارتباط بهتری داشته باشیم. 

به گزارش ایرنا ، دویچه وله فارسی در پایان نوشت:جزییات این تفاهم قرار است در مذاکرات چند ماه آینده بررسی و توافقنامه نهایی تهیه گردد. طبق ضرب الاجل از پیش تعیین شده، ایران و قدرت های جهانی تا پایان ژوئن 2015 (کمتر از سه ماه دیگر) فرصت دارند بر سر برنامه اقدام مشترک به توافق نهایی برسند.



** رادیو فردا

حسن روحانی رییس جمهوری ایران، روز پنج شنبه، ۲۰ فروردین، بار دیگر تاکید کرد که ایران «هیچ توافقی» با گروه ۱+۵ امضا نخواهد کرد، مگر آن که در نخستین روز «اجرای» این توافق «تمام تحریم های اقتصادی بالمره» لغو شود.

آقای روحانی پیش از این نیز گفته بود که همه تحریم ها و شش قطعنامه شورای امنیت از روز اجرای توافق هسته ای لغو خواهند شد».

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز ۱۵ فروردین، گفته بود که ایالات متحده پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل موظف به لغو تحریم ها علیه ایران است.

تنها یک روز پس از تفاهم اتمی ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس نیز لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، مسئله زمان رفع تحریم های ایران را «بغرنج» خوانده و تاکید کرده بود که در این باره هنوز توافق نشده است.

بر اساس تفاهم لوزان، اتحادیه اروپا تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران، به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود «توافق هسته ای» را «اولین گام در تعامل سازنده با جهان» دانست و گفت که این تعامل سازنده به نفع «شرق و غرب و منطقه» خواهد بود.

وی تاکید کرد: «ما این مسیر را تا موفقیت نهایی که امروز یک گام بزرگ از آن در لوزان برداشته شده و گام های دیگر نیز برداشته خواهد شد ادامه می دهیم. »

رئیس جمهوری ایران بار دیگر تاکید کرد که ایران به دنبال «احقاق حقوق خود و نتیجه برد - برد» در مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۱+۵ است.

وی در عین حال در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کشورهای غربی گفت: «چرا دانشمندان ما را کشتید؟... چرا ما را تحریم کردید؟ چرا دارو و گندم را تحریم کردید؟ چرا گردش مالی را تحریم کردید؟»

وی اضافه کرد: «شما کار غیر انسانی کردید و مسیرتان مسیری ناصحیح بود؛ فکر کردید با تحریم غیرقانونی و فشار، یک ملت تاریخ ساز و فرهنگ ساز را تسلیم می کنید؟»

پس از توافق اولیه در لوزان، ایران و گروه ۱+۵ تا پایان ماه میلادی ژوئن (سه ماه آینده) فرصت دارند تا توافق نهایی را تدوین کنند.

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، نگارش متن توافق را «کاری بسیار پیچیده و سخت» دانست.

وی همچنین از تماس های ایران با هلگا اشمیت، معاون سیاسی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای تعیین زمان و مکان دور بعدیمذاکرات اتمی خبر داد.

به گفته آقای عراقچی، این مذاکرات در سطح معاونان وزرای خارجه انجام می شود، اما تا پیش از تیرماه «در یک مقطعی» نیاز به حضور وزرای خارجه در گفت وگوهای چندجانبه و دوجانبه خواهد بود.



**بی بی سی 

پایگاه اینترنتی بی بی سی فارسی نوشت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، درباره تفاهم های هسته ای هفته گذشته میان ایران و کشورهای 1+5 گفته است که ایران 'هیچ توافقی را امضا' نخواهد کرد 'مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق تمامی تحریم های اقتصادی به مورخ همان روز لغو شود.' 

این رسانه افزود: وی همچنین حملات هوایی تحت رهبری عربستان سعودی علیه حوثی های یمن را اشتباه خوانده و خواهان توقف آن شده است. 

آقای روحانی در سخنانی به مناسبت نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته ای گفت 'در لوزان یک گام بزرگ به پیش برداشته شده و گام های بعدی هم به حول قوه الهی برداشته خواهد شد' و افزود که 'ما توافق هسته ای را اولین گام در مسیر تعامل سازنده با جهان می دانیم. هدف ما تعامل سازنده است که به نفع همه خواهد بود.' 

رئیس جمهور ایران در ادمه سخنان خود درباره تفاهم نامه ای که بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید گفت: 'آنچه در مذاکرات به دست آمده این نیست که بیانیه ای منتشر شده آنچه در این مذاکرات در طول 15، 16 ماه گذشته و با تلاش پیگیر به دست آمده این است که رییس جمهور آمریکا در همین روزها به صراحت گفت که ما به این نتیجه رسیده ایم که ملت ایران در برابر فشار و زور، تسلیم نمی شود.' 

آقای روحانی بار دیگر تاکید کرد که ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده. وی گفت که کشورش 'از روز اول دنبال سلاح اتمی نبوده و امروز هم نیست و فردا هم نخواهد بود.' 

حسن روحانی در حالی این صحبت را مطرح کرده که ظاهرا در اظهارات مقام های دو کشور برداشت های متفاوتی از مسئله لغو تحریم ها و غنی سازی اورانیوم دیده می شود. 

ایران و کشورهای گروه 1+5، در دوم ماه آوریل (سیزدهم فروردین) بر سر چارچوب راه حل های رسیدن به یک موافقتنامه جامع هسته ای تا اول ماه ژوئیه (10 تیرماه) تفاهم کردند و بعد از مذاکرات، هیئت ایرانی اعلام کرد تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته شده، به محض امضای موافقتنامه و اجرایی شدن مفاد آن تماما لغو خواهد شد. 

در تازه ترین نوع از این اظهارات دیروز چهارشنبه (19 فروردین/8 آوریل) صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، با قدردانی از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و 'به ‍ ویژه وزیر امور خارجه' گفت: 'باید از روند طی شده حمایت و تقدیر و تشکر کنیم تا تیم مذاکره کننده بتواند در ماه های حساس و سرنوشت ساز پیش رو مسئله هسته ای را به سرانجام صحیح برساند'؛ اگرچه آقای لاریجانی درسخنان خود گفت که حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای 'منافاتی با تلاش برای زدودن ابهامات موجود' ندارد. 

پیشتر هم محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، و همچنین حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در این رابطه اظهار نظر کردند و از تلاشهای مذاکره کنندگان قدردانی کردند. 

سرلشکر فیروزآبادی که بالا ترین مقام نظامی ایران است در پیام خود به آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران از حسن روحانی، رییس جمهور و تیم مذاکره کننده هسته ای به ویژه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران قدردانی کرد. 



**رادیو فرانسه 

پایگاه اینترنتی بخش فارسی رادیو فرانسه نوشت : حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در همایش 'روز ملی فناوری هسته ای' در تهران گفت که این کشور تنها در صورتی توافق هسته ای با غرب و قدرت های جهانی را خواهد پذیرفت که در همان نخستین روز امضای توافقنامه کلیه تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران لغو شوند. 

این رسانه افزود: حسن روحانی در جای دیگری از سخنانش افزود که دولت ایران در گفتگوهای اتمی در پی آن نیست که خود را پیروز و طرف مقابل را شکست خوردۀ مذاکرات معرفی کند. او گفت که پیروزی جمهوری اسلامی در این مذاکرات این است که طرف مقابل، یعنی دولت آمریکا، پی برده که چاره ای جز مذاکره با ایران ندارد. 

متن تفاهنامۀ اتمی که در دوم آوریل توسط ایران و قدرت های جهانی در لوزان منتشر شد تأکید می کند که پس از بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی و رعایت مفاد توافقنامۀ اتمی از سوی ایران تحریم های بین المللی علیه این کشور لغو می شوند. 

حسن روحانی در سخنان امروزش همچنین اعلام کرد که به موجب تفاهنامۀ لوزان، نه تنها تأسیسات نطنز به فعالیت غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد، بلکه بیش از هزار سانتریفیوژ نیز در تأسیسات فردو باقی می ماند و در تأسیسات اراک یک رآکتور آب سنگین برای انجام تحقیقات پزشکی به کار گرفته خواهد شد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین