کد خبر: ۲۹۱۷۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹

هیجانات خوابید!

افزایش شاخص تحت تاثیر شوک روانی پایدار نیست. یک کار شناس اقتصادی با بیان این مطلب ریزش شاخص بورس در هفته جاری را بازگشت بازار به شرایط عادی تعبیر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سایت خبری فرارو می نویسد :افزایش شاخص تحت تاثیر شوک روانی پایدار نیست. یک کار شناس اقتصادی با بیان این مطلب ریزش شاخص بورس در هفته جاری را بازگشت بازار به شرایط عادی تعبیر کرد.

پاسخ مثبت بورس به بیانیه لوزان یک هفته بیشتر دوام نیاورد و روند صعودی شاخص بورس با فروکش کردن هیجانات بازار دوباره سیر نزولی در پیش گرفت. 

با وجود اینکه برخی کار شناسان اقتصادی با خشنودی از تغییرات مثبت بورس بر این باور بودند که بازار مسیر منطقی و امیدوار کننده ایی را در پیش گرفته است اما ریزش شاخص در هفته جاری سناریو دیگر مبنی بر هیجانی بودن بازار در هفته بعد از تفاهم لوزان را اثبات کرد. 

بورس تهران هفته جاری را با افت 600 واحدی شاخص آغاز کرد و در معاملات امروز نیز روند ریزشی خود را تشدید کرد. به گفته کار شناسان اقتصادی شرایط سیاسی و منطقه ای، عرضه های سنگین حقوقی ها و نیاز بازار به اصلاح شدن قیمت ها به عرضه های اولیه اضافه شده و این روند ریزشی را ایجاد کرده است. 

عباس وفادار، کار شناس مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت و گو با فرارو ضمن تاکید بر افزایش شاخص تحت تاثیر شوک روانی ناشی از بیانیه تفاهم هسته ایی طی هفته گذشته، گفت: طبیعی است که این رشد ها پایدار نباشد زیرا افزایش قیمت حقیقی در بورس نیازمند رونق واقعی در بازار است. 

عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران در تشریح دلایل این عدم رکود در بازار گفت: علی رغم همه تلاش های دولت یازدهم شاهدیم که بازار کماکان با رکود مواجه است زیرا دولت متقاضی اصلی بازار است. از سوی دیگر در بودجه 94 سهم هزینه های عمرانی و سرمایه ایی در کمترین حد ممکن است و حتی کسری هم دارد. 

وی با تاکید بر اینکه سال 94 برای اقتصاد کشور سال خوبی نیست، گفت: با وجود عواملی که ذکر شد سال جدید در اقتصاد کشور، سال گذار است و بنگاه های اقتصادی باید کمربندهای خود را محکم ببندند تا بتوان وضعیت کنونی خود را حفظ کنند. 

وفادار همچنین گفت: فراموش نکنیم که پاسخ مثبت به اخبار خوش سیاسی ادامه دار نیست. این در حالی است که بعد از بیانیه هسته ایی اخبار بسیار دیگری منتشر شده است که همگی حاکی از مسائلی باقی مانده ناشی از عدم درک و تفاهم میان ایران و اعضای 1+5 است. 

افزون بر این هنوز سایه تحریم ها بر اقتصاد کشور است و هیچ توافقی صورت نگرفته است لذا کاملا طبیعی است که بازار بعد از یک هفته به شرایط عادی خود بازگردد. 

وی همچنین دیگر عامل تاثیر گذار بر عدم رونق در شاخص بورس را سهم عمده شرکت های سرمایه گذاری وابسته به صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی دانست که سودهای اعلامی آن ها حسابداری بوده و با سود اقتصادی تفاوت دارد. 

به گفته وی تصمیم گیری بر اساس این سود نتیجه خوبی برای بازار ندارد زیرا تقسیم شدن سود شرکت ها در این شرایط رکودی که توان حفظ شرایط کنونی خود را نیز ندارند صحیح نیست. 

این کار شناس مسایل اقتصادی در پاسخ به این سوال که با این اوصاف چه پیش بینی از ادامه روند بازار بورس در روزهای آتی دارید، گفت: واقعیت این است که تا رونق نباشد نمی توان در خصوص بالا رفتن شاخص پیش بینی کرد.

منبع/ فرارو 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین