کد خبر: ۲۹۲۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷

واشنگتن تایمز: سرمایه گذاران خارجی مشتاق بازگشت به بازار ایران هستند

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز نوشت: سرمایه گذاران خارجی بی صبرانه مشتاق بازگشت به بازار پرسود اقتصاد ایران هستند.
آفتاب‌‌نیوز : این روزنامه افزود: هرچند ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران پر سر و صدا و با اشتیاق است، اما این ورود با در نظر گرفتن همه احتیاط های لازم خواهد بود.

در مطلب روزنامه واشنگتن تایمز به قلم ' کریس وایت' آمده است: حصول توافق نهایی هسته ای ایران همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و آمریکا و ایران بر سر لغو تحریم ها و کیفیت و زمان آن با یکدیگر بحث و مشاجره دارند...با وجود این ابهام مهم، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی حتی منتظر باز شدن رسمی دروازه های ایران نمانده اند.

واشنگتن تایمز نوشت: هفته گذشته رییس جمهوری ترکیه وارد تهران شد و در این سفر یک روزه، هشت توافقنامه همکاری های تجاری و صنعتی با تهران امضا کرد. چین هم خود را آماده امضای توافقنامه ساخت یک خط لوله گاز طبیعی میان ایران و پاکستان می کند که مدتها به تاخیر افتاده است. هر زمان توافق بدست آید و تحریم های ایران تعدیل شود، این توافقنامه عملیاتی خواهد شد.

''هفته گذشته وزیر بازرگانی هند نیز وارد تهران شد و در این سفر از 'نارندا مودی' نخست وزیر هند برای سفر به ایران و حضور در یک ضیافت شام به افتخار وی به منظور گسترش مناسبات اقتصادی میان دو کشور دعوت به عمل آمد.''

در بحبوحه این ابراز اشتیاق، روسیه آخرین و بحث برانگیزترین کشور در جستجوی توافقنامه های اقتصادی با ایران است.

'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که ممنوعیت فروش سامانه پدافند هوایی 800 میلیون دلاری به ایران را که سالها تحویل آن معطل مانده است، لغو می کند.

'پل سولیوان' اقتصاددان دانشگاه دفاع ملی آمریکا هفته گذشته در مجمعی در این دانشگاه با موضوع بررسی هجوم صاحبان کسب و تجارت و سرمایه به ایران در نتیجه حصول توافق هسته ای، گفت:' هر زمان درهای صنایع نفتی ایران گشوده شود، به طور یقین بازار انرژی جهان دستخوش تحول خواهد شد.'

مسکن سازان و بانکهای سرمایه گذار مانند شرکت 'املاک داماک دوبی' Damac Properties Dubai Co و بانک اسلامی Islamic Bank PJSC بی صبرانه مشتاق سرمایه گذاری در صنعت مسکن ایران هستند.

در این ارتباط 'حسنین مالک' موسسه 'اگزاتیکس پارتنرز' دبی Exotix Partners LLP in Dubai. می گوید:' لغو تحریم های ایران 5 درصد به رشد اقتصادی دبی کمک خواهد کرد.'

این صاحب نظر اقتصادی می گوید:' با لغو تحریم های ایران، بانکها و شرکتهای مسکن شاهد رشدی متناسب در میزان ودیعه گذاری و تجارت و خرید ملک خواهند بود.'

واشنگتن تایمز در ادامه توضیح می دهد: ترکیه کشوری است که در دوران تحریم هرگز مناسبات اقتصادی اش را با همسایه خود قطع نکرد و ترجیح داد بهای گازی را که از ایران خریداری می کند به طلا پرداخت کند تا به نحوی بر تحریم ایران غلبه کند.

آنکارا تجارت با ایران را برای خروج کشورش از رکود موثر و مفید ارزیابی می کند.

حجم خالص صادرات طلای ترکیه به ایران در سال 2014 بالغ بر 398 میلیون دلار بود که در سال جاری میلادی بدنبال افزایش وابستگی ترکیه به سوخت ایران پیش بینی می شود به 2.58 میلیارد دلار افزایش یابد.

براساس اعلام موسسه اوراق بهادار جهانی Global Securities، پالایشگاه ' توپراس ترکیه پترول رافینریلری ' Tupras Turkiye Petrol Rafinerileri ، تنها پالایشگاه استخراج نفت خام ترکیه، نیز از محل لغو تحریم های ایران به نحو مطلوبی سود خواهد برد.

ارزش سهام شرکت توپراس امسال 9.2 درصد رشد کرد و شرکتهای ترکیه ای فرصتهای نابی را در بخش های عقب افتاده مصرف کننده و صنعت ایران کسب خواهند کرد.

' ویسل یایان' دبیرکل موسسه تولیدکنندگان آهن و فولاد ترکیه در مصاحبه با رورزنامه ترکیه ای 'زمان ' گفته است: 'پیش از تحریم در بعضی از بخشها 600 هزار تن صادرات به ایران داشتیم اما از هنگامی که تحریم ها به اجرا درآمد حجم صادرات ما به ایران به صفر رسید.'

وی اظهار امیدواری کرد با حذف تحریم های ایران، بازار فولاد ترکیه احیا شود.'

بخش دیگر اقتصادی که با لغو تحریم های ایران شاهد رشد خواهد بود، کشتیرانی و حمل کالا است.

به دنبال انتشار خبر بدست آمدن چارچوب توافق هسته ای ایران، ارزش سهام شرکت کشتیرانی مالزیایی MISC Berhad در بازار بورس مالزی رشد نجومی کرد.

صنایع نفتکش مالزی هم به تبع آن رشدی تند را شاهد خواهند بود. هر زمان توافق هسته ای ایران امضا شود، ایران میزان صادرات نفت خام خود را افزایش خواهد داد.

واشنگتن تایمز در ادامه نوشت:در نخستین سالها پس از امضای توافق پیش بینی نمی شود مناسبات تجاری آمریکا و ایران شاهد ترمیم و بهبود باشد، بلکه تجارت متقابل و سرمایه گذاری نویدبخش اقتصادهای بزرگ اروپا روانه ایران خواهد شد.

بر مبنای برخی از محاسبات،حجم تجارت اروپا با ایران که سال گذشته به 3.8 میلیارد دلار رسید می تواند در مدت سه سال؛ پنج برابر شود.

'سوزان مالونی' از کارشناسان موسسه 'بروکینگز' در این زمینه اظهار داشت: ' آنچه که ایرانی ها خواهان آنند، بازگشت سرمایه گذاران بزرگ اروپایی به اقتصاد ایران و سرمایه گذاری پایدار و طولانی مدت همه شرکتهای بزرگ نفتی و مالی اروپایی و سرمایه گذاران سایر بخشها مانند خودرو سازی از کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان است.'

مالونی افزود:' احساس قوی من این ست که اغلب بازیگران اصلی میدان سرمایه گذاری در ایران هرچند ورود به ایران را فرصتی ناب می دانند اما ورودشان به ایران محتاطانه و با رعایت تمام ملاحظات خواهد بود'.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین