کد خبر: ۲۹۲۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴

حضور ظریف در اجلاس بازنگری NPT در نیویورک

سخنگوی وزارت خارجه از حضور وزیر خارجه ایران در اجلاس بازنگری معاهده NPT در نیویورک خبر داد و همچنین گفت که نشست ایران و 1+5 چهارشنبه هفته آینده در سطح معاونان و کارشناسان برگزار می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : سخنگوی وزارت خارجه از حضور وزیر خارجه ایران در اجلاس بازنگری معاهده NPT در نیویورک خبر داد و همچنین گفت که نشست ایران و 1+5 چهارشنبه هفته آینده در سطح معاونان و کارشناسان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز چهارشنبه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 با بیان اینکه نشست بعدی چهارشنبه هفته آینده در سطح معاونان و کارشناسان از سر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: هنوز محل برگزاری این نشست مشخص نشده و به محض مشخص شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: هر یک از هیأت‌ها با چرک‌نویسی که دارند برای مباحث عادی آماده شده‌اند.

افخم درباره انتشار فکت‌شیت ایرانی نیز عنوان کرد: متنی به صورت پیش‌نویس آماده شده و در دست تدوین است و انتشار آن با صلاحدید مسئولان عالی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: محتوای فکت‌شیت و مبنای آن همین اظهارنظرها و گفت‌وگوهایی است که مسئولان تیم یعنی آقای ظریف و صالحی و آقای عراقچی داشته‌اند و محتوای فکت‌شیت ما از اظهارنظرهایی که این روزها مطرح شده جدا و دور نیست و انتشار آن هم براساس صلاحدیدی است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

وی همچنین در خصوص عدم حضور صالحی در دور بعدی مذاکرات که سؤال یکی از خبرنگاران بود عنوان کرد: هیأت‌ها در حال حاضر وارد مرحله نگارش می‌شوند و برای نگارش، متن اولیه و چرک‌نویسی وجود دارد که دارای پرانتز و جاهای خالی است.

افخم ادامه داد: البته صرفاً نگارش نیست و مذاکرات در برخی از ابعاد و جزئیاتی انجام می‌شود تا زمینه رسیدن به توافق احتمالی حاصل شود.

وی اضافه کرد: هر هیأت متن ویژه خود را دارد. دوستان ما پیش از این گفتند که ابعادی هست که نیازمند انجام مذاکرات است. در برخی جزئیات مذاکرات انجام و اگر تغییراتی مورد نیاز و نظر باشد، صورت می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه‌ دیپلماسی عنوان کرد: وزیر امور خارجه در اجلاس بازنگری معاهده NPT در نیویورک شرکت و به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: با توجه به حضور وزیر خارجه و وزرای دیگر در این اجلاس، امکان اینکه در حاشیه اجلاس مزبور مذاکراتی صورت گیرد وجود دارد. در نشست کارشناسان و بازنگری معاهده NPT به دلیل مدل کار، آقای صالحی حضور ندارد، اما در مورد دوره‌های بعدی با حضور ایشان هنوز تصمیم ویژه‌ای اتخاذ نشده است.

خبرنگاری در خصوص تدابیر وزارت خارجه برای جلوگیری از زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها در توافق نهایی سوال کرد که افخم گفت: این تدابیر مربوط به این مرحله نیست و از زمانی که مذاکرات را آغاز کردیم کاملاً آگاهانه عمل کرده و اقداماتمان مبتنی بر شناخت طرف‌های مقابل بود.

وی با بیان اینکه ما با رویکردهای آنها آشنا هستیم، اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده ما راهبرد مذاکراتی خود را تنظیم کرده و بر مبنای پافشاری در حقوق ملت ایران و حفظ و اقتدار و عزت این ملت به گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اقتدار و عزت ایران نباید لطمه‌ای بخورد و ما توافق به هر قیمتی را دنبال نمی‌کنیم و تیم مذاکره‌ کننده این رویکرد را با حساسیت دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در خطوط قرمز و مبانی کلی و حفظ عزت مردم و دستاوردهای بومی هسته‌ای تاکید داریم، خاطرنشان کرد: فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران امروز برای جهان شناخته شده و همه متوجه شدند که ما قصد استفاده غیر صلح‌آمیز نداشته و نداریم و مبانی استدلالی، عقلی و شرعی در این خصوص داریم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده کاملاً هوشمند و براساس دستورالعمل‌ها و رویکردهای مذاکراتی این مسیر را به خوبی طی کرده و دوره باقی مانده که دوره زمانی فشرده و پرکاری خواهد بود، نیز بر همین مبنا و با حمایت‌های خوب مردم در این مسیر حرکت خواهند کرد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سفر لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به عربستان با بیان اینکه اینها سفرهای روتینی که انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: همکاری‌های کشورهای همسایه ما با سایر کشورها در جریان است و ما در خصوص بحران یمن بر این باوریم که همه طرف‌ها و کشورهای اروپایی باید تلاش‌های خود را معطوف به توقف حملات، بمباران زیرساخت‌ها و حمله به غیرنظامیان کنند.

به گزارش فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص مصوبه کمیته روابط خارجی سنا مبنی بر تصویب توافق جامع در سنا و تاثیر آن بر روند مذاکرات، گفت: ما در حال انجام مذاکره با دولت‌ها هستیم و از نظر ما طرف ما دولت‌ها هستند. براساس قوانین بین‌المللی، دولت‌ها مجری تعهدات کشورها هستند و هرگونه توافق احتمالی که تعهدی را برای هر یک از کشورها ایجاد کند، دولت‌ها مسئول اجرای آن تعهدات و پایبندی به آنها هستند.

افخم با بیان اینکه این مسائل چارچوب‌های داخلی آمریکاست، خاطرنشان کرد: ما با دولت آمریکا طرف مذاکره هستیم. در عین حال ابعاد حقوقی، فنی و موضوعاتی که از نظر کارشناسی مطرح است، کار می‌شود و دوستان ما همه ابعاد را بررسی می‌کنند و همه این موارد مدنظر ما قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حضور خبرنگار اسرائیلی در ایران نیز گفت: ایشان خبرنگار نبوده، توریست بوده و مطابق مقررات درخواست کرده و درخواست ایشان بررسی شده و در قالب گروه توریستی و با گذرنامه آمریکایی وارد کشور شده و فاقد روادید خبرنگاری بوده است. کار خبری هم در داخل کشور انجام نداده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: سوء استفاده از یک سفر و انتشار گزارش‌ها در این زمینه‌ بحث‌های دیگری است.

خبرنگاری درباره بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس سؤال کرد که افخم در این باره عنوان کرد: گفت‌وگوهایی در این زمینه در حال انجام است، کارداران ترددی در حال رفت و آمد هستند و یکسری ارتباطات و فعالیت‌هایی نمایندگی ما در آنجا برای صدور روادید و تسهیلات روادیدی برای ایرانیان انجام می‌دهند. در عین حال مذاکراتی در جریان است که امکان بازگشایی سفارتخانه‌ها فراهم شود.

وی با بیان اینکه کارها پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: در زمان مناسب که مسائل روشن شود این کار انجام خواهد گرفت که نیازمند مذاکرات کارشناسی، بررسی زمینه‌ها و رفع موانع است. مسیر تدریجی است که همکاران ما و از طرف انگلیسی روی این مسئله کار می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر انتصاب وی به عنوان سفیر گفت: بنده هم این خبرها را دیده‌ام و دوستان توجه داشته باشند که کلیه اخبار باید منابع موثق داشته باشد. در عین حال ما در مورد همه مورد انتصاب در وزارت خارجه همواره اعلام کرده‌ایم که پس از طی مراحل لازم انجام می‌شود و نسبت به خبر پراکنی‌ها اظهارنظر نکردیم چه در مورد بنده و چه کس دیگری.

وی با ذکر این نکته که منابع خبر باید موثق باشند، عنوان کرد: منابع منتشر کننده خبر هم باید منابع مسئول باشند. انتشار اخبار از منابع غیرموثق و غیر مسئول، صرفا خبری است که تنوعی در فضای کاری دوستان ایجاد می‌کند.

یکی از خبرنگاران درباره نشست امروز ایران و آژانس در تهران با بیان اینکه همکاری‌ها بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر خوبی قرار دارد، گفت: تفاهمی آبان ماه ۹۲ صورت گرفت که براساس آن یکسری موضوعات در یک جدول کاری و همکاری مورد توافق قرار گرفت که در گفت‌وگوها و سفرها و مذاکرات بین دو سازمان، موضوعات مرحله به مرحله بررسی شد.

وی ادامه داد: در سفر امروز بازرسان دو موضوع باقیمانده مورد بررسی قرار می‌گیرد. مسیر ایران برای کار با آژانس مبتنی بر همکاری است، تعاملات بسیار خوبی با آژانس داشتیم و گویای این همین بحث‌هاست که از ۱۸ موضوع مطرح، تعداد زیادی حل و فصل شده است.

افخم با بیان اینکه اراده ما مبتنی بر همکاری و شفاف سازی و فراهم کردن دسترسی‌های مجاز براساس مقررات پادمان به عنوان یک عضو ان‌پی‌تی است، خاطرنشان کرد: آژانس هم به تدریج به این مسئله می‌رسد که هیچ انحرافی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صورت نگرفته است. این سفر یک روزه است و گفت‌وگوهای تخصصی دارند و امیدواریم در تداوم گفت‌وگوها و سفرها بین ایران و آژانس، مسائل باقیمانده نیز حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه این دو مورد را بازدید از سایت مریوان و همچنین انتشار مقاله‌ای در زمینه فعالیت‌های نوترونی برشمرد و گفت: اراده و سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همکاری با آژانس و شفاف سازی فعالیت‌هاست. روال همکاری و مسیری که تا الان طی شده مسیر خوب و رو به جلویی است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اقدام تعرض به ۲ نوجوان ایرانی توسط ۲ مامور سعودی، خاطرنشان کرد: اینکه اقدام ماموران سعودی، شخصی بوده یا سیستماتیک، در پیگیری‌ها برای ما فرقی نمی‌کند.

افخم افزود: آنچه برای ما مهم است این است که دولت عربستان سعودی باید به این مسئله رسیدگی و عاملان این موضوع ناخوشایند و ناگوار را براساس قوانین خودشان مجازات کند و این خواسته‌ای است که به صراحت اعلام کرده‌ایم. پیگیری‌های سیاسی برای این موضوع انجام شده و این خواسته را از طریق سفارت عربستان در تهران و از طریق سفارت ایران در ریاض به مقامات عالی‌رتبه و مسئول سعودی اعلام و منعکس کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه موضوع در دست پیگیری است، عنوان کرد: سفرهای عمره هم تعلیق شد.افکار عمومی ما و مسلمان واکنش نشان دادند. تعرض به ۲ نوجوان تعرضی است که همه کسانی که به سفر حج می‌روند نسبت به این شرایط حساس هستند و این مسئله‌ای نیست که صرفا مربوط به زوار ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع را در دست پیگیری داریم، گفت: روز گذشته نیز من در خبرها بیانیه‌ای را دیدم که از سوی وزارت کشور سعودی منتشر شد که تصریح کرده موضوع را پیگیری می‌کنند و متناسب با قوانین داخلی عربستان برای عاملان آن اشد مجازات در نظر گرفته می‌شود.

افخم افزود: امیدواریم پیگیری‌ها هر چه سریع‌تر باشد و دولت عربستان با حساسیت و فوریت این موضوع را پیگیری کند و نسبت به صدور حکمی که متناسب با این جرم است، حتما سریعا تصمیم بگیرند. ما در چارچوب کارهای سیاسی، موضوع را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره تصویب توافق جامع در کنگره آمریکا که سؤال یکی از خبرنگاران بود، عنوان کرد: ما با دولت‌ها مذاکره می‌کنیم و براساس قوانین بین‌المللی، دولت‌ها پاسخگو و مسئول اجرای تعهدات هستند. اینکه چه پروسه کاری و سازوکارهایی در کشورها رخ می‌دهد، عواملی فعال هستند و مجلس‌ها کاری انجام می‌دهند، سازوکاری است که دولت‌ها خودشان باید حل و فصل کنند و آنچه برای ما مهم است، تعهد دولت آمریکاست و اجرای تعهد هم بر عهده دولت آمریکاست.

وی گفت: در عین حال کارشناسان حقوقی و سیاسی ما تمام ابعاد این مباحث را دنبال و متناسب با آن در شرایط حاضر خواهند شد. در عین حال پاسخگوی مجموعه آن چیزی که رخ می‌دهد، دولت‌ها هستند.

افخم ادامه داد: هر اظهارنظر و موضوع و موضعی که از سوی طرف‌ها مطرح می‌شد در مذاکرات بحث می‌شد. اما آن چیزی که برای ما مهم است تعهدی است که دولت آمریکا باید برای هر توافق احتمالی به عهده بگیرد و متناسب با آن تعهد، مسئول اجرای آن است. اینکه در داخل آمریکا، دولت این کشور چگونه می‌خواهد این سازوکار را برای خود تعریف کند، گفت‌وگوها را با کنگره و سایر جناح‌ها و محافل موثر چگونه به جمع‌بندی برساند، به خود دولت آمریکا مربوط است.

وی تصریح کرد: ما با دولت آمریکا طرف هستیم و خواسته ما نیز اجرای تعهداتی است که در هر توافق احتمالی بپذیرند.

افخم همچنین در ابتدای این نشست خبری روز زن و ولادت حضرت فاطمه زهرا را تبریک گفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین