کد خبر: ۲۹۲۹۳۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷

دارویی برای پایان زخم دیابتی‌ها

جراحان پلاستیک دانشگاه استنفورد آمریکا موفق به شناسایی دارویی شده اند که از زخم شدن پوست به ویژه در بیماران دیابتی، جلوگیری می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
محققان با مطالعه مراحل مولکولی درگیر در فرآیند ایجاد زخم، قادر به توسعه روشی برای جلوگیری از زخم شدن پوست شده اند.

این مطالعه زمانی آغاز شد که یکی از جراحان پلاستیک دانشگاه استنفورد، در حال جراحی جنینی در رحم مادر بود. او در کمال ناباوری مشاهده کرد بدون توجه به اینکه جراح چه برشی روی بدن جنین ایجاد می کند، هیچی زخمی روی بدن جنین ایجاد نمی شود، ولی به محض تولد نوزاد، کوچکترین خراش نیز سبب تولید زخم می شود.

این پزشک، مطالعات خود را به آزمایشگاه انتقال داد و فیبروبلاست و سلول های دیگری را که در تشکیل بافت های بدن نقش دارند، مورد بررسی قرار داد.

فیبروبلاست به سلول هایی گفته می شود که در تولید کلاژن و بافت های دیگر نقش دارند. این گروه تحقیقاتی، دو نوع از سلول های فیبروبلاست را در موش مورد مطالعه قرار دادند. یکی از انواع این سلول ها در درمان زخم نقش دارد و نوع دیگر تومورهایی مانند ملانوم را در بدن شکل می دهد.

محققان در ادامه متوجه شدند که تزریق سم دیفتری به موش، زخم را کاهش می دهد. در ادامه تحقیقات آمده است که یک نوع داروی درمان دیابت نوع 2 در بازار وجود دارد که عملکرد آن مشابه سم دیفتری است و می تواند زخم ناشی از دیابت را متوقف کند.

به گزارش ایرنا از ساینس، آزمایش این دارو روی موش، زخم های ناشی از دیابت را بدون تغییر در بافت های دیگر کاهش داده است.

محققان بر این باورند که این دارو قادر به درمان فیبروزی است که پس از رادیوتراپی در بیماران مبتلا به سرطان تشکیل می شود.

این دارو در مرحله آزمایش قرار دارد و پس از آن می تواند برای درمان زخم در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات نشان می دهد که این دارو در درمان حمله های قلبی و آسیب های ناشی از رادیوتراپی به نخاع نیز قابل استفاده است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین