کد خبر: ۲۹۲۹۶۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

افشاگری درباره پول‏‌های کثیف/ برادر جابر ابدالی ستاد انتخاباتی زده است

هر چقدر اين روزها صحبت درباره «پول‌هاي كثيف» زياد است، اظهارنظر درباره مصاديق آن كم است. در حالي كه وزير كشور براي چندمين بار اعلام آمادگي كرده تا درباره «پول‌هاي كثيف» و نقش آن در سياست براي مجلسي‌ها توضيح بدهد، هنوز اما خبري از مقدمه‌چيني براي حضور او در صحن بهارستان نيست.
آفتاب‌‌نیوز :
همزمان اما طيف‌هاي منتقد دولت وزير كشور را متهم مي‌كنند كه با اين سخنان خود دست به تشويش اذهان عمومي زده است. با اين وجود مويد حسيني صدر، نماينده خوي در مجلس نظر متفاوتي دارد.
 
او حتي در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد مي‌كند كه آماده است تا به جاي وزير كشور درباره «پول‌هاي كثيف» و ارتباط آن با انتخابات مجلس دهم براي نمايندگان توضيح دهد. توضيحاتي كه اندكي از آنها را در اين گفت‌وگو بازگو كرده و از تشكيل ستادهاي انتخاباتي توسط برخي افراد خبر مي‌دهد كه محل كسب ثروت آنها مواردي چون رانت واردات دارو يا دريافت مجوزهاي خاص براي فروش ارز در دولت قبل بوده است. متن اين گفت‌وگوي «اعتماد» با حسيني صدر را در ادامه مي‌خوانيد:
 
  در مورد پول‌هاي كثيف مسائل زيادي مطرح شده است؛ در اين مورد چه نظري داريد؟
در مورد پول‌هاي كثيف چند نكته بايد مورد توجه قرار بگيرد. اولا اينكه در كشور منافذي وجود دارد كه افرادي كه نفوذ دارند، مي‌توانند از آنها استفاده كنند و صاحب ثروت‌هاي باد آورده شوند. اين چيز قابل كتماني نيست. شما الان در هر شهر و منطقه‌اي انواع بابك زنجاني‌ها را در اشل‌هاي مختلف مي‌بينيد. يك روز پديده شانديز است، يك روز بابك زنجاني، يك روز بحث سوآپ نفت و يك روز بحث فلان وزير.
 
    اينها در چه رده‌هايي هستند؟
در رده‌هاي مختلفي هستند. از برخي دولتي‌ها گرفته تا افراد عادي كه نفوذ دارند و شركت‌هايي كه مي‌توانند با پول خود برخي مديران را بخرند. به هر حال افرادي پيدا مي‌شوند كه از قانون اطلاع دارند و دوستان و‌آشناياني در دستگاه‌هاي مختلف دارند و از نفوذ اينها استفاده مي‌كنند و شبكه‌اي را تشكيل مي‌دهند و در مدت‌هاي كوتاه به ثروت‌هاي بزرگ بادآورده دست پيدا مي‌كنند.
 
  اينها در دولت قبل بودند يا الان هم در دولت يازدهم اين پديده هست؟
قطعا هست. اين موضوع هم اصلا ربطي به اين ندارد كه دولت مي‌خواهد اينها باشند و فعاليت كنند. اتفاقا به نظر من دولت يازدهم اهتمام خوبي براي مبارزه با فساد دارد. اگر نداشت كه همين بحث پول‌هاي كثيف مطرح نمي‌شد. اما متاسفانه دامنه روابط نامشروعي كه قبلا ايجاد شده بود به زمان كنوني هم كشيده شده است.
 
  فرآيند كسب ثروت‌هايي كه شما مي‌گوييد چگونه است؟ وزير كشور به موضوع قاچاق كالا و مواد مخدر اشاره كرده است. شما فكر مي‌كنيد حوزه قاچاق در اين خصوص چه جايگاهي دارد؟
يك سري از مظاهر كسب اين ثروت‌هاي نامشروع و بادآورده آشكار است. مثل سوآپ نفت، صرافي‌ها، انحصار واردات خوراك دام و طيور، انحصار واردات شكر و كاغذ و خصوصا واردات خودرو . يك سري ديگر از آن خيلي به چشم نمي‌آيد كه نمونه آن برخي زد و بندها در بيمه‌هاست. كسي كه زد و بند مي‌كند و بيمه‌هاي انحصاري مي‌گيرد خيلي سريع و كوتاه به چند ده ميليارد تومان سود باد آورده مي‌رسد. نمونه اين موضوع هم خيلي تا حالا زياد بوده است. يك سري از جاهاي ديگر بحث زمين‌خواري است. اشخاص مي‌آيند و زميني را تحت عنوان احداث هتل يا پرورش گياهان دارويي يا كارخانه مي‌گيرند و آن را تغيير كاربري مي‌دهند. يا بحث سندسازي براي زمين‌هاي متروكه، كه سندهاي اينها همگي جعلي است. اما يك سري مصاديق هستند كه باز هم خيلي آشكار نيستند كه قاچاق يكي از نمونه‌هاي آن است. قاچاق سوخت و مواد مخدر و كالا هم در اين بين موضوع مهمي است.
 
   خب سهم كدام‌يك بيشتر است؟
به نظر من در اين بين سهم اصلي در پول‌هاي كثيف را همين فسادهاي آشكار دارند كه همه آن هم بحث رانت‌خواري و ويژه خواري است. مثلا شده كه كسي براي واردات فولاد مراجعه كرده و به او مي‌گويند فولاد در كشور اشباع شده و شما نمي‌توانيد. ولي همزمان مجوز آن براي فرد ديگري صادر مي‌شود. الان من شخصي را مي‌شناسم كه صاحب قدرت هم هست و از خريد و فروش دارو مولتي ميلياردر شده است. همين فرد زماني كارمند ساده دولت بود و تنها رانتي كه در اختيار او قرار گرفت باعث كسب اين درآمد شد. تا اينجا اگر من نتيجه‌گيري كنم مساله اين گونه مي‌شود كه راه‌هايي براي كسب درآمدهاي نامشروع وجود دارد. جلوه‌هاي اينها هم كم نيستند و خيلي راحت مي‌توان امروز انگشت گذاشت و گفت فلان آدم يا فلان شركت ثروت‌هاي خود را از اين راه آورده‌اند. در كشورهاي پيشرفته افرادي كه ثروتمند مي‌شوند از يك فرآيند شفاف مي‌گذرند. مثلا بيل گيتس و استيو جابز و هزاران نمونه ديگر. مثلا يك نفر مي‌آيد مي‌گويد من پروفسور سميعي هستم و درآمد من از هر عمل جراحي‌ام اينقدر است و اين گونه ثروتمند شدم. در كشور ما الان اما افرادي هستند كه اصلا منشأ ثروت آنها مشخص نيست.

  بحث اصلي اما اين روزها بحث ورود اين پول‌ها به سياست است. وزراي كشور و دادگستري مشخصا در اين رابطه سخن گفته‌اند و آقاي رحماني فضلي هم چند بار اعلام آمادگي كرده كه به مجلس بيايد و توضيح دهد. از اين طرف اما چندان استقبالي ديده نمي‌شود. شما چقدر صحبت‌هاي قبلي آقاي رحماني فضلي مبني بر ورود پول‌هاي كثيف به سياست را قبول داريد؟
اصل بحث همين است. تا اينجا اين وضعيت باعث بي‌عدالتي و بي‌انگيزگي مي‌شود و كساني كه كار صحيح مي‌كنند، سرخورده مي‌شوند. تا اينجا آثار فساد براي جامعه هر چند بسيار زيانبار است اما شايد كوتاه‌مدت باشد. بدتر از آن اين است كه افرادي مي‌آيند و مي‌خواهند ثروت نامشروع خود را سوق بدهند براي هدايت سياسي جامعه و برنامه‌ريزي طولاني‌مدت كرده‌اند.
 
  پس تاييد مي‌كنيد كه موضوع جدي است؟
صددرصد جدي است. من الان مصداق براي اين دارم. برادر همان كسي كه پول‌هايي را به آقاي رحيمي داده بود و الان هم زندان است الان ستاد انتخاباتي زده است. يا نمونه ديگر آقايي كه در قاچاق دست داشت الان شعبه‌اي از نهادهاي خيريه را تشكيل داده و در پوشش آن به شكل گسترده كار انتخاباتي مي‌كند. به دروغ هم مي‌گويند داريم كار خيرخواهانه و خداپسندانه انجام مي‌دهيم. من كسي را مي‌شناسم كه قبلا مسوول بوده و الان صاحب ثروت انبوهي شده و شبكه انتخاباتي گسترده‌اي تشكيل داده است.
 
  اينها را در مجلس با همكاران‌تان در ميان گذاشته‌ايد؟
من نمي‌خواهم با همكارانم وارد بحث مصداقي بشوم.
  اين يعني نسبت به طرح آن ترديد داريد؟
من اصلا وقتي در رسانه مي‌گويم يعني اينكه ابايي از مطرح شدن آن ندارم. قبلا هم اينها را با مصداق در مجلس گفته‌ام. اين خطر جدي است. اين خطر مي‌رود كار را به جايي برساند كه سرمايه‌داران براي مجلس و دولت مسوول و وكيل و وزير بگذارند. اتفاقا يكي از اين مواردي كه من گفتم در دولت قبل به فاصله نصف روز مجوز صرافي گرفته و ظرف مدت كوتاهي در حدود چهار، پنج ماه در همان دوره نوسانات ارزي ٣٠٠- ٤٠٠ ميليارد تومان سود كرده است. اينها صبح‌ها ارز را مي‌گرفتند و تا عصر آن را تمام مي‌كردند. الان ما بابك زنجاني را گرفتيم و مي‌گوييم مبارزه با فساد است، اما كسي نپرسيده كه چرا تا آن موقع دستگاه‌هاي نظارتي ما او را رديابي نكرده بودند و گذاشتند خوب كه كارش را انجام داد و پول مملكت را خورد، او را گرفتند. بدتر اينكه امثال بابك زنجاني و نوچه‌هاي او الان دارند آزاد مي‌گردند و هنوز هم كاسبي‌هاي فاسد خود را دارند.
 
  شايد براي اين افرادي كه شما مي‌گوييد خيلي عادي باشد كه به شخصي چون خود شما به عنوان نماينده مجلس مراجعه كنند و خواسته‌هايي داشته باشند. آيا از اين طور مراجعه‌ها به شما انجام شده است؟
چرا نشده. خيلي‌ها مي‌آيند سراغ ما و مي‌گويند ما تشكيلاتي داريم در دوبي و تركيه و فلان جا و شما بياييد آنجا. بليت و دلار و همه‌چيزش را هم تامين مي‌كنند. بارها از اين پيشنهادها به خود من شده است. اما بحث به همين جا ختم نمي‌شود. يكي مثل من پيشنهاد آنها را رد مي‌كند. اما شايد همه اين كار را نكنند. اينها مي‌خواهند كم كم مجلس را بگيرند. اينكه يك نفر مي‌آيد و خرج سفر يك ماهه فلان مسوول را به يك كشور خارجي مي‌دهد يا براي آن يكي مسوول در بهترين جاها دفتر مي‌گيرد و تجهيز مي‌كند براي چيست؟
  نسبت اينها با دولت‌ها و گروه‌هاي سياسي چگونه است؟
 
اتفاقا يكي از مواردي كه مد نظر من است در ظاهر با دولت همسو نبود، اما شريك تجاري آنها بود.
  در چه حوزه‌اي؟
در حوزه دارو.
  چطور كار مي‌كردند؟ يعني از چه راهي رانت خود را به دست آورده بودند؟

مثلا يك مورد داروهاي بدن‌سازي و اشتهاآور و از اين جور چيزها بود كه مي‌گفتند مضر است و تاييديه ندارد. از آن طرف به همين شخص مجوز واردات همين داروها را مي‌دادند و او بدون رقيب اينها را وارد مي‌كرد و ميلياردها تومان سود كرده است. يا مثلا اينكه ارز اختصاص داده شده به واردات دارو يكباره در گمرك تبديل به پورشه و بنز مي‌شد، مگر موضوع چه بود؟ در روغن نباتي و شكر و خوراك دام و طيور هم مواردي از اين دست بوده است.
   موارد اينها را چگونه متوجه شده‌ايد؟
ما پليس نيستيم كه ذره‌بين بگيريم دستمان و دنبال اين جور موارد باشيم. اينها مواردي هستند كه به طور اتفاقي ما با آنها برخورد كرده‌ايم و تعداد آنها هم خيلي زياد است. يعني ببينيد فساد اينقدر زياد شده كه ديگر نياز به تجسس ندارد. موضوع نگران‌كننده هم اين است كه اين موارد و كساني كه پشت فسادها هستند خودشان سراغ ما مي‌آيند و نشان مي‌دهد كه مي‌خواهند وارد سياست شوند تا راه‌شان براي كسب درآمد باز بماند. من نمي‌خواهم اينجا اسم كسي را بياورم و بيشتر از اين موضوع را باز كنم. اما چشم اميد اينها فعلا به همين انتخابات است.
 
چرا؟ مجلس بعدي مي‌تواند چه موقعيتي در اختيار اين گروه‌ها و افراد قرار دهد؟
احساس خطر كرده‌اند كه دولت بعد از حل مساله هسته‌اي و ايجاد يك وفاق ملي، اولويت سوم خود را مبارزه جدي با فساد قرار دهد. از همين الان هم گارد دولت نشان داده كه براي اين كار مصمم است. اينها وقتي حميت دولت براي پروژه هسته‌اي را هم ديده‌اند نگران شده‌اند كه دولت با همين حميت و اصرار وارد فاز مبارزه با فساد و مفسدين شود. مشخصا كار كه شروع شود خيلي زود سريع اين افراد گير مي‌افتند، چون خيلي رو، بازي كرده‌اند و خط و ربط‌شان مشخص است. براي اينكه كارشان به اينجا نكشد اميدشان به مجلس آينده است.
 
شيوه كارشان چگونه است؟
الان مي‌خواهند افرادي را در قامت نماينده به مجلس بفرستند تا پروژه خودشان جلو برود. از همين حالا تحت پوشش كمك به بي‌بضاعتان و كمك جهيزيه و كمك به مساجد و ده‌ها عنوان ديگر هزينه مي‌كنند.
 
  يعني مي‌خواهند از بين خودشان افرادي را وارد مجلس كنند تا كارهاي اين گروه‌ها را جلو ببرند؟
نه. مي‌تواند طور ديگري هم باشد. يعني اينكه يك تعداد نماينده خاص را به مجلس بفرستند تا سر دولت در مجلس دهم با همين عده گرم شود و فرصت رسيدگي دقيق به موضوع فساد دست ندهد. اگر تعدادي از اين افراد وارد مجلس بعدي شوند، من از الان به شما مي‌گويم وضع مملكت از دوره احمدي‌نژاد هم بدتر مي‌شود. الان در يكي از استان‌ها به عينه اين گروه‌ها فعال هستند كه ثروت‌شان را از قاچاق نفت و تجارت دارو و صرافي امثال اينها بوده است. همين موضوع صرافي كه به شما گفتم در تهران بوده است. كسي آنجا كار مي‌كرد كه به من گفت اينها دست‌كم در چهار ماه بيش از ٣٠٠ ميليارد تومان درآمد داشته‌اند و بعد همين بنده خدا را هم اخراج كردند. همين‌ها الان دارند كسي را براي انتخابات مي‌آورند كه اين آدم متاسفانه در يك جاي مذهبي و مقدسي مشغول كار است و تاكتيك اينها اين است كه دنبال افراد ظاهرالصلاح مي‌روند. قبلا در فرهنگ ما اين‌طور بود كه معمولا ثروتمندان و پولدارها دارايي خود را به رخ نمي‌كشيدند. الان نه‌تنها با آن مانور مي‌دهند بلكه اينقدر گستاخ شده‌اند كه تلاش مي‌كنند ارنج انتخاباتي بچينند.
  حضور وزير كشور در مجلس چقدر مي‌تواند كمك كند تا موضوع پول‌هاي كثيف باز شود و اصلا تا الان چرا مقدمات حضور ايشان فراهم نشده است؟
من نمي‌دانم تا حالا چرا زمينه براي حضور وزير كشور در جلسه مجلس فراهم نشده است. اما اگر حتي وزير كشور اطلاعي از اينها ندارد من حاضرم جاي ايشان بيايم و با مصداق و اسم افراد و سند درباره اين پول‌هاي كثيفي كه تلاش مي‌شود تا انتخابات مجلس دهم را تحت تاثير قرار دهند، توضيح دهم.
  گستردگي مواردي كه درباره پول‌هاي كثيف مي‌گوييد چطور است؟ در مناطق مختلف كشور چه وضعيتي از اين نظر وجود دارد؟
من اطلاعاتي كه دارم در مورد يكي از استان‌ها و البته تهران است. مي‌دانم كه در بقيه جاها هم همين وضع است اما مصداق آن را فعلا ندارم. ولي حرف من اين است وقتي موارد مربوط به دو، سه استان اينقدر گسترده هستند، شما ببينيد وقتي درباره كل كشور صحبت كنيم چه حجمي از فساد خواهد بود. الان بحث پيمانكاري‌هاي بدون ضابطه يكي از مبادي اصلي فساد شده است. من ده‌ها مورد مي‌دانم كه بدون طي مراحل قانوني پروژه‌هاي بزرگي به شركت‌هايي رسيده و الان اينها  در  اندك  زماني  گردن  كلفت  شده‌اند  و  مي‌خواهند  براي  مملكت  تعيين  تكليف  كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین