کد خبر: ۲۹۳۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸

وزیر بهداشت:فقر مهم ترین عامل تاثیرگذاردر سلامت

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: فقر ، مهم ترین عاملی است که بر سلامت مردم تاثیر می گذارد؛ بنابراین زندگی مردم برای رسیدن به عدالت در سلامت باید سامان یابد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم افتتاحیه اجلاس مشورتی بین المللی مولفه های اجتماعی موثر در سلامت افزود: سامان دادن زندگی مردم از اهداف دولت است تا اقتصاد ، از رکود خارج شود و تورم نیز به تدریج کاهش یابد.

وی تصریح کرد: فقر ، رکود اقتصادی و تورم تاثیر بسزایی در شاخص های سلامت دارند ، بنابراین بهبود این شاخص ها از سوی دولت ، مجلس و سیاستگذاران باید مورد حمایت قرار گیرد.



** تشکیل کمیته مولفه های اجتماعی در سلامت


وزیر بهداشت گفت : به تازگی کمیته ای را مامور کرده ایم که در زمینه مولفه های اجتماعی موثر در سلامت تحقیق و برنامه ملی را تدوین کنند.

هاشمی اظهار امیدواری کرد که اقدامات این کمیته مورد حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی نیز قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتقای مولفه های اجتماعی در سلامت راه طولانی در پیش است اما برای تحقق عدالت در سلامت چاره ای جز ارتقای این مولفه ها نداریم.

وی یادآور شد: مسوولیت کمیته مولفه های اجتماعی در سلامت برعهده قائم مقام وزیر بهداشت در مشارکت های مردمی است و امیدواریم اقدامات این کمیته به نتیجه برسد اما برای به نتیجه رساندن این اقدامات به همکاری سایر دستگاه ها ، حمایت مجلس و قوه قضاییه نیازمندیم.

وزیر بهداشت درباره همکاری دستگاه ها در ارتقای مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت گفت: همکاری بین بخشی مناسبی در این زمینه در طول سال های گذشته وجود نداشته است. به عنوان مثال در ایمنی راه ها یا سلامت روان، کارهای مهمی انجام نداده ایم؛ سلامت باید در همه سیاست ها لحاظ شود.

به گزارش ایرنا ، کارشناسان معتقدند، فقط 25 درصد عوامل موثر بر سلامت به وزارت بهداشت و بقیه این عوامل به دستگاه های دیگر مرتبط می شود.



**اهدای عضو باید ترویج شود

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به پیوند کلیه و اهدای عضو اشاره کرد و گفت: دست کم 25 هزار بیمار منتظر پیوند کلیه هستند.

هاشمی گفت: افرادی در جامعه هستند که داوطلبانه می خواهند کلیه خود را اهدا کنند بنابراین نمی توان با زور و مجازات جلوی خرید و فروش کلیه را گرفت چون عده ای جان خود را از دست می دهند.

وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی از رسانه ها خواست که اهدای عضو در جامعه را ترویج کنند ضمن اینکه چاره ای جز تبلیغ اهدای عضو نداریم.

هاشمی ادامه داد: اهدای عضو، دو تا سه برابر افزایش یابد تا بیماران دیالیزی که در هفته سه بار برای دیالیز به مراکز درمانی مراجعه می کنند ، بهبود یابند.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش از سازمان های بیمه گر خواست تا خدمات مامایی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همچنین اظهار امیدواری کرد که سازمان تامین اجتماعی برای پوشش دادن خدمات مامایی ، کمک کند.



**برخی جریمه های متخلفان بهداشتی شبیه یک شوخی است

وزیر بهداشت در ادامه به نظارت ها به حوزه غذا اشاره کرد و افزود: جرایم تخلفات غذایی باید سنگین تر باشد و حتما باید در مجلس قوانینی در این زمینه مصوب شود تا با متخلف متناسب با تخلفش، برخورد شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: اکنون در برخی موارد متخلفان، فقط پنج تا 10 هزار تومان جریمه می شوند و این جریمه ها بیشتر به یک شوخی شبیه است تا به اعمال مجازات.

وی ادامه داد: همچنین شورای امنیت ملی باید قوانینی وضع کند که هر شخص، مجموعه یا رسانه ای مجاز به اظهار نظر در زمینه مسایل بهداشتی نباشد بطورمثال با یک شایعه درباره آب یا غذا، یک شهر را می توان به هم ریخت.

وی اضافه کرد: به واقعیت ها توجه داریم اما اگر حمایت های لازم و قوانین بازدارنده وجود داشته باشد، وزارت بهداشت ، سا زمان استاندارد و جهاد کشاورزی می توانند مشکلات غذا را سامان دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین