کد خبر: ۲۹۳۷۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹
در خصوص نسل کشی ارامنه

ترکیه اظهارات پوتین را محکوم کرد

وزارت خارجه ترکیه جمعه شب اظهارات ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را در خصوص نسل کشی خواندن وقایع خونین 1915 میلادی در قلمروی عثمانی رد و محکوم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
در اطلاعیه ای که وزارت خارجه ترکیه در تارنمای رسمی خود در اینترنت منتشر کرد، آمده است: این گونه اظهار نظرهای سیاسی که نقض آشکار حقوق می باشد، از نظر ترکیه بی اعتبار است.

به گزارش آفتاب، پوتین امروز به همراه فرانسوا اولاند رییس جمهوری ترکیه در آیین گرامیداشت صدمین سال وقایع 1915 میلادی در ایروان، کشتار ارامنه را نسل کشی قلمداد کرد.

اطلاعیه وزارت خارجه ترکیه تصریح می کند که شخص پوتین بیش از هر کس بایستی بداند که مفهوم نسل کشی چیست.

در این اطلاعیه تند وزارت خارجه ترکیه آمده است: شخص پوتین به خوبی می داند روسیه با کدامین اقدامات غیرانسانی در طول یک قرن در قفقاز، آسیای مرکزی و اروپای شرقی به ویژه در مورد ترک ها و مسلمانان، دست به قتل عام ها، جابجایی های اجباری و مجازات جمعی، زده است. 

وزارت خارجه ترکیه همچنین مصوبه دومای روسیه در مورد شناسایی نسل کشی ارامنه در سال 1915 را نیز محکوم کرده است.

در اطلاعیه تاکید شده است که ترکیه انتظار دارد روسیه به حساسیت های این کشور و روابط دوستانه بین دو کشور دقت کرده و بداند که اصرار در رویکرد خطا، به صلح و آرامش و رفاه در منطقه کمک نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ترکیه از طرفی به شدت با به کار بردن واژه نسل کشی در مورد وقایع 1915 از سوی مجامع بین المللی مخالفت می ورزد و از طرفی برای قبولاندن مدعای خود مبنی بر اینکه در آن تاریخ هم ترک ها و هم ارمنی ها متحمل درد و رنج های شدیدی شده اند، تلاش می کند.

آنکارا از سوی دیگر با دادن پیام های آشتی جویانه ای در صدد دلجویی از ارامنه است. بعداز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، احمد داوداوغلو نخست وزیر این کشور نیز یاد ارامنه کشته شده را گرامی داشته و خود را در غم فرزندان و نوادگان این رویداد تلخ تاریخی شریک می داند.

امروز مصادف با 24 آوریل صدمین سال وقایع 1915 برای اولین بار در کلیسای ارامنه استانبول مراسمی مذهبی در گرامیداشت یاد ارامنه کشته شده برگزار شد و ولکان بوزکورت وزیر اتحادیه اروپای ترکیه به نمایندگی از دولت آنکارا در این مراسم شرکت کرد. اردوغان نیز با ارسال پیامی به این کلیسا ابراز همدردی کرده است.

اردوغان روز گذشته در مراسم صدمین سال جنگهای چاناک قلعه (گالبپولی) گفت: ترکیه آرشیو دولتی و حتی آرشیو نظامی خودرا برای محققین باز گذاشته و ارمنستان و ارامنه نیز با ارائه مدارک تاریخی خود در خصوص این وقایع باید زمینه را برای کمیته تحقیق و بررسی تاریخ دانان ارائه کنند و این موضوع را دستاویزی برای اهداف سیاسی قرار ندهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
0
2
فرانسوااولاند رئیس جمهور فرانسه هستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین