کد خبر: ۲۹۴۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶

تهدید هواپیمای ایرانی توسط جنگنده سعودی+فیلم

خبرگزاری صدا و سیما تصاویر اختصاصی از تهدید هواپیمایی امداد رسان ایرانی بدست جنگنده های سعودی در آسمان یمن منتشر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
خلبان هواپیمای امداد رسان ایرانی جزئیات مواجهه جنگنده های سعودی، بمباران فرودگاه صنعا و بازگشت هواپیما به کشور را تشریح کرد. 
 
کاپیتان صداقت نیا پس از رسیدن به فرودگاه امام خمینی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: جنگنده های سعودی در آسمان یمن در فاصله بسیار نزدیک به هواپیمای ایرانی اقدامات خطرناک صورت دادند. 
 
وی افزود: طبق مجوزهای گرفته شده  ساعت 12 ظهر سه شنبه با یک  فروند هواپیمای ایرباس 310 حامل تعدادی از پزشکان ایرانی، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین مصدومان یمن از فرودگاه امام خمینی به سمت  فرودگاه صنعا پرواز کردیم. 


 
وی ادامه داد: همه مراحل قانونی و عرف بین الملل پرواز از جمله اخذ مجوز عبور از مسیرها  گرفته شد و رادار، ایستگاه را نیز  شناسایی کرد تا اینکه به فضای عمان رسیدیم  چرا که  قصد داشتیم  از فضای عمان وارد یمن شویم. 
 
خلبان صداقت نیا  افزود: بدون هیچ مشکلی آسمان عمان را ترک کردیم و وارد آسمان یمن شدیم این درحالیست که فاصله  مرز یمن از سمت عمان تا فرودگاه صنعا  130 دقیقه طول می کشد. 
 
وی خاطر نشان کرد: 20 دقیقه در فضای یمن بودیم که از طریق مسئولان فرودگاهی یمن به ما اطلاع دادند که عربستان  اجازه فرود شما را به صنعا نمی دهد و ما علت را جویا شدیم که پاسخ دادند عربستانی ها نمی خواهند شما وارد فرودگاه صنعا  شوید. 
 
کاپیتان صداقت نیا اضافه کرد: ما اعتنا نکردیم و به پرواز ادامه و پاسخ دادیم که هواپیمای ما شامل مواد دارویی و تجهیزات پزشکی است و همه مجوزهای بین المللی و قانونی آن وجود دارد و اگر غیر از این بود می توانید در فرودگاه صنعا، ما را بازخواست کنید. 


 
وی ادامه داد: کمتر از یک دقیقه از پاسخ ما به این درخواست نگذشته بود که اطلاع دادند جنگنده های سعودی برای مقابله با شما به پرواز درآمده اند و اجازه  فرود نخواهند داد بنابراین منطقه را ترک کنید و برگردید. 
 
کاپیتان صداقت نیا  گفت: درحالی که  متوجه تهدید مستمر عربستان شده بودیم باز با توجه به قانونی بودن پرواز اصرار کردیم که پرواز ما قابل شناسایی و با کد مشخص است، بلافاصله متوجه شدیم که دو جنگنده اف 15 سعودی به دو طرف هواپیمای ما نزدیک شده اند و پیغام می دهند که برگردید. 
 
وی ادامه داد: طبق قانون هوانوردی فاصله هواپیماها در آسمان ده مایل است این در حالیست که این جنگنده ها بسیار به بالهای هواپیما نزدیک شدند و اقدام به حرکت های خطرناک در جلو و بال هواپیما می کردند. 
 
وی افزود: جنگنده های سعودی به قدری به ایرباس 310 نزدیک شده بودند  که حتی دست تکان دادن آنها به نشانه تهدید قابل رویت بود و ما از این  اقدام آنان عکس گرفتیم. 
 
خلبان صداقت نیا ادامه داد: پس از اینکه دو جنگنده متوجه تصمیم ما برای ادامه پرواز به سمت صنعا شدند، تهدید کردند  که بدنبال آنان برویم، اما توجهی نکردیم و مسیر را به سمت فرودگاه صنعا ادامه دادیم و از برج مراقبت صنعا اجازه گرفتیم تا فرود بیائیم. 
 
وی ادامه داد: فرودگاه صنعا پاسخ داد که جنگنده هایی در آسمان صنعا، فرودگاه را در صورت فرود شما تهدید به بمباران می کنند که در این لحظه با چشم خود دیدیم که در اقدامی بی شرمانه فرودگاه را بمباران  کردند که بخشی از برج مراقبت و باند  مورد حمله قرار گرفت. 
 
کاپیتان صداقت نیا ادامه داد: در عین حال در خواست کردیم اگر شرایط را مهیا کنند دوباره خواهیم نشست  به همین منظور ارتفاع را کم کردیم اما  مشاهده کردیم که بمباران ادامه یافت بنابراین از برج مراقبت  اطلاع دادند که دیگر امکان  نشستن  نیست، در این شرایط متوجه اقدامات کاملاً غیر قانونی و مغایر با عرف بین الملل و تهدید عملی جنگنده های سعودی شدیم و مجبور به بازگشت شدیم. 


 
خلبان صداقت نیا افزود: طبق قانون  هوانوردی زمانی که هواپیمایی در شرایط اضطراری قرار دارد هیچ چیزی نمی تواند مانع فرود هواپیما باشد در حالیکه آنان دست به اقدامات خطرناک مستمری زدند که جهانیان مایه شرمساری است. 
 
بر اساس گفته های کاپیتان صداقت نیا، هواپیمای امداد رسان ایرانی که به منظور ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به یمن اعزام شده بود پس از نزدیک به 10 ساعت پرواز به کشور بازگشت. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین