آفتابنیوز : آیتالله محمد یزدی در مراسم بزرگداشت روز معلم در دانشگاه دفاع ملی گفت: فقها نواب امام عصر (عج) هستند و اگر فقیهی وارد حاکمیت شود سایر فقها نمیتوانند در مسائل حاکمیتی دخالت کنند بلکه فقط میتوانند در فقه، فتوا بدهند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خبرگان رهبری تشخیص دادند که در بین منصوبان امام عصر (عج) یک نفر شایستهتر از سایر فقهاست و او را انتخاب کردند و او باید در چارچوب مقررات اسلامی حرکت کنند و دیگر شورایی نمیتوان رهبری کرد.
وی تاکید کرد: شورایی بودن یک مساله است و مشورت کردن مسالهی دیگر.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: دین بدون رهبری و بدون ولی اصلا دین نیست. دینی که رهبر بالای سرش نباشد تا به متدینین بگوید این مساله از دین است و باید رعایت شود و فلان مساله از دین نیست و نباید بدعت گذاشته شود، باید فردی از طرف خدا دین و آسمان نصب شده باشد.
به گزارش ایسنا،وی افزود: خدا پیامبر (ص) را به ولایت نصب کرد بعد حضرت رسول (ص) حضرت علی(ع) را به ولایت منصوب کرد و امامان پس از امیر المومنین(ع) نیز تا امام عصر (عج) یکدیگر را نصب کردند به عبارت دیگر پیامبر (ص) از طرف خدا ائمه را به عنوان امام و ولی و رهبر منصوب کرد.
وی ادامه داد: امام عصر (عج) در غیب کبری رهبری را به عنوان نیابت به فقهای دین واگذار کردند. به بیان روشنتر حضرات فقهایی که در حوزههای کوچک و بزرگ علمیه در سراسر ایران یا عراق یا سایر کشورهای جهان حضور دارند نواب امام عصر (عج) هستند. حالا مردم این مساله را بپذیرند و یا نپذیرند.
آیتالله یزدی افزود: فقیهی که واجد جامع شرایط شد و امکانات را ملاحظه کرد بر او واجب است خود را به مردم معرفی کند و بر مردم واجب است از او اطاعت کنند و اگر تخلف کردند فقیه مرتکب گناهی نشده است؛ بلکه این مردم هستند که گنهکارند. به همین دلیل در زمان ما امام خمینی (ره) دید شرایط مساعد است بنابراین وارد شد و اعلام کرد، من به کمک مردم نظام طاغوت را از بین میبرم.
رئیس مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: این فقیه منتخب مردم نیست، بلکه نیابتا منصوب امام زمان (عج) است و مردم پشتوانه اجرایی امامت هستند. امام علی (ع) نه این که به کمک مردم خلیفه شد بلکه خلیفه بود. اما به کمک مردم توانست خلافتش را اعمال کند. بین قدرت اعمال و توانایی برای اجرا خیلی فرق است. فقهای عظام حق ولایت را دارند نه اینکه به وسیلهی مردم این حق به آنان داده شود. فقهای عظام جانشینان امام هستند.
وی افزود: ما توفیق یافتهایم در زمانی زندگی کنیم که یکی از برجستهگان از نواب حضرت امام (عج) توانست نظام اسلامی و الهی را در قیافه حکومت پیاده کند. البته هر فقیهی ولی نیست و هر ولیای فقیه نیست. نه هر کس فقیه شد میتواند ولی باشد و نه هر کس ولی شد میتواند فقیه باشد. در اینجا نمی توانم فلسفه قبض و بسط را تشریح کنم. ولی اختصارا میگوییم که در جایی که طاغوتیان حاکم هستند علی (ع) خانه نشین میشود امام حسین (ع) کشته میشود و امام حسن (ع) شهید میشود و امام صادق (ع) مجبور به درس دادن میشود اما وقتی مردم حمایت میکنند علی (ع) خلیفه و ولی میشود و مردم را یاری میکند و حکومت اسلامی را در عمل نشان مردم میدهد.
وی افزود: اگر چهار سال حکومت حضرت علی (ع) نبود حکومت اسلامی نداشتیم. دوران حکومت حضرت علی (ع) دوران برجسته حاکمیت اسلامی بود که شبیه به دوران حاکمیت پیامبر اکرم (ص) هم جنگ داشت و هم صلح.
رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر فقیهی از طرف فقها یا مردم انتخاب شد و وارد حاکمیت شد و حکومت را به دست گرفت و به قول ما مبسوط الید شد سایر فقها در حاکمیت دخالت نمیکنند. میتوانند فتوا بدهند برای احکام اسلام اما نمیتوانند فتوای حکومتی بدهند. سایر فقها نمیتوانند در مسائل حاکمیتی از جمله موضوع هستهای ارتباط با آمریکا و نوع برخورد با رژیم صهیونیستی دخالت کنند.
آیتالله یزدی تاکید کرد: ولی فقیه مبسوطالید میتواند دستورات حکومتی برای بخشهای مختلف کشور صادر کند. این فقیه، شاه ، مستبد و خودرای نیست، بلکه ولیای است که نایب امام زمان (عج) است. آن هم در چارچوب مقررات اسلامی .
وی تاکید کرد: چنین فقیهی منتخب جمعی از مجتهدین است که او را از بین مجتهدان دیگر انتخاب کردند؛ یعنی مجلس خبرگان. به بیان روشنتر مجلس خبرگان در عرض ولایت نیست بلکه در طول ولایت است. کار اصلی مجلس خبرگان همین است که در بین فقها شایستهترین و بهترین فقیه را از بین فقها تشخیص داده و به مردم معرفی کند.
وی آیتالله خامنهای را ذخیره الهی برای مردم ایران دانست و افزود: خداوند وجود مقام معظم رهبری را به عنوان هدیه برای ما نگه داشت تا در زمان بتواند کشور را از فراز و نشیبها، فتنهها و توطئههای داخلی و خارجی دشمنان نجات دهد. مجلس خبرگان ناظر بر عملکرد ولی فقیه است. به عبارت روشنتر کمیسیون مجلس خبرگان عالیترین کمیسیون مجلس خبرگان است که نظارت بر کار ولی امر دارد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تعیین قوای سهگانه در این قانون را سبک امام خمینی (ره) برای اداره بهتر کشور دانست و افزود: امام راحل این سبک را که مناسبترین روش برای حکومتداری بود انتخاب کردند. قوای مجریه، مقننه و قضاییه و سازمانهای زیر مجموعهی آنها برای اداره کشور تشکیل شدند و پس از 10 سال در فرمانی نواقص قانون اساسی را اصلاح کردند. به همین دلیل بازنگری در قانون اساسی انجام شد.
وی تاکید کرد: قوای سهگانه در سایه مقررات اسلامی قرار دارند. امام فرمودند، نمایندگان مجلس در بین چیزهایی که اسلامی نباشد نمایندگی ندارند. نه این که حق طرح چنین چیزهایی را داشته باشند بلکه اصلا نماینده نیستند که طرح چنین چیزی را داشته باشند. به عبارت دیگر نمایندگان مجلس انتخاب شدند تا اسلام را پیاده کنند. قوه مجریه تشکیل شد تا تلفیق رهبری را داشته باشند و اسلام را پیاده کند و نمیتواند بگوید اسلام، نه. اگر روزی گفت اسلام نه. اسلام به او میگوید شما نه. فداکاریهایی که طی دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد برای حاکمیت اسلام انجام گرفت نه برای آب و نان. البته آب و نان باید باشد اما اول اسلام، بعد آب و نان. آب و نان بدون اسلام آب و نانی است که در غرب هم هست. مسئولان باید همه به این نکته توجه داشته باشند که اسلام بر همه چیز مقدم است.
وی ادامه داد: حتی اقلیتهای مذهبی که در سایه اسلام در این کشور زندگی میکنند محکوم به مقررات اسلام دربارهی اقلیتهای مذهبی هستند و باید احکام اسلام در این خصوص اجرا شود.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان تاکید کرد: خبرگان تشخیص دادد که در بین منصوبان حضرت امام (عج) یک فرد شایستهتر از دیگر فقهاست و این فقیه انتخاب شده موظف است در چارچوب اسلام حرکت کند و نه بر اساس تمایلات و نظرات شخصی. به همین دلیل ولی فقیه مشاور دارد ولی به صورت شورایی اداره نمیشود.
وی با انتقاد از طرح شورایی شدن رهبری گفت: کسانی برای خودشان رهبری شورایی را مطرح میکنند و خیال میکنند احکام و قوانین اسلامی هم مثل مقالات روزنامهها و برخی تئوریهاست. در حالیکه مبانی اصیل اسلامی به مجتهد میگوید تو اگر تایید شدی حق تقلید ندارید. به ولی فقیه هم میگوید امامتی که به شما داده شده است میتوانی مشاورت بگیری ولی نمیتوانی شورایی عمل کنی.
وی خطاب به پرسنل دانشگاه دفاع ملی ابراز امیدواری کرد بتوانند در چارچوب قوانین اسلامی عمل کنند.
وی تاکید کرد: به میزان بهرهای که از این نظام میبریم به این نظام هم خدمت کنیم.