کد خبر: ۲۹۵۱۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳

ریزش قیمت مسکن در فروردین امسال/ قیمتها به پاییز92 برگشت

آفتاب‌‌نیوز : دنیای اقتصاد نوشت: آمار قطعی سامانه رهگیری معاملات مسکن از تحولات بازار در فروردین 94، برآوردهای اخیر درباره افت شدید قیمت در 29 روز اول سال را تایید کرده و از ریزش 3/ 10 درصدی ارزش آپارتمان‌های مسکونی در تهران طی فروردین ماه حکایت دارد.

ماه گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران مترمربعی 434 هزار تومان نسبت به اسفند93 ارزان شد و به 3 میلیون و 800 هزار تومان رسید. این رفتار قیمتی هم به لحاظ ریالی و هم از  بابت نرخ رشد، برای امسال قابل انتظار نبود.

قیمت مسکن در طول سال 93 به‌رغم آنکه در وضعیت تخلیه حباب و کاهش پی در پی ماهانه قرار گرفت اما هرگز به سطح متری3.8 میلیون تومان نرسید ضمن اینکه بیشترین کاهش ماهانه قیمت در 12 ماه پارسال نیز 7 درصد بود که عملا 3 واحد درصد خفیف‌تر از سقوط 10 درصدی فروردین 94 بوده است. از سوی دیگر، اگر چه بازار مسکن معمولا در فروردین هر سال، از فضای نقل و انتقالات شب عید فاصله می‌گیرد و قیمت و معاملات در آن، نسبت به اسفند سال قبل، منقبض می‌شود اما آنچه در فروردین امسال برسر قیمت مسکن و حجم معاملات آپارتمان‌های مسکونی آمد، یک نوع «هیجان منفی» بی‌سابقه طی دست کم سه سال گذشته به حساب می‌آید.

  روایت رسمی از دلایل ریزش

علی چگینی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن  تصریح کرد: فروردین امسال یک مولفه جدید از بیرون بازار ملک، بر قیمت مسکن تاثیر نزولی گذاشت؛

9 روز مذاکرات ممتد بین ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس که درست در ایام عید انجام شد، تصمیم خریداران و فروشنده‌های ملک را تحت‌الشعاع قرار داد و جریان ضعیف معاملات در بازار مسکن را ضعیف‌تر کرد. در نتیجه حجم خرید و فروش واحد مسکونی در تهران طی 31 روز فروردین 94 رقمی معادل 67 درصد نسبت به اسفند 93 کاهش پیدا کرد و حداکثر 4 هزار و 557 معامله خرید انجام شد؛ در حالی که در ماه‌های قبل یعنی در طول سال 93 بالای 10 هزار آپارتمان در ماه خرید و فروش می‌شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
1
1
مسكن باز هم ارزان مي شود. كسي براي خريد عجله نكند. به زودي بساز و بفروش ها مجبور مي شوند از سودهاي كلان خود كم كنند. آمار منتشر شده در خصوص واحدهاي خالي گوياي اين موضوع مي باشد. يكي از راههاي افزايش درآمد دولت اخذ ماليات از واحدهاي خالي مي باشد كه به زودي اجرائي مي شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
البته این مطلب در مورد خرید آپارتمان صدق می کند ودر مورد زمین فعلا این گونه نیست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین