کد خبر: ۲۹۵۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴

نوش‌آبادی: مشکل شجریان به ما ربطی ندارد/ خودش اقدام کند!

حسین نوش آبادی، معاون پارلمانی وزیر ارشاد، تأکید دارد که برای این وزارتخانه ابعاد هنری افراد مورد نظر است؛ اما برخی نهادهای دیگر در این تصمیم‌گیری دخیل هستند و آقای شجریان باید مسائل را با این نهادها حل کند.
آفتاب‌‌نیوز :
شرق نوشت: صدای شجریان، صدای ماندگار موسیقی ایران است و نمی‌شود این صدا را به پستو کشاند. زمزمه‌ها هر از گاهی پیرامون چرایی عدم اجرای کنسرت‌های او در ایران، بالا می‌گیرد و بعد از مدتی فروکش می‌کند. آخرین سرنخ‌ها نشان از آن دارد که نهادی فراتر از وزارت ارشاد مانع برگزاری کنسرت استاد است و گویا برای رفع این مسئله شخص محمدرضا شجریان باید دست به کار شده و به برخی مراکز و سازمان‌ها مراجعه کند. او البته همین یکی، دو روز پیش پس از مدت‌ها سکوت بالاخره در یک مراسم رسمی لب به سخن گشود و از اینکه نمی‌تواند برای مردم ایران بخواند، گله کرد: «چندسال است که اجازه ندارم برای مردم خود و در مملکت خودم بخوانم». حالا حسین نوش آبادی، معاون پارلمانی وزیر ارشاد، تأکید دارد که برای این وزارتخانه ابعاد هنری افراد مورد نظر است؛ اما برخی نهادهای دیگر در این تصمیم‌گیری دخیل هستند و آقای شجریان باید مسائل را با این نهادها حل کند.

‌شاید یکی از مهم‌ترین وعده‌های فرهنگی آقای روحانی این بود که، انتظار می‌رفت، در زمینه برگزاری کنسرت‌های آقای شجریان تسهیلاتی فراهم شود که نشد، آیا وزارت ارشاد پیگیر موضوع نیست؟

ما با شخص ایشان به‌عنوان هنرمند مشکلی نداریم، اما مسائلی مطرح است که به حوزه ما ارتباطی ندارد.

یعنی مثلا در حیطه کدام دستگاه‌هاست؟

به‌هرحال شخصیت برخی هنرمندان ما در حوزه‌های مختلف تعریف می‌شود. در اینکه محمدرضا شجریان هنرمند شناخته‌شده و شهیر دوست‌داشتنی بوده، تردیدی نیست و همه قبول دارند، اما مسائلی هست که به سایر حوزه‌ها بر می‌گردد و به ما مربوط نیست.

وزارت ارشاد مشکلی با برگزاری کنسرت ندارد و ‌ آن نهادها مجوز نمی‌دهد؟

بالاخره مسائلی هست و برخی نهادها نکاتی دارند که فعلا امکان برگزاری کنسرت نیست، تا زمانی که آن مسائل رفع شود.

‌خب بالاخره این تصمیم ذیل تصمیم کدام نهاد تعریف می‌شود.
نهادها مشخص‌اند ولی وزارت ارشاد وظیفه‌اش شناسایی و ارزیابی توانمندی هنری و تخصصی افراد هنرمند است. بخش دیگرش به ما مربوط نیست. این بخش از ماجرای آقای شجریان در حد اختیار و وظایف ما نیست.

‌بالاخره وزارت ارشاد وظایف و مسئولیت‌هایی دارد...
خب هیچ‌کس منکر توانمندی منحصربه‌فرد ایشان در حوزه هنر و موسیقی اصیل ایرانی نیست. حتی مخالفان شجریان هم با این بخش از توانمندی‌های ایشان مخالفتی ندارند؛ شجریان از استادان با تجربه و امتحان پس‌داده است.


‌آقای نوش‌آبادی، یا نمی‌خواهید جواب دهید یا اینکه طفره می‌روید، شما می‌گویید در حیطه اختیارات شما نیست، اما بالاخره در دولت آقای روحانی انتظار می‌رود دیگر نهادها نیز در زمینه تسهیل برای برگزاری کنسرت آقای شجریان همراهی کنند، مگر نه اینکه در تیزرهای انتخاباتی مدام صدا و نوای استاد در صداوسیما پیچید، حالا چه شده که پای برخی نهادها درمیان است؟
بخش‌هایی در اختیار ما نیست و ما هم دخالت نکردیم و نمی‌کنیم.

‌خب فکر می‌کنید با چه سازوکاری می‌توان مسائل را مدیریت کرد؟
ایشان باید تلاش کند مسائل را مرتفع کند.


‌این مسائل برای آقای شجریان شفاف‌سازی شده است؟
ایشان می‌توانند به عرصه هنر بازگردند به شرطی که مسائلی را که مطرح شده پیگیری کرده و حل‌وفصل کنند. تا انسان خودش نخواهد، نمی‌تواند تغییری به وجود آورد. بالاخره اتفاق‌هایی افتاده که باید بررسی شود. خب، اگر خود آقای شجریان داوطلب باشد باید خود ایشان حقوق تضییع‌شده را تأمین کند، اینکه بشود برخی دغدغه و نگرانی‌ها را برطرف کرد.


‌سؤالم این است که وزارت ارشاد نکات و دغدغه‌ها را برای آقای شجریان توضیح داده؟
نه، دیداری به این معنا نداشتیم.


‌بنا هم ندارید توضیح و دیداری در زمینه حل مسئله برگزار کنید؟
فعلا نه. اما اگر ایشان تلاش کند، ما استقبال می‌کنیم تا کار را دوباره با قوت دنبال کنند.


‌بالاخره انتظارهایی هم از وزارت ارشاد و دولت روحانی مطرح است.
خواست همه ما این است که آقای شجریان دوباره به عرصه هنر کشور بازگردند، برای همیشه قرار نیست آدم‌ها را بایکوت کنیم و نمی‌شود شجریان را هم بایکوت کرد ولی خودشان هم باید سوءظنی را که به وجود آمده،برطرف کنند. البته رفت‌وآمد ایشان به کشور ایرادی ندارد.


‌مسئله و سؤال ما هم رفت‌وآمد ایشان به کشور نیست، پرسش درباره برگزاری کنسرت است؟
ایشان می‌تواند به عرصه هنر کشور بازگردد و موسیقی اصیل ایرانی را ترویج کند، تأکید دارم وزارت ارشاد، ایشان را به‌عنوان هنرمند شناخته‌شده و علاقه‌مند به کشور می‌شناسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین