کد خبر: ۲۹۶۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹

کلاهبرداری در پوشش کمک به خیریه‌

مراقب کلاهبرداری‌هایی در ارتباط با درخواست‌های کمک برای حوادثی همچون زلزله نپال باشید.
آفتاب‌‌نیوز : روز شنبه زمین‌لرزه عظیم و بزرگی به همراه پس لرزه‌های شدید در نپال رخ داد که باعث مرگ هزاران انسان بی‌گناه و همچنین آسیب‌دیدگی شدید و تخریب خانه‌های آن‌ها شد. آمار ویرانی‌ها و تلفات به سرعت در حال افزایش است. در زمان روی دادن این‌گونه فجایع طبیعی همیشه افراد جنایتکار و بی‌عاطفه حضور دارند که با استفاده از یک فرصت ایده آل با انتشار موجی برای کلاهبرداری از سرشت و طبیعت و حس انسان دوستی مردم سوءاستفاده نمایند تا به اهداف شوم خود دست یابند.

مثل همیشه همان طور که در چنین شرایطی انتظار داریم، سیلی از ایمیل‌ها، وب‌سایت‌ها و فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی با دو موضوع به سمت ما روانه می شوند. یکی این که ادعای در اختیار داشتن تصاویر انحصاری از حادثه اتفاق افتاده و موضوع دیگر این پیام‌ها درخواست کمک‌های مالی برای امدادرسانی به افراد آسیب‌دیده حادثه هستند.

برخی از این پیام‌ها آلوده به کدهای مخرب مانند ویروس‌ها، تروجان‌ها یا نرم‌افزارهای جاسوسی و ... هستند. برخی دیگر از آن‌ها دارای پیام‌های جعلی برای کمک‌های خیریه به حادثه دیدگان و افراد نیازمند هستند. بعد از طوفان کاترینا و ریتا در آمریکا اف بی آی، وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا مجبور به تشکیل کمیته‌ای برای برخورد با کلاهبرداری های زیادی که مدعی کمک به حادثه دیدگان این وقایع بودند شدند.

صلیب سرخ آمریکا حداقل 15 وب‌سایت جعلی را که درخواست کمک مالی برای آسیب دیدگان از طرف صلیب سرخ می‌کرد را گزارش کرده است. در واقع افرادی که به این سایت‌ها کمک می‌کردند به نوعی دچار حمله و کلاهبرداری فیشینگ نیز می‌شدند. به‌طوری که اطلاعاتی از قبیل رمز کارت، کلمه عبور و سایر اطلاعات شخصی خود را در اختیار این افراد سودجو قرار می‌دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اگر شما تصمیم گرفته‌اید که به قربانیان زلزله نپال و یا هر نهاد خیریه‌ای کمک کنید، اطمینان حاصل کنید که به‌طور مستقیم به سایت آن سازمان خیریه متصل شده‌اید. به مؤسساتی کمک کنید که آدرس فیزیکی و شماره تماس آن‌ها را می‌دانید و به ایمیل‌های ناشناس در این زمینه پاسخ ندهید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین