کد خبر: ۲۹۶۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

دلتنگی‌های خاک‌خورده تاریک‌خانه سینما

می‌گویند پدر برادران لومیر که اصلاً به موفقیت ابتکار این دو (اختراع دستگاه سینماتوگراف) ایمان نداشت به ژرژ ملی‌یس، که می‌خواست دستگاه آنان را با قیمت هنگفتی بخرد، گفته بود: «مردم به زودی از آن خسته خواهند شد».
آفتاب‌‌نیوز :
تاریخ‌نگاران سینما معتقدند که این چنین نشد و این اختراع تمامی مردم جهان را به خود جلب کرد و امروزه در مقیاسی وسیع‌تر هنرها و رسانه‌های تصویری نقطه‌ای از جهان را بی‌تسلط نگذاشته‌اند.

اما اگر سینما را هنری (صنعت!؟) جوان به شمار بیاوریم و 120 سال را در مقیاس تاریخ ناچیز بگیریم (سوای از زمان ورود سینما به ایران) به نظر می‌رسد پیش‌بینی پدر برادران لومیر از قضا در ایران درست از آب درآمد و ایرانیان خیلی زود از آن خسته شدند!

اگر گمان ساده ما از این موضوع درست باشد بی‌شک دلایلش هم ساده است. چه کسی بهتر از سینمادار می‌داند که این روزها و بلکه در دهه‌های اخیر چه قدر دل صندلی‌های خاک خورده سینماها برای ذوق و شوق عاشقان تماشای فیلم در تاریکخانه سینما تنگ شده است!

سینما فقط تفریح نیست

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان خوزستان معتقد است: باید در مورد سینما چاره​اندیشی شود و این هنر از حالت تک محصولی خارج شود.

مجتبی آقاکوچک​زاده در این باره توضیح داد: متأسفانه مردم سینما رفتن را نوعی تفریح می​دانند، در حالی که سینما رفتن یک عادت فرهنگی است و ما باید آن را شاخص فرهنگی به حساب بیاوریم.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در تبیین جایگاه سینما رفتن اظهار کرد: رسانه​ها موظفند در مورد سینماها اطلاع​رسانی کنند چراکه اگر اطلاع​رسانی صورت نگیرد مخاطبان کم می​شوند، بنابراین رسانه‌ها نقش مؤثری در ایجاد شور سینما رفتن دارند.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان خوزستان ادامه داد: رسانه‌ها و روزنامه​ها باید به سراغ سینماها بیایند و سوای از نقش تبلیغاتی در این زمینه اطلاع​رسانی کنند. اگر مردم به سینما با دید فرهنگی نگاه کنند فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد و سینما خوراک روحی می‌شود.

آقاکوچک​زاده همچنین با اشاره به دوری مردم از سینما، دو عامل را برای این امر برشمرد و گفت: عامل اول آن این است که رسانه‌های خارجی با امکاناتی که در اختیار دارند توانسته‌اند مخاطبان را به خود جذب کنند. عامل دوم که به عنوان هَووی سینما هم شناخته شده توزیع و نشر لوح فشرده فیلم‌ها است. مسؤولان باید در خصوص زمان عرضه لوح فشرده فیلم​ها تجدید نظر کنند.

او در ادامه به استقبال مردم اشاره کرد و گفت: دلایل مختلفی باعث می​شود تا مردم از سینماها استقبال نکنند که یکی از دلایل آن می​تواند افزایش قیمت بلیت، نوع فیلم و فصلی بودن سینماها باشد.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان خوزستان توضیح داد: در سه سال گذشته فیلم​های کمدی پرمخاطب بودند اما اکنون با تردید می​توان گفت که سینمای جدی مخاطب پیدا کرده است. فلسفه ساختن فیلم​های جدی این است که سینماها مخاطب بیشتری داشته باشند. تاکنون هم پرفروش​ترین فیلم​ها، فیلم​های جدی بوده‌اند زیرا ساختار این فیلم‌ها و کارگردانان آن‌ها این فیلم​ها را پرفروش​ کرده است، با این همه باید گفت که فیلم​های کمدی همچنان مخاطبان خود را دارند.

آقاکوچک​‌زاده به میزان سینما رفتن مردم اهواز هم اشاره کرد و گفت: میزان استقبال مردم اهواز از سینما نسبت به 15 سال پیش دچار رکود شده است و سینماهای اهواز نسبت به شهرهای بزرگ مخاطبان کمتری دارند.

او بیان کرد: سینما اکسین اهواز جزو مجهزترین و مخاطب‌ترین سینماهای منطقه جنوب کشور است. همچنین در سال 93 سینما بهمن اهواز به عنوان سینمای کودک و نوجوان معرفی شد. سینما اکسین اهواز تا موقعی که از بخش بین‌الملل جدا نشده بود فیلم​های خارجی را پخش می​کرد. اکنون هم اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار مسؤولان سینماها باشد آنها آمادگی لازم را برای نمایش فیلم‌های خارجی دارند.

وی تاکید کرد: متأسفانه برخی از جذابیت​هایی که فیلم​های خارجی دارند با شئونات فرهنگی و دینی ما ناسازگار است. در کشور ما خطوط قرمزی مانند خشونت موجب جلوگیری از نمایش فیلم​های خارجی می​شود. اگر بخواهیم مانند تلویزیون فیلم​های خارجی را در سینما با سانسور پخش کنیم مخاطب این فیلم را نمی​پذیرد و حاضر به دیدن آن در سینما نیست.

از سوی دیگر پیام نیک‌فرد، مسؤول سینما ساحل اهواز معتقد است: چرخه سینما تبدیل به چرخه‌ای ناکارآمد شده است چون سینما از نظر فرهنگی و اقتصادی به صرفه نیست. وضعیت استقبال مردم از سینماها رضایت‌بخش نیست و دولتی بودن یا دولتی نبودن سینماها هیچ تاثیری در این زمینه ندارد.

وی با بیان اینکه سطح سلیقه مردم پایین آمده است، خاطرنشان کرد: دلیل استقبال نکردن مردم از سینما این است که خوراک تصویری آن‌ها از جاهای دیگری فراهم می‌شود و سینما رفتن اولویت چندم مردم‌ است. از سویی دیگر مسایلی که در فیلم‌ها مطرح می‌شود دغدغه مردم نیست. فیلم‌ها باید طوری ساخته شوند که چیزی را حداقل ترمیم کنند.

این مدیر سینما تاکید کرد: قانون مشخص و مدونی برای تبیین بایدها، نبایدها و هنجاری‌های سینما مشخص نشده است و این مساله ناامنی شغلی ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه فیلم‌های کمدی از نظر فروش حرف اول را می‌زنند، گفت: باید براساس دغدغه مردم فیلم ساخته شود تا مردم بتوانند مشکلات خود را در سینما ببینند. موضوع دیگر قهرمان‌سازی در سینما است؛ قهرمانی که به مردم نزدیک شود و مشکلات آنها را مطرح کند.

به نظر نیک‌فرد، اینکه بگوییم چه کارهایی باید صورت گیرد تا مردم به سینما علاقه پیدا کنند اشتباه است زیرا مردم ذاتا به سینما علاقه دارند اما در خصوص اینکه چه کارهایی انجام دهیم تا این علاقه پایدار بماند باید هزینه‌ها را کاهش داد.

مسؤول سینما ساحل اهواز تصریح کرد: ما باید به مخاطب خود احترام بگذاریم و این احترام با رعایت تنوع در نمایش فیلم‌ها ایجاد می‌شود. سینما نباید شبیه پادگان باشد و مردم باید احساس کنند که وارد سینما شده‌اند. مردم باید بتوانند در مدت زمان 2 ساعتی که در سینما هستند از تمام مشکلات خود رها شوند، احساس راحتی کنند و موقع خروج از سینما راضی باشند.

وی با اشاره به اینکه سینماها باید بتوانند با شبکه نمایش خانگی رقابت کنند در خصوص نمایش فیلم‌های خارجی اظهار کرد: سینما ساحل در استان خوزستان تنها سینمایی است که تاکنون توانسته فیلم‌های خارجی را روی پرده ببرد. در حال حاضر هم در حال گرفتن مجوز برای نمایش‌ دیگر فیلم‌های خارجی هستیم.

مهدی اکبریان، مسؤول سینما هلال اهواز نیز گفت: سینما به رغم سابقه درخشان خود اکنون به خاطر فشار اقتصادی رو به افول است.

وی، شرایط آب و هوایی و وجود ریزگردها را در این زمینه بی‌تاثیر ندانست و گفت: سینماها دچار فشار اقتصادی هستند و دلیل آن می​تواند هوای گرم اهواز و وجود ریزگردها باشد.

همچنین به باور اکبریان، بیش‌تر فیلم​های اجتماعی که موضوع آنها مشکلات روزمره مردم است طرفدار دارند. همچنین فیلم​هایی طرفدار دارند که کارگردان و بازیگران آنها معروف باشند و مهمترین مساله​ای که باعث می​شود مردم به سینما علاقه پیدا کنند تبلیغ و حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با اشاره به دلیل عدم نمایش فیلم‌های خارجی در سینماها گفت: دلیل پخش نکردن فیلم​های خارجی این است که مجوز نمی​دهند وگرنه اگر مجوز صادر شود تمام سینماهای اهواز آمادگی پخش فیلم​های خارجی را دارند.

اکبریان خاطرنشان کرد: سیستم نمایش خانگی فیلم در ایران برعکس کشورها دیگر عمل می​‌کند.

مسؤول سینما هلال اهواز پیشنهادی هم داد: اگر سینماهای گوناگون 50 نفری را در کل نقاط شهر داشته باشیم مردم می​توانند در هر نقطه از شهر به سینما دسترسی پیدا کنند.

مرتضی قاسمی، مسوول سینما دریا ماهشهر هم با اشاره به تعطیلی این سینما گفت: سینمای ماهشهر به دلیل دیجیتالی نبودن از 2 سال پیش تعطیل است.

وی افزود: مردم بیشتر به سمت سینماهای دیجیتالی که زیر نظر پتروشیمی هستند می‌روند و این امر موجب شده تا سینما دریا ماهشهر مانند قبل مخاطب نداشته باشد.

وی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خوزستان 15 اردیبهشت جلسه‌ای را در مورد فعالیت دوباره و بررسی تعطیلی سینما دریا ماهشهر برگزار کرد. سینماهای دیگری که در ماهشهر هستند قابلیت پخش فیلم‌های دیجیتالی را دارند که این سینما از این امکان محروم است.

منوچهر حسین‌زاده، مسؤول سینما آبشار شوشتر هم دلیل عدم استقبال مردم از سینماها را دلسردی و بی‌اعتمادی آنها به سینما دانست و گفت: سینماها مانند قبل خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم را نشان نمی‌دهند. ممیزهایی که در حوزه سینما وجود دارد موجب پایین آمدن کمیت فیلم‌ها شده است. شاید همین چیزهایی که ممیزی می‌شود حرف دل مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیش‌تر مسایلی که فیلم‌ها مطرح می‌کنند آن چیزی نیست که جوانان امروزی می‌خواهند، بنابراین درد دل جوانان را بیان نمی‌کنند چون معمولا فیلم‌ها بیانگر ایده کارگردان‌ها و سیاست‌گذارها هستند.

به باور حسین‌زاده، یکی از کارهایی که مسؤولان سینما می‌توانند انجام دهند این است که از رقبای خود عقب نیفتند چرا که شاید همین مساله باعث شود تا مردم به سینما علاقه پیدا کنند. مردم بیش‌تر به فیلم‌هایی علاقه نشان می‌دهند که نقد سیاسی باشد یا مشکلات جامعه را نشان دهد.

مسؤول سینما آبشار شوشتر، اوضاع کنونی این سینما را خیلی بد توصیف کرد و گفت: متاسفانه اوضاع استقبال از سینما آبشار شوشتر خیلی بد است و مردم مانند قبل استقبال نمی‌کنند، این در حالی است که سینما آبشار شوشتر جزو معدود سینماهای خصوصی فعال استان خوزستان است.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه مجوز نمایش فیلم‌های خارجی به سینمای شهرستان‌ها داده نمی‌شود، اظهار کرد: این کار به خاطر حمایت از فیلم‌سازان داخلی است اما اگر مجوز بدهند سینما آبشار شوشتر که سینمایی دیجیتالی است توانایی بخش فیلم‌های خارجی را دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ ما به سمت مدرن شدن گرایش پیدا کرده است.

گزارش از معصومه مطشر، خبرنگار ایسنای منطقه خوزستان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین