کد خبر: ۲۹۹۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹

انتخابات هیئت رییسه مجلس و بازی ناکام پایداری ها / پرونده

سیاست > مجلس - در هفته ای که گذشت انتخابات آخرین هیات رییسه مجلس نهم در حالی برگزار شد که نگاه ها به صف آرایی دو فراکسیون اصولگرای مجلس بیش از گذشته جلب شده بود. چه آنکه این زورآزمایی سیاسی در کمتر از یک سال مانده به انتخابات مجلس دهم میتوانست تصویری زودهنگام از صف بندی های درون جبهه اصولگرایان را به نمایش بگذارد.
آفتاب‌‌نیوز : زینب صفری: سازهای ناکوک به صدا درآمده در اردوگاه اصولگرایان موجب شده تا موضوع وحدت و همگرایی به شاه بیت فعالیت های سیاسی آنها تبدیل شود. از قضا در انتخابات هیات رییسه هم این موضوع از نظر دور نماند و به همین دلیل هم از همان ابتدا غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصول‌گرایان و جدی ترین رقیب علی لاریجانی گفت "بنایی برای کاندیداتوری در کسوت ریاست مجلس ندارم".

طرح ناکام وحدت

او در جلسه اخیر فراکسیون در توضیح دلیل این تصمیم خود اعلام کرد که به دنبال وحدت دو فراکسیون اصولگرای مجلس در انتخابات هیات رئیسه برای ارائه مدلی در راستای وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس است. ( اینجا) افزون بر این اظهار نظرهای اولیه اعضای فراکسیون اصولگرایان حاکی از جدی بودن این تصمیم بود. از جمله  سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی از اعضای جبهه پایداری فراکسیون اصولگرایان گفت در برابر لاریجانی نامزدی نداریم و سعی می کنیم با فراکسیون رهروان ولایت لیستی مشترک ارایه دهیم.

دو  روز مانده به انتخابات هیات رییسه کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت گفت که حداد و لاریجانی با هم دیدار داشتند و حداد خواسته تا ترکیب هیات رییسه به همان صورت حفظ شود. به گفته جلالی، فراکسیون اصولگرایان این موضوع را به بحث گذاشته و با کلیات آن موافقت کردند.

با این همه اما با نزدیک تر شدن موعد انتخابات زمزمه‌هایی از کاندیدا شدن برخی از اعضای فراکسیون اصولگرایان به گوش رسید. آنطور که کاظم جلالی گفته است او این موضوع را با ارائه اسامی این افراد با حداد رییس فراکسیون اصولگرایان در میان گذاشته و هشدار داده که این روند با هدف حفظ وضع موجود یا همگرایی منافات دارد. پاسخ حداد هم به گفته جلالی این بود که "این افراد کاندیدای فلان جبهه هستند و خیلی مورد توجه قرار نخواهند گرفت".

روز بعد اما تلاش های جلالی برای تماس با حداد و عملی ساختن پیشنهاد او مبنی بر ارائه لیست مشترک میان فراکسیون اصولگرایان و رهروان بی نتیجه ماند و بدین ترتیب جلالی اعلام کرد که فراکسیون رهروان فهرست 12 نفره پیشنهادی خود را اعلام خواهد کرد.

اخباری که از درون فراکسیون اصولگرایان به بیرون درز می کرد گویای این واقعیت بود که اعضای این فراکسیون درباره پیشنهاد حداد مبنی بر ارائه لیست مشترک و حفظ ترکیب هیئت رییسه اتفاق نظر ندارند. تا آنجا که به گفته محمدرضا باهنر در آخرین ساعات باقی مانده به انتخابات همچنان "حداد عادل نتوانسته بود دوستانش را قانع کند". ( اینجا) این موضوع سبب شد تا جلالی بعد از برگزاری انتخابات هیات رییسه خطاب به نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان بگوید: "ما فکر می‌کنیم که آقای حداد عادل صادقانه و مسئولانه این پیشنهاد را مطرح و پیگیری و رئیس مجلس هم صادقانه و مسئولانه این موضوع را پیگیری کرد و ما هم بر اساس رهنمود دکتر لاریجانی حرکت کردیم و فکر می‌کنیم که این موضوع می‌توانست به‌عنوان مقدمه‌ای برای وحدت اصولگرایی باشد، اما متأسفانه دوستان همراهی نکردند و نشان داد که برخی تنها در شعار موضوع وحدت را مطرح می‌کنند، اما در عمل راه خودشان را می‌روند".

 چه کسانی به پیشنهاد وحدت پایبند نماندند؟

از چند روز مانده به انتخابات هیئت رییسه نام روح الله حسینیان از نمایندگان عضو جبهه پایداری به عنوان کاندید ریاست مجلس مطرح شد. اما روز رایگیری حضور او برای رقابت با علی لاریجانی قطعی شد (اینجا) تا یک بار دیگر جبهه پایداری آب پاکی را بر طرح وحدت اصولگرایان بریزد. اعضای پایداری با صراحت از پایداری در مقابل علی لاریجانی سخن گفتند. تا آنجا که  حميد رسايي، عضو جبهه پايداري بعد از انتخابات هيات رييسه در صفحه گوگل‌پلاس خود نوشت:
"امروز در مجلس براي چهارمين سال، انتخابات هيات رييسه برگزار شد. شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان كه در سه سال گذشته، يك سال آقاي حدادعادل را معرفي كرده و در دو سال بعد، در اين باره سكوت كرده بود، امسال آقاي لاريجاني را معرفي كرد. استدلال دوستاني كه به اين كار اصرار داشتند اين بود كه با اين كار، به بدنه اصولگرايان پيام وحدت مي‌دهيم! قصد قضاوت درباره اين تحليل و استدلال مربوط به آن را ندارم، اما به نظرم در پاسخ به دوستاني كه از ما انتقاد مي‌كنند كه چرا در برابر انفعال‌ها و ذلت‌پذيري‌هاي دولت يازدهم در مجلس كاري نمي‌كنيد، همين موضوع پاسخ روشني به اين گلايه‌ها باشد. در كنار ٢٢ همكاري كه حاضر نشدند به آقاي لاريجاني راي بدهند و راي سفيد دادند، بنده و ٣٥ نماينده ديگر، با اينكه علم به راي نياوردن آقاي حسينيان داشتيم با افتخار در برگه راي، نام روح‌الله حسينيان را نوشتيم تا صف‌بندي‌مان روشن باشد".

جواد جهانگیرزاده عضو فراکسیون اکثریت مجلس در تحلیل این رویداد معتقد است طرح پيشنهادي حداد در واقع طرحي براي ائتلاف بود نه وحدت. به اعتقاد او هر چند پيشنهاد ايشان با نيتي دقيق ارايه شد اما روشي كه براي آن پيش‌بيني شده بود كارايي لازم را نداشت و طرح خيرخواهانه حدادعادل قرباني رفتار برخي اعضاي فراكسيون ايشان شد. (اینجا) احمد شوهاني نماینده ایلام نیز درباره دليل عدم ارائه ليست واحد از سوي هر دو فراكسيون گفت: آنطور كه گفته شد، اعضاي فراكسيون اصولگرايان در اين زمينه كارشكني كردند و گفتند كه حداد به صورت شفاهي اعلام آمادگي كرده و تصميم فراكسيوني نبوده است بنابراين پاي كار نيامدند و خودشان ليست جداگانه دادند.

با این همه اما ترکیب هیئت رییسه جدید و  36 رای حسینیان در مقابل 205 رای لاریجانی (اینجا) بیانگر جایگاه متزلزل تفکر جبهه پایداری در مجلس است. چنانکه کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل انتخاب دوباره لاریجانی با بالاترین رای را ناشی از اعتماد زیاد نمایندگان به وی  دانست و این رای را رای به میانه روی تعبیر کرد.

قسم باهنر برای ماندن در نائب رییسی

اما یکی از متزلزل ترین کرسی های هیات رییسه متعلق به نائب رییسی دوم بود. جایی که محمدرضا باهنر بر آن تکیه زده بود و حالا ناچار بود برای حفظ آن تلاش مضاعفی کند. چه آنکه عملکرد یک سال گذشته باهنر و جدا کردن راهش از علی لاریجانی و نزدیک شدنش به جبهه پایداری موجب شده بود تا اعضای فراکسیون رهروان دل خوشی از او نداشته باشند.

 به همین دلیل  حتی احتمال کنار رفتن باهنر مطرح و در فراکسیون رهروان بحث های زیادی در خصوص نامزدی جلالی رئیس فراکسیون برای نایب رئیسی مجلس دنبال شد.

 با این حال اما یک روز پیش از انتخابات بالاخره اعلام شد که باهنر و ابوترابی نامزدهای فراکسیون اکثریت برای نائب رییسی مجلس هستند.

 بعد از انتخابات هیات رییسه احمد شوهانی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت توضیح داد که چگونه یک شبه ورق به نفع باهنر برگشت. به گفته او در جلسه فراکسیون رهروان انتقادات تندي نسبت به عملكرد محمدرضا باهنر درخصوص همراهي با فراكسيون اصولگرايان وبرخي نمايندگان منتسب به جبهه پايداري مجلس مطرح شد که باهنر این انتقادات را پذیرفت و  قسم خورد در آينده همراه با فراكسيون رهروان و لاريجاني باشد و زماني كه نمايندگان قسم وي را شنيدند مجاب شدند دوباره به او راي بدهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین