کد خبر: ۲۹۹۹۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
در همایش فرمانداران

نوبخت: برنامه ششم توسعه را به نتایج مذاکرات هسته ای گره نزده ایم

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت برنامه ششم توسعه را به نتایج مذاکرات گره نزده ایم.
آفتاب‌‌نیوز : نوبخت روز یکشنبه در اختتامیه همایش فرمانداران سراسر کشور افزود: خود را آماده کرده ایم که اگر مذاکرات به نتیجه ای که مورد نظر است نرسد و یا اصلا توافقی صورت نگیرد، کشور را همان طور که در روزها و سال های سخت اداره کرده ایم،پیش ببریم و برای این موضوع برنامه داریم.

وی ادامه داد: امید داریم و خود را آماده کرده ایم که با قدرت منطق جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای بتوانیم حقوق ملت ایران را استیفا کنیم و حلقه تنگ ظالمانه و غیر انسانی تحریم ها را بشکنیم.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: اگر منابع ما آزاد شود تازه برای استفاده کردن از منابع آزاده شده نیز برنامه داریم که این برنامه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعریف شده که می توانیم آن ها را اجرایی کنیم.



** برنامه ششم توسعه با سیاست های رهبری تدوین می شود

سخنگوی دولت درباره برنامه ششم توسعه گفت: سال جاری ما باید برنامه ششم توسعه را تهیه کنیم و منتظر ابلاغ سیاست های کلی رهبری هستیم؛ می خواهیم این برنامه توسعه ای بسیار متفاوت باشد و احکام تقنینی آن کم، مختصر و قابل نظارت باشد.

نوبخت افزود: تلاش کرده ایم در این برنامه به موارد خاص منطقه ای توجه شود که قرار است در سال های 95 تا 99 به آن ها دست یابیم؛ زیرا توجه کرده ایم بدون توجه به توسعه مناطق، استان ها و شهرستان ها٬ توسعه ملی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: همچنین قرار شده هر فرماندار و استاندار با توجه به اطلاعات خود٬ نقشه راه استان و شهرستان را تهیه کند و ما نیز همین نقشه های راه را با کمی تغییر به صورت ملی قبول کنیم.



** 199هزار میلیارد تومان از بودجه 94 قابل تحقق است

سخنگوی دولت درباره جزییات بودجه سال 1394 نیز گفت: ما لایحه بودجه را در موعد مقرر با فرض این که منابع عمومی 224 هزار میلیارد تومان محقق می شود٬ به مجلس ارسال کردیم که در آن زمان قیمت نفت حدود 70 دلار بود و در این لایحه پیش بینی قیمت نفت 72 دلار انجام شده بود.

نوبخت اظهار کرد: در این بین که مجلس در حال بررسی بودجه بود٬ قیمت نفت به زیر 50 دلار آمد و طبیعی بود که با کاهش قیمت نفت سقف بودجه نیز کاهش پیدا کند اما مجلس بودجه ای که تصویب کرد 236هزار میلیارد تومان بود که بسیار خوشبینانه به مساله توجه شده بود٬ اما قرار شد در 6 ماهه اول سال 94 بودجه 220 هزار میلیارد تومان مورد توجه باشد؛ یعنی 16 هزار میلیارد تومان از بودجه تصویب شده کمتر بود.

وی ادامه داد: بنابراین ما بودجه 220 هزار میلیارد تومانی را به دستگاه ها ابلاغ کردیم، به فرض این که اگر رقم های بودجه تحقق پیدا کرد٬ 16 هزار میلیارد تومانی بعدی به دستگاه ها ابلاغ شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با پیش بینی هایی که سازمان برنامه ریزی انجام داد٬ مشخص شد که بودجه 220 هزار میلیاردی نیز با واقعیت منطبق نیست و ما پیش نویسی در این باره تدوین کردیم.

نوبخت اضافه کرد: در وضعیتی که ما قرار داریم اگر نفت 52 دلار باقی بماند٬ تنها می توانیم 199 هزار میلیارد تومان بودجه را به دست بیاوریم که بنابراین نه بودجه 236 هزار میلیاردی مصوب محقق می شود و نه بودجه 220 هزار میلیاردی کف مجلس.



**توجه به طرح های عمرانی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تکرار این که 199 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت قابل تحقق است٬ افزود: ما برخی پرداخت های اجتناب ناپذیر داریم که باید آن ها را پرداخت کنیم؛ اما براساس تعیین تکلیف مجلس باید 30 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی کنار گذاشته شود.

نوبخت یادآور شد: در نیمه دوم سال گذشته پیش بینی می کردیم٬ از بودجه 211 هزار میلیارد تومان که منابع بودجه ای سال 93 است تنها 185 هزار میلیارد تومان محقق شود. بنابراین برای آنکه به کسری بودجه برنخوریم تغییری در برخی بندها به وجود آوردیم که قراراست از 185 هزار میلیارد تومان 30 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی در نظرگرفته شود.

وی ادامه داد: مجلس برای آن که در سال جاری بودجه عمرانی کمتر از سال گذشته نباشد٬ 30 هزار میلیارد تومان را تصویب کرد. در قانون بودجه 236 هزار میلیاردی قرار بود در صورت تحقق، 50 هزار میلیارد تومان برآورد شده صرف اعتبارات عمرانی شود.



** پرداخت 184 هزار میلیارد تومان اجتناب ناپذیر است

نوبخت با تشریح بودجه واقعی امسال گفت: از 199 هزار میلیارد پیش بینی شده، 184 هزار میلیارد تومان آن غیر قابل پرداخت و اجتناب ناپذیر است؛ اول آنکه 30 هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی و دوم حقوق و دستمزدها که باید پرداخت شود و سوم سایر بخش هاست که مانند کمیته امداد و بهزیستی که نمی توانیم پرداختی نداشته باشیم.

وی به بحث یارانه ها و طرح هدفمندی نیز اشاره کرد و افزود: قرار بود با افزایش قیمت حامل های انرژی٬ 50 درصد این افزایش به صورت نقدی به خانوارها پرداخت شود و 30 درصد سهم تولید و 20 درصد سهم دولت باشد٬ اما متاسفانه 100 درصد از افزایش قیمت ها به پرداخت های نقدی اختصاص یافت.

سخنگوی دولت ادامه داد: در بودجه دولت باید 630 میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت یارانه ها اختصاص دهد که این خود خلاف قانون هدفمندی یارانه هاست که سال گذشته هم سعی کردیم یک گام این روش را اصلاح کنیم.



**پرداخت مابه التفاوت یارانه از خزانه عمومی

سخنگوی دولت افزود: عملا 200 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده اما آنچه دولت از محل افزایش قیمت حامل های سوخت تا به امروز به دست آورده است 160 هزار میلیارد تومان است. اما ما به التفاوت این رقم را مجبور شده است از خزانه عمومی پرداخت کند.

نوبخت گفت: از 199 هزار میلیارد تومان بودجه قابل پیش بینی٬ 184 هزار میلیارد تومان آن همان طور که گفتم پرداخت های غیراجتناب ناپذیر است٬ که 15 هزار میلیارد تومان باقی مانده قرار است 60 درصد به دستگاه ها و 6 هزار میلیارد تومان آن به اعتبارات عمرانی افزوده شود.

وی ادامه داد: این رقم در برابر طرح های عمرانی کلنگ خورده و نیمه کاره که محکوم به انجام آن ها هستیم٬ رقم بسیار کمی است. زیرا ما برای به پایان رساندن این طرح های عمرانی به 400 هزار میلیارد تومان پول احتیاج داریم.



** توازن منطقه ای و طرح های بین پروژه ای دو اولویت اعتبارات عمرانی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اضافه کرد: 2 هزار و 900طرح عمرانی ناتمام از دولت گذشته باقی مانده که برخی از آن ها توجیه اقتصادی و اجتماعی هم ندارد.

نوبخت اظهار داشت: در سال 93، 246 طرح عمرانی که بالای 80 درصد پیشرفت داشتند را انجام دادیم و با کمال افتخار آن ها را به اتمام رساندیم٬ اما امسال دو شاخص توازن منطقه ای و طرح های بین پروژه ای را علاوه بر پیشرفت 80 درصدی برای اولویت بخشی و انجام پروژه ها در نظر گرفتیم که قرار است با 36 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی که 6 هزار میلیارد تومان آن از محل صرفه جویی های هزینه های جاری است٬ انجام شود.

وی با بیان این که در طرح های عمرانی چهار گروه در نظر گرفته ایم؛ گفت: یک طرح هایی که به دلیل ماهیت باید از اعتبارات دولتی و عمومی برای اتمام آن ها استفاده شود؛ این طرح ها بسیار محدود هستند.

سخنگوی دولت درباره گروه های بعدی طرح ها گفت: طرح هایی که دولت می تواند با مشارکت بخش غیردولتی آن ها را انجام دهد و سوم طرح هایی که می توان آن ها را به بخش غیردولتی سپرد که مجلس نیز مجوز آن را صادر کرده است.

نوبخت دسته چهارم طرح ها را آن دسته از طرح هایی دانست که از روز اول یا در شرایط فعلی توجیه اقتصادی، اجتماعی ندارد و ضرورتی برای اجرای آن ها نیست.



**بهره گیری از انتشار اوراق برای رونق سرمایه گذاری

وی بار دیگر تاکید کرد: در شرایط فعلی درباره بودجه باید بگویم رقم 236 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس و 220 هزار میلیارد کف را باید از ذهنمان خارج کنیم٬ بلکه رقم قابل وصول و قابل تحقق 199 هزار میلیارد تومان است که 184 هزار میلیارد آن همان طور که گفتم صرف پرداخت های غیراجتناب است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما باید خودمان را در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه ها آماده کنیم و برای آن ها دستورالعمل 12 ماده ای را آماده و مکانیسم تحقق امکان سیاست مقاومتی را نیز ابلاغ کرده ایم.

نوبخت یادآور شد: در این مسیر علاوه بر تخصیص بودجه اعتباری عمرانی 36 هزار میلیارد تومانی٬ ما قصد داریم با انتشار اوراق این مساله را تا 40 هزار میلیارد تومان برسانیم تا رکود و تورم را کاهش دهیم و تولید و سرمایه گذاری ملی را رونق دهیم. بنابراین 161 هزار میلیارد تومان از تحقق سرمایه گذاری را از منابع مختلف در نظر گرفته ایم.



** از حقوق کارمندان کسر نمی شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سوال یک فرماندار مبنی بر این که آیا با توجه به بودجه 94 شما قصد دارید از حقوق ما کسر کنید؟ گفت: از سفره کارمندان کسری نخواهیم داشت و کسورات بودجه باید در راستای اجرای سیاست های مقاومتی که مورد تایید رهبری است، انجام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین