کد خبر: ۳۰۰۱۵۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد: صدور مجوز کنسرت توسط «شورای تأمین» خلاف قانون است

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی مشکلات به‌وجود آمده در کنسرت‌های موسیقی، تعداد کنسرت‌های لغوشده در کشور را کمتر از انگشتان یک دست دانست و تأکید کرد: صدور مجوز کنسرت از سوی شورای تأمین یا فرهنگ عمومی، خلاف قانون است.
آفتاب‌‌نیوز :
پیروز ارجمند که به سمنان سفر کرده است، در نشستی با مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان از صدور فعالیت سه مکتب خانه موسیقی در کشور خبر داد و گفت: هدف از راه‌اندازی این مکتب خانه‌ها، آشنایی بیشتر مردم با موسیقی و فضای آن است و فعالیت این مکتب خانه بیشتر شبیه کارگاه‌های آموزشی است.

وی با بیان این‌که این مکتب خانه‌ها در خانه‌های قدیمی و در بافت‌های دارای معماری کهن ایجاد می‌شود، ادامه داد: این مکتب خانه‌ها مجهز به امکانات لازم مانند تجهیزات موسیقی، کتاب و ... است.

او موسیقی را در فرهنگ کشور با توجه به سبک‌ها و تکنیک‌های ایرانی دارای ظرفیت بالایی دانست و بر لزوم بهره‌گیری بیشتر از این هنر تأکید کرد و گفت: متأسفانه در کشور ما، شرکت‌های حرفه‌ای برگزاری کنسرت‌های موسیقی و نیز سالن‌های استاندارد و مجهز وجود ندارد و به همین دلیل، کنسرت‌ها در سالن‌های نامناسب و فاقد استانداردهای لازم برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیداری با پیشکسوتان و فعالان موسیقی استان سمنان نیز با اشاره به برخی آثار هنری خلق‌شده در ماه‌های اخیر، از رونمایی از سمفونی وحدت در آذربایجان غربی خبر داد.

همچنین مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از اجرای یک‌هزار و 600 کنسرت و برنامه موسیقی طی سال گذشته در کشور خبر داد.

وی با بیان این‌که دفتر موسیقی، خانه امن کسانی است که با سلامت در این بخش کار می‌کنند، گفت: این دفتر دست دلالان را از موسیقی کشور قطع کرده است.

ارجمند با بیان این‌که سال گذشته فقط مجوز برگزاری چهار کنسرت لغو شد، اظهار کرد: لغو این تعداد کنسرت نسبت به اجرای یک‌هزار و 600 کنسرت در کشور عدد بزرگی نیست.

شورای تأمین و شورای فرهنگ عمومی نمی‌توانند مجوز کنسرت صادر کنند

وی صدور مجوز برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی را از وظایف اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: شورای تأمین یا شورای فرهنگ عمومی با توجه به وظایف و اهدافی که دارند نمی‌توانند در این بخش مجوز صادر کنند.

وی صدور مجوز توسط شورای تأمین را خلاف قانون دانست و اظهار کرد: برگزاری کنسرت اقدامی فرهنگی و هنری است و صدور مجوز توسط شورای تأمین امری خلاف قانون است و تنها در موارد خاص برای مکان برگزاری، کسب صدور مجوز از اداره اماکن نیروی انتظامی لازم است.

وی با بیان این‌که کنسرت‌ها، کالای لوکس نیستند، گفت: برای ارزان‌سازی برگزاری کنسرت‌ها دفتر موسیقی وزارت ارشاد برنامه دارد و صندلی سالن‌های برگزاری کنسرت براساس استانداردهای تعیین‌شده قیمت‌گذاری می‌شود.

ایران برای اولین‌بار صاحب سند موسیقی می‌شود

ارجمند از برنامه تدوین سند موسیقی خبر داد و اظهار کرد: قرار است سند موسیقی را در شورای عالی انفلاب فرهنگی نهایی کنیم تا برای اولین‌بار در تاریخ، ایران موسیقی در کشور دارای سند بالادستی شود و براساس این سند فعالیت کند.

وی با بیان این‌که ممیزی در بخش موسیقی وجود ندارد، گفت: ما ممیزی در بخش موسیقی را از بین برده‌ایم، به‌طوری که در یک سال اخیر مجوز 480 آلبوم صوتی صادر شده که نسبت به گذشته هفت برابر شده و بیش از 850 اثر اجرا شده است.

وی با اشاره به تخصصی شدن فعالیت‌ها در دفتر موسیقی، از تشکیل شوراهای مختلف از جمله شورای پاپ، کلاسیک، شورای عالی ردیف و ... خبر داد و افزود: در استان‌ها نیز برنامه تشکیل شورای شعر و موسیقی در دستور کار قرار دارد.

تشکیل شورا شعر و موسیقی در استان‌ها

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در سفر به سمنان در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که تا کنون 50 درصد اختیارات و فعالیت‌های اجرایی وزارتخانه در این بخش به استان‌ها تفویض شده است، گفت: ایجاد شورا شعر و موسیقی در استان‌ها از برنامه‌های این وزارتخانه است و قرار است به‌تدریج تمام اختیارات را به استان‌ها واگذار کنیم و وزارتخانه فقط در زمینه وظایف ستادی، سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت از صنعت موسیقی فعالیت کند.

امید به حدف تدریجی مجوزها

وی با بیان این‌که علاقه‌مندیم در آینده هیج هنرمندی به گرفتن مجوز نیاز نداشته باشد، ادامه داد: امیدواریم برنامه‌های موسیقی با مشارکت شرکت‌ها و هنرمندان در کمال صحت و سلامت برگزار شود و به‌تدریج این مجوزها را برداریم.

ارجمند با اشاره به لغو برگزاری تعدادی از کنسرت‌های موسیقی در برخی از نقاط کشور، اظهار کرد: درصد لغو مجوزها بسیار محدود و نزدیک به صفر است و لغو چهار مورد در مدت یک سال، رقم قابل توجهی نیست، البته همین تعداد نیز نباید اتفاق بیفتد.

او موسیقی را هنری فراگیر دانست و به علاقه‌مندی و حساسیت مردم به هنر موسیقی اشاره کرد و گفت: موسیقی هنری است که همه مردم نزدیکی خاصی با این هنر احساس می‌کنند و انتظار دارند برنامه‌های موسیقی بدون هیچ مشکلی برگزار شود.

ارجمند وجود حساسیت در این بخش را بحق ارزیابی و اظهار کرد: ما نیز در این بخش نگرانی‌هایی نسبت به شیوه اجرا داریم و انتظار داریم خانواده‌ها وقتی برای استفاده از برنامه‌ای مراجعه می‌کنند، با اطمینان خاطر از نظر کمی و کیفی مراجعه کنند و این امر نیازمند تدوین آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌ای بود.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پس از 15 سال آیین‌نامه‌های دفتر موسیقی بازنویسی شده است و منتظر ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا در دور جدید، تعداد کنسرت‌های لغوشده به کم‌ترین میزان برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین