کد خبر: ۳۰۰۱۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶

آتش در بیشه زارها

آتش سوزی در بیشه زارهای دزفول بر اثر خشکی هوا، افزایش دما یا سهل انگاری و در بعضی موارد به قصد سودجویی با هدف تصرف زمین برای توسعه کشاورزی در سال های اخیر روند صعودی داشته و موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
با وجود هشدارهای مکرر اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و حتی دستگاه قضایی مبنی بر ممنوعیت آتش زدن بقایای مزارع گندم همچنان شاهد این تخلف از سوی بسیاری از کشاورزان در منطقه شمال استان خوزستان هستیم. 

تداوم این روند علاوه بر آسیب جدی به خاک موجب سرایت آتش به مراتع و بیشه های اطراف مزارع شده و خسارت های جبران ناپذیری وارد کرده است. 

به گزارش ایرنا منابع موثق در دزفول وقوع آتش سوزی در بیشه زارهای منطقه بر اثر سرایت آتش از مزارع همجوار را اقدامی عمدی از سوی برخی کشاورزان سودجو با هدف توسعه اراضی کشاورزی عنوان کرده و خواستار برخورد جدی دستگاه قضایی با این تخلف زیست محیطی هستند. 

به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول در آخرین مورد آتش سوزی در بیشه های اطراف دزفول که دوشنبه هفته گذشته به وقوع پیوست 25 هکتار جنگل و بیشه در بخش مرکزی دزفول در منطقه 'زاویه ها' در آتش سوخت. 

علی درخشانی فر افزود: ظهر دوشنبه در محل زاویه های احمد سلطان (خرسان) و عزیب در 18 کیلومتری شهر دزفول یک مورد آتش سوزی گسترده به وقوع پیوست که با همکاری نیروهای آتش نشانی و شهرداری مهار شد. 

وی افزود: به دلیل وجود بقایای آتش در لابلای بیشه زارها که از دید پنهان شده بود و وزش باد شدید، عصر سه شنبه دوباره آتش شعله ور شد که این آتش سوزی نیز مهار شد. 

درخشانی علت این آتش سوزی را بیشتر خشکی هوا، شدت گرما، کمبود رطوبت بیشه زارها به علت خشکسالی اخیر و بی دقتی کشاورزان در آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم عنوان کرد و گفت: بر خلاف اطلاعیه های فراوانی که از تاریخ 15 فروردین ماه صادر و آتش زدن بقایای گندم ممنوع اعلام شده است باز هم شاهد این اقدام از سوی کشاورزان منطقه هستیم. 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول کل بیشه زارهای حوزه استحفاظی دزفول را بیش از پنج هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این بیشه زارها در منطقه زاویه ها ،عجیروب و چغامیش واقع شده است. 

وی در خصوص عمدی بودن آتش سوزی ها و تخریب جنگل ها و بیشه زارها برای استفاده کشاورزی اظهار کرد: به نظر نمی رسد آتش سوزی ها عمدی باشد و یکی از دلایل آتش سوزی های اخیر بی دقتی کشاورزان در آتش زدن بقایای مزارع گزارش شده است. 

فرهاد قلی نژاد رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این خصوص علت آتش سوزی روزهای اخیر در بیشه زارهای دزفول را آتش زدن بقایای مزارع گندم عنوان کرد و گفت: کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت وارده هستند. 

بخشدار مرکزی دزفول نیز در این خصوص گفت: بر اساس تجربه سال های گذشته و بررسی کارشناسی علت برخی آتش سوزی ها در دزفول عمدی است اما عمدی بودن آتش سوزی اخیر تاکنون تایید نشده است. 

غلامعلی سعادتی فرد افزود: بخشی از آتش سوزی صورت گرفته به دلیل غفلت دامداران در خاموش کردن آتش، بخشی به دلیل خشکی هوا و جرقه زدن و بخشی نیز به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی صورت گرفته است ضمن اینکه در برخی موارد نیز آتش سوزی ها به صورت طبیعی و به دلیل وجود پوشش گیاهی درختان و حرارت بالا اتفاق می افتد. 

وی اظهار کرد: بیشتر آتش سوزی ها در بیشه زارهای منطقه در سال های اخیر به علت سرایت آتش از کاه و کلش مزارع آتش زده شده از سوی کشاورزان بوده که کشاورزان به دلیل بهره برداری سریع تر از مزارع اقدام به آتش زدن بقایای مزارع می کنند. 

بخشدار مرکزی دزفول گفت:در سال های اخیر اقدامات زیادی برای آموزش کشاورزان از سوی اداره های مربوطه صورت گرفته و این آموزش در کاهش آتش زدن بقایای مزارع گندم در منطقه موثر بوده است. 

وی گفت: پنج زاویه با نام های زاویه مشعلی،مرادی،حاجیان ،عزیب و احمد سلطان (خرسان) در شهرستان دزفول وجود دارد که در فاصله 13 تا 18 کیلومتری شهر دزفول واقع شده است. 

آتش زدن بقایای مزارع گندم در منطقه شمال خوزستان که همزمان با آغاز برداشت گندم در منطقه از اردیبهشت ماه آغاز شده و همچنان رو به افزایش است موجب بروز مشکلات تنفسی برای بیماران و تشدید آلودگی هوای استان خوزستان شده است. 

در شرایطی که نفس استان خوزستان بر اثر تشدید پدیده گرد و غبار در سال های به شماره افتاده است آتش زدن بقایای مزارع گندم و جو در مناطق مختلف آلودگی هوای این استان را تشدید کرده و دستگاه های ذیربط همچنان تنها نظاره گر این اقدام مخرب زیست محیطی هستند. 

شهرستان دزفول در شمال خوزستان دارای بیش از 371 هزار هکتار جنگل و مرتع است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین