کد خبر: ۳۰۰۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

انتقاد شدید نخست وزیر سابق اسکاتلند از انگلستان

نخست وزیر سابق اسکاتلند با صدور بیانیه ای با انتقاد شدید از نیروهای مسلح انگلستان، تاکید کرد که ادینبورگ دیگر وجود تسلیحات هسته ای در خاک خود را تحمل نخواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
پیش از صدور بیانیه «آلکس سالموند»، در بریتانیا جنجالی در اطراف پایگاه نیروی دریایی در «فاسلین» درگرفت؛ «ویلیام ماکنیلی» مهندس نیروی دریایی گزارشی افشاگرانه درباره تخلفات جدی در سیستم امنیت زیردریایی های اتمی منتشر کرد. 

«کریستینا هرافسون» سخنگوی ویکی لیکس معتقد است که نیروهای مسلح انگلستان، رسانه ها را وادار کردند افشاگری ماکنیلی را نادیده بگیرند. 

آلکس سالموند نخست وزیر سابق اسکاتلند(که پایگاه زیردریای های اتمی انگلستان در آنجا واقع است و مجهز به موشک های سیستم «تریدنت» هستند) در بیانیه خود تصریح کرد که کشورش دیگر قصد ندارد تسلیحات هسته ای را در خاک خود تحمل کند. 

وی گفت: «دولت انگلیس سخت دچار اشتباه می شود اگر فکر کند به دلیل این آشغال گران قیمت، مجلس، حزب و یا کشور (اسکاتلند) در آینده نیز این اسباب بازی جنگی گران، مضر، غیرقانونی و فوق العاده خطرناک را در خاک خود تحمل خواهد کرد». 

براساس این گزارش، اتهامات اعلام شده از طرف ویلیام ماکنیلی درباره زیردریایی های اتمی چنین واکنش شدیدی را موجب شد. او در «ویکی لیکس» گزارش مشابهی را منتشر کرد که در آن درباره تخلفات در سیستم امنیت زیردریایی های اتمی بریتانیا تعریف می شود. 

در این سند آمده است که این زیردریایی ها به خوبی تحت محافظت قرار ندارند و در آنها سیستم جستجوی بدنی ملوانان و بار وجود ندارد؛ بخش زیادی از تجهیزات درست کار نمی کنند و معلوم نیست آیا می توان بدون عواقب موشک را پرتاب کرد یا خیر. 

براساس این افشاگری، ملوانان جایگاه موشک های هسته ای را به سالن ورزش تبدیل کرده اند.

به گفته مقام های انگلستان، آنها در رابطه با اتهامات ماکنیلی، بازرسی های مربوطه را انجام داده و هیچگونه نقض مقررات کاری به ثبت نرسیده است. 

این رسانه روسی تاکید کرد که گزارش جنجالی مهندس زیردریایی در رسانه های بریتانیا آن طور که باید و شاید بازتاب نیافته است. 

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه اینترنتی«اسپوتنیک» روسیه، «جولیان آسانژ» بنیانگذار ویکی لیکس معتقد است که وزارت دفاع انگلستان به آنها(رسانه ها) هشدار داده بود. «عجیب است که رسانه ها دراین باره سکوت اختیار می کنند؛ از نظر ما، نظامیان درباره عدم افشای مسأله مرتبط با تسلیحات هسته ای سیستم «تریدنت» هشدار داده بودند». 

«کریستینا هرافسون» نماینده ویکی لیکس گفته است: «اگر این دستور از بالا نیست، پس رسانه های بریتانیا صاف و ساده چنین گزارش مهمی را نادیده می گیرند؛ آنها به خود زحمت ندادند با دقت به بررسی جزئیات گزارش ماکنیلی (کارمند متخصص زیردریایی) بپردازند؛ بعید می دانم موضع لندن درباره این مسأله نگرانی ملت اسکاتلند را کمتر کند که مجبورند پهلو به پهلوی خطر بالقوه زندگی کنند.» 

هرافسون، ابراز امیدواری کرده که رسانه ها آستین ها را بالا بزنند و به مطالعه دقیق و همه جانبه این مسأله بپردازند؛ زیرا دولت با توجه به شواهد موجود سعی می کند ما را گمراه سازد.» 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین