کد خبر: ۳۰۰۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵

جانشین بلاتر چه کسی خواهد بود؟

سه روز پس از کناره‌گیری بلاتر ۸۰ ساله از ریاست فیفا،‌ برخی برای کسب کرسی ریاست ثروتمندترین سازمان بین‌المللی جهان آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
 جایگاه ریاست ثروتمند‌ترین سازمان بین‌المللی جهان همواره از جذاب‌ترین و مورد توجه‌ترین موقعیت‌ها،‌ برای افراد خواهان قدرت و برخی که خواستار اصلاحات بوده‌اند، است.

پس از کناره‌گیری بلاتر 80 ساله و سوئیسی از ریاست فیفا، نام‌هایی آشنا از جهان ورزش برای جانشینی او اعلام آمادگی کرده‌اند که در زیر برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

نامزدهای اصلاح‌طلب موسوم به طیف ضد بلاتر:

*پرنس علی بن حسین: او که 40 ساله و اردنی است، از شش سال پیش تاکنون مدعی صلاحیت داشتن برای مدیریت جهانی پرهوادارترین ورزش است. پرنس علی در کالج نظامی لندن تحصیل کرده و بیش از 10 سال است که ریاست فدراسیون فوتبال اردن را به عهده دارد. او در انتخابات اخیر ریاست فیفا، حمایت کامل قاره اروپا را داشت. گفتنی است که پرنس علی در مهم‌ترین طرحش می‌خواهد با فساد و تبعیض در فوتبال مبارزه کند.

*لوئیس فیگو: مرد فوتبال جهان در سال 2001 اکنون 42 ساله است و البته از مدیران ارشد باشگاه اینترمیلان. او برای انتخابات اخیر ریاست فیفا نامزد بود اما یک هفته پیش از برگزاری آن انتخابات، به علت آن‌چه تاکید کرد که انتخاب بلاتر به طور متقلبانه قطعاً صورت می‌گیرد از رقابت به گفته او صوری و ظاهری انصراف داد. فیگو قبل از کناره گیری از نامزدی، انتخاب مجدد بلاتر به ریاست فیفا را به عنوان آغازی بر دوران سیاه مدیریت ورزشی تلقی کرده بود. وی همچنین وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، تعداد تیم‌های حاضر در جام جهانی را افزایش خواهد داد.

*میشل پلاتینی: رئیس اتحادیه فوتبال اروپا موسوم به یوفا اکنون در 60 سالگی است. او سال‌هاست که به ریاست فیفا می‌اندیشد اما تا به حال آن‌گونه که خود می‌گوید، نمی‌خواسته که با یک شخص متخلف رقابت کند. او کاملا در روزهای اخیر با بلاتر مخالف بود به گونه‌ای که نشستی فوق‌العاده برای آینده رابطه با فیفای تحت حکومت بلاتر می‌خواست ترتیب دهد که با استعفای مرد تحت ظن تخلف ار سمتش،‌ آن نشست نیز احتمالاً منتفی خواهد بود.

*زیکو: پله سفید برزیل که حالا 63 ساله است،‌ از مدعیان البته ضعیف‌تر ریاست فیفا به شمار می‌رود. او که سالیانی است که در تیم‌های کم‌نام آسیا به سرمربی‌گری می‌پردازد، تاکنون سابقه مدیریتی نداشته است و همچنین حرف جدید و یا طرح جدیدی برای مدیریت فوتبال ندارد. این هافبک شماره 10 سابق تیم ملی برزیل که در 88 بازی ملی، 77 گل به ثمر رسانده است، در یک دهه اخیر در خاورمیانه و آسیای مرکزی ساکن بوده و به مربی‌گری پرداخته است.

نامزدهای محافظه‌کار موسوم به طیف بلاتری:

*شیخ احمد فهد الصباح: رئیس کویتی و 53 ساله شورای المپیک آسیا و عضو کمیته اجرایی فیفا. بسیاری از تصمیمات بزرگ فیفا در دو دهه اخیر ناشی از تفکرات او بوده است. این شیخ کویتی تاکنون در راه حمایت از بلاتر از کوچک‌ترین اقداماتی هم دریغ نکرده است. او وعده داد در صورت انتخاب شده به عنوان رئیس فیفا، راه به گفته او پر فروغ بلاتر را ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس،گفتنی است در ماه گذشته میلادی، چهارده نفر از جمله تعدادی از مقامات عالی رتبه فیفا به اتهام فساد مالی در زوریخ سوئیس بازداشت شدند. حکم جلب این افراد به درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده توسط دادگاهی در نیویورک صادر شده بود. اتهام آن‌ها اخاذی، کلاهبرداری و پولشویی عنوان شد. جفری وب، اوگنیو فیگیردو اهل اروگوئه نایب رئیس فیفا و عضو هیئت اجرایی، خوزه ماریا مارن، عضو کمیته باشگاهی فیفا اهل برزیل، ادواردو لی، رئیس فدراسیون فوتبال کاستاریکا و رافائل اسکیوِل، رئیس فدراسیون فوتبال ونزوئلا، خولیا روکا، رئیس فدراسیون فوتبال نیکاراگوئه و جک وارنر، رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رئیس سابق فیفا هم در ارتباط با فساد مالی در فیفا دستگیر شدند.

درپی این رخدادها، دو روز پیش، سپ بلاتر پس از 4 روز از انتخابش به عنوان رئیس فیفا، از این سمت استعفاء داد، البته وی تا زمان انتخابات بعدی هم‌چنان به عنوان رئیس فیفا باقی خواهد ماند و به کارش ادامه می‌دهد. بلاتر از سال 1998 ریاست فیفا را در دست داشت و در سال‌های آخر حضور در این مسند، چالش‌های زیادی را به خصوص پس از انتخاب روسیه و قطر به عنوان میزبان جام‌های جهانی 2018 و 2022 تجربه کرد.

گفتنی است که فیفا به علت آن‌که سازمانی بالادستی به عنوان ناظر ندارد، همواره با آلودگی‌های مدیریتی همراه بوده است. طولانی‌ترین دوران ریاست بر این سازمان، مربوط به حضور ژول ریمه است که 34 سال رئیس این سازمان بود. در آن زمان، به او هم اتهامات فراوانی وارد بود اما به علت همزمانی با جنگ جهانی دوم (که نزدیک به 70 میلیون کشته داشت) آن سوءظن‌ها بررسی نشدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین