کد خبر: ۳۰۲۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰

گمانه‌زنی‌ها درباره تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه

گمانه زنی ها برای تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه ادامه دارد با این حال هنوز مشخص نیست حزب عدالت و توسعه تا چه حد برای تشکیل یک دولت ائتلافی جدی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- حزب دموکراتیک خلق‌ها که با کسب ۱۳ درصد آرا، بزرگترین برنده انتخابات پارلمانی ترکیه نام گرفته، می‌گوید آماده گفت‌وگو با تمام احزاب به‌جز حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت ائتلافی است.

به گزارش آفتاب، همچنین در تازه‌ترین تحولات، صلاح الدین دیمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها گفته است که عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) اماده اعلام خلع سلاح و تسریع روند صلح است.

ایلتر توران، استاد دانشگاه بیلگلی استانبول درباره گزینه‌های ائتلاف در ترکیه می‌گوید: «به نظر من حزب دموکراتیک خلق‌ها سعی دارد با حفظ برنامه‌های حزبی‌اش، فقدان یک حزب چپ در ترکیه را جبران کند. با توجه به جنبه‌های عملی و قابل انعطاف حزب جمهوریخواه خلق، این حزب شریک ائتلافی مناسبتری برای حزب عدالت و توسعه است. در همین حال حزب حرکت ملی از نظر نزدیکی ایدئولوژیک، شاید شریک بهتری برای ائتلاف باشد با این حال هنوز بسیار زود است که بگوییم کدامیک از آنها در اولویتند.»

به گزارش یورونیوز، با این حال احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه روز پنج شنبه با اشاره به دولت‌های ائتلافی دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ در ترکیه گفت تجربه تاریخی نشان داده است که دولت‌های ائتلافی برای ترکیه مناسب نیستد اما حزب عدالت و توسعه آماده گفت‌وگو درباره همه گزینه‌های موجود است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین