کد خبر: ۳۰۲۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

هفت میلیارد رویا و یک سیاره

در طول سال، هر روز و هفته به نامی نامگذاری شده است، روزهایی که می‌آیند و می‌روند با برنامه‌هایی نمادین و بعد از آن زیر غبار سنگین روزمرگی‌ها، فراموش می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
روز و هفته محیط زیست هم یکی از همین ایام است، با تمام برنامه‌های نمادینی که جمعیت شرکت کننده در آنها، همچنان گروهی ثابت است، انگشت شمار و مابقی مردم تماشاگرانی هستند که مدام سر تکان می‌دهند در تایید هشدارها و لب به دندان می‌گزند از مشکلاتی که محیط و زیست را تهدید می‌کند.

علی‌رغم تولید و پخش برنامه‌های متعدد زیست محیطی، همچنان شاهد شکار هستیم، با روش‌های جدید، شیوه‌هایی که انسان ابداع می‌کند تا حیوانی را شکار کرده و لذت ببرد.

یکی از علاقه‌مندان به شکار به خبرنگار ایسنا گفت: شکار یک لذت خاص دارد، آدم را اغنا می‌کند! صدای شلیک گلوله که در صحرا و دشت می‌پیچد، پر می‌شوی از یک لذت!

به گزارش ایسنا، او البته مدعی است که هیچ حیوانی را شکار نمی‌کند! بلکه با زحمت تفنگ می‌خرد، مجوز می‌گیرد، فشنگ تهیه می‌کند و روزی را با تمام امکانات به میان طبیعت می‌رود تا فقط صدای گلوله بشنود و لذت ببرد!!

این شکارچی مجاز! در میان حرف‌هایش، انگار که از یاد برده باشد چند سطر قبل از نکشتن حیوانات گفته بود، لذت کباب کردن گوشت شکار، روی هیزمی که از چوب درختان جنگلی تهیه شده است، می‌گوید و چنان با ولع حرف می‌زند که ....

رفتارهای متناقض، تایید و تکذیب‌های پر از ابهام و طبیعتی که همچنان آزرده خاطر از رفتارهای من و ما، زیر پوسته‌ای زباله‌های انسان‌ساخته به سمت نابودی پیش می‌رود.

یکی از اهالی روستای هدف گردشگری قلات به خبرنگار ایسنا، گفت: قلات به دلیل نزدیکی به شیراز و موقعیت جغرافیایی و زیبایی‌هایی که دارد، از دیرباز مورد توجه مردم این شهر و سایر گردشگرانی که به شیراز سفر می‌کردند، بوده و هست.

مجید پروتا گفت: هر صبح که برای انجام کارهای باغ به سمت کوه می‌روم، سر راه بخشی از زباله‌ها را جمع می‌کنم، همه مردم روستا همین‌گونه هستند اما اگر تمام مردم این روستا یک هفته بسیج شوند، شاید بتوان بخشی از منطقه و مسیر رودخانه را پاکسازی کرد البته مشروط به اینکه هیچ گردشگری به منطقه نیاید!!

او اضافه کرد: معمولا روستائیان و کسانیکه به‌عنوان جمعیت بومی مناطق گردشگری محسوب می‌شوند، نسبت به محیط زیست خیلی حساس هستند زیرا محل زندگی آنان است، اما گردشگران کمتر توجه می‌کنند، هرچه گردشگران جوان‌تر باشند، این حساسیت‌ها کمتر است و همین جای تعجب دارد!!

پروتا در عین‌حال اقدامات نظارتی، پیشگیری و آموزشی در راستای مقابله به آلودگی زیست‌محیطی را در منطقه قلات، کمرنگ دانست و گفت: اینجا ظاهرا فقط خوب مجوز می‌دهند که رستوران و چایخانه احداث شود، البته خوب هم هست، اشتغال ایجاد می‌کند، گردشگری را رونق می‌دهد، اما به چه بهایی!

به گزارش ایسنا، طی دهه‌های گذشته در استان فارس همواره مسئولان به حجم تولید محصولات زراعی و باغی نازیده‌اند اما صاحب‌نظران و آگاهان معتقد هستند بخش اعظمی از مشکلات امروز، ریشه در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های غلط مسئولان دیروز دارد.

بی‌تردید منظور از دیروز، تمام سه دهه گذشته است، دهه‌هایی که به اول بودن فارس در تولید گندم مباهات کردیم، بی‌آنکه به هشدارها توجه کنیم، هشدارهایی که بارها و بارها رسانه‌ای شد اما مد نظر قرار نگرفت و به خشکیدن تالاب‌ها رسید!

به‌گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با یادآوری اینکه امسال شعار هفته محیط زیست، هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم، است، گفت: بیش از 25 درصد منابع تولید توسط انسان‌ها مصرف می‌شود و ادامه این روند با توجه به اینکه بخشی از منابع تجدید پذیر نیست، یعنی منابع به‌تدریح نابود خواهد شد.

حمزه ولوی گفت: در فارس با مشکلات مختلفی روبرو هستیم که یکی از آنها خشکسالی و کم‌آبی است. به دلیل رشد تک بعدی، منابع آب به سرعت در حال کم شدن است و در بعضی نقاط افت چندصدمتری سطح منابع زیرزمینی، هشداری جدی برای همه است.

وی گفت: بیش از 2 میلیون و 754 هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان فارس وجود دارد که وسعت آنها بزرگتر از دو استان کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر است، لذا راهی جز همراه کردن و مشارکت مردم برای حفظ این منابع وجود ندارد.

مدیر کل محیط زیست فارس افزود: بسیاری از مواردی که هم اکنون در فارس به یک چالش تبدیل و به رسانه‌ها کشیده شده حاصل اطلاع رسانی غلط در این حوزه است و به همین سبب من از رسانه‌ها و مطبوعات می‌خواهم که در این زمینه با تدبیر بیشتر، زمینه اطلاع رسانی صحیح از این موارد را فراهم کنند.

وی، موضوع برداشت و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن در منطقه بهرام گور را به عنوان نمونه مثال زد و گفت: این موضوع از جمله مواردی است که اکنون به یک چالش تبدیل شده حال آنکه می‌توانیم در چارچوب قانون آن را حل کنیم.

به گفته ولوی، خشکسالی ممتد، تداوم فشار بر بخش کشاورزی، رها سازی پساب‌های صنعتی، لزوم تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه زباله سوز و بی خطرساز زباله، توقف احداث سد تنگ سرخ شیراز، ممانعت از شکار بی‌رویه و غیرمجاز و البته فرهنگ‌سازی ارتباط مردم با محیط‌زیست را از جمله مسائل مهم زیست‌محیطی، عنوان و تاکید کرد: محیط زیست عرصه قهرمان‌سازی و قهرمان‌پروری نیست. متاسفانه برخی از تنگناهایی که ما امروز در این عرصه با آن دست به گریبانیم حاصل همین قهرمان‌پروری‌ها است.

وی بر لزوم تجدید نظر در مصرف محصولات یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی، تاکید و خاطرنشان کرد: رها کردن زباله توسط گردشگران در تفرجگاه‌ها، چهره این مناطق را نازیبا کرده که یکی از آسیب‌های جدید زیست‌محیطی است. نقاط مختلف گردشگری طبیعی در استان فارس از جمله عرصه‌هایی است که انباشت زباله در آنها، به معضلی جدی بدل شده است.

وی با یادآوری اینکه تذکرات مکرر به شهروندان و گردشگران کفایت نکرده است، گفت: متاسفانه ورودی‌های شیراز در بخش‌های شمالی، شرقی و غربی نیز پوشیده از زباله‌هایی نظیر ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی است و این چشم‌اندازی نازیبا ایجاد کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس، مصرف پت‌ها(بطری‌های پلاستیکی) و ظروف یکبار مصرف را عاملی موثر در این موضوع دانست و گفت: متاسفانه روزی که مجوز احداث کارخانه‌های تولید این ظروف داده شد به فکر انتشار زباله‌های ناشی از تولید آن نبودیم و امروز باید چاره‌ای مناسب برای تغییر رفتار مردم بیندیشیم.

ولوی با تصریح اینکه هیچ گریزی از توسعه نیست، گفت: توسعه امری الزامی در هر جامعه‌ای با هدف رسیدن به رفاه اجتماعی است، اما نباید برای رسیدن به این رفاه، آسایش مردم را با خطر مواجه کرد و محیط زیست را به سمت تخریب و نابودی کشاند. با توجه به اینکه یکی از معضلات زیست محیطی در شهرهای بزرگ از جمله شیراز ظروف پلاستیک و پلاستیک‌ها است، اولین روز از هفته محیط زیست به‌نام روز بدون پلاستیک نام‌گذاری شده است. در این روز اقداماتی نمادین برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی توسط تشکل‌های زیست‌محیطی و کارشناسان و فعالان محیط زیست انجام شد، اما رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند عزمی جدی و مشارکت گسترده همه مردم است.

به گزارش ایسنا، امروز دیگر کار از انجام اقدامات نمادین گذشته است، اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، علمی و عملیاتی برای رسیدن به راهکارهایی تاثیرگذار جهت نجات محیط زیست هستیم.

اختصاص یک روز یا هفته به موضوعی خاص، تدبیری است برای جلب توجه افکار عمومی به سمت مسائلی که اساس زندگی سالم و ارتقا رفاه اجتماعی محسوب می‌شوند اما باید زمینه‌ای فراهم شود تا حساسیت‌های ایجاد شده در تمام ایام سال تداوم یابد و به نتیجه‌ای ملموس منتهی شود.

امروز عرصه محیط زیست، تحت تاثیر انواع رفتارهای نادرست، به شدت تهدید می‌شود، از دفع زباله بدون توجه به شاخص‌های مد نظر تا بریدن درختان برای تولید ذغال و شکار حیوانات با هدف کسب لذت و تفریح و تفرج.

در این روزها که کم‌آبی و بحران آب، حیات وحش و طبیعت را هم تهدید می‌کند، حضور و فعالیت شکارچیان مجاز و غیرمجاز، باری است که ما بر مشکلات دیگر سربار کرده‌ایم.

شکار مرغابی وحشی و برخی پرندگان با تقلید صدا، استفاده از صدای ایجاد شده به واسطه کوبیدن دو سنگ و فریب پرندگان با تقلید صدا به نوعی استفاده نامناسب از قوه تعقل در مسیر تمایلات مادی است. این را نمی‌توان به‌عنوان وجه تمایز انسان و حیوان محسوب کرد، این تنها فریبکاری عده‌ای برای تکمیل حس لذت جویی آنان به‌شمار می‌رود.

آتش‌سوزی‌های گاه و بیگاه که با فرارسیدن فصل گرما بیشتر می‌شود، از دیگر تهدیداتی است که محیط زیست را با مخاطرات جدی مواجه کرده و بخش عمده‌ای از آنها به شیوه تعامل انسان با محیط پیرامونی‌اش باز می‌گردد.

در این میان تلاش رسانه‌ای برای ارتقا آگاهی‌های مردم، هنوز هم در حد مناسب و کافی نیست، بخشی از رسانه‌ها که تنها انتقال دهنده اخبار رویدادها به‌شمار می‌روند و کمتر به انعکاس بایدها و نبایدها می‌پردازند.

استفاده از فرصت‌ها برای آگاهی بخشی به جامعه‌ انسانی، لازمه رسیدن به مطلوبیتی است که در شعار امسال هفته محیط زیست به آن اشاره شده است. تحقق هفت میلیارد رویا در تنها سیاره‌ای که قابلیت سکونت انسان را دارد، تنها زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که نتیجه این رویاها، تخریب محیط زیست و آسیب رساندن به آن نباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین