کد خبر: ۳۰۲۸۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
سرپرست بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور:

رویکرد اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه دانشجویان به جای مدرک، گواهی مهارتی بگیرند افزود:باید در تمام دروس دانشگاهها و سرفصلهای درسی بازنگری انجام گیرد و بر اساس نیاز روز بازار کار، بتوان حداقل 4 یا 5 شغل را پوشش داد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمد اخباری، سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اخیرا تعامل سازنده ای با رسانه‌های کشور دارد و شاید عمده محور سخنان وی، کارآفرینی بوده است. او در گفتگوی اختصاصی با آفتاب ، در این باره می گوید: به نظر می رسد هنوز آنچنانکه باید، مسئله کار آفرینی دغدغه مهم کشور نشده است، تلاش داریم با رسانه ها ارتباط مستمری داشته باشیم تا با طرح همه جانبه موضوع، گرایش جامعه از مدرک گرایی به سمت مهارت یابی، تبدیل به یک فرهنگ شود. 

اساس توسعه پایدار یک کشور، تربیت نیروی مهارت دیده است

وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه نقش تربیت نیروی متخصص توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی، در دستیابی به توسعه پایدار بویژه در چارچوب تحقق برنامه ششم توسعه، به چه شکلی است می گوید: معتقدیم اساس توسعه پایدار یک کشور تربیت نیروی انسانی مجرب و مهارت دیده است که اگر این امر نهادینه شود می تواند در توسعه همه جانبه کشور نقش اساسی ایفا کند. 

امروزه درهمه کشورها، شاخص اصلی توسعه، توسعه نیروی انسانی است و در شرایطی که در قرن گذشته، توسعه صنعتی و توسعه اقتصادی جزو شاخص های توسعه محسوب می شد در قرن 21، اساس توسعه به شاخص نیروی انسانی تبدیل ختم می شود، لذا همه مواردی که می تواند مبنا قرار گیرد حول محور نیروی متخصص انسانی شکل می گیرد.
رویکرد اصلی برنامه ریزی های دانشگاه جامع علمی کاربردی، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است

دانشگاه جامع علمی کاربردی بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور است

دکتر اخباری با بیان اینکه بدون تردید برای حفظ استقلال کشور به توسعه نیازمندیم  تصریح می کند: باید نیروهای توانمندی از جهت مهارت و کار آفرینی تربیت کنیم که دانشگاه جامع علمی کاربردی بر همین منوال پایه گذاری شده است و اولین  و بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور است. همه اینها در شرایطی است که درطی 22 سال گذشته به غیر از این دانشگاه، تقریبا دانشگاه دیگری در ایران نداشته ایم که بر اساس شاخص مهارتی بنیان گذاری شده باشد و تنها اخیرا دانشگاه فنی حرفه‌ای به آن اضافه شده که ماموریت آن نیز متفاوت با دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما باید مبتنی بر تولید باشد، ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی حدود 17 درصد از کل دانشجویان کشور را در اختیار دارد و امیدواریم بتوانیم در برنامه ششم توسعه، این عدد را به 50 درصد برسانیم تا در جهت افزایش تخصص دانشجویان قدمهای موثری برداریم.
ماموریت این دانشگاه، تامین نیاز بازار کسب و کار است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای  تامین نیاز کسب و کار کشور با توجه به دغدغه‌های فراوان در این زمینه، دارید می گوید: نقش ما در تربیت نیروی انسانی متخصص و رونق دادن به مشاغل غیر دولتی، بسیار مهم است به همین دلیل، ماموریت دانشگاه تامین نیاز بازار کسب و کار است.

وی ادامه می دهد: 770 رشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی تدوین شده است و هر رشته بطور میانگین، 4 شغل را پوشش می دهد بدین ترتیب ما هم اکنون می توانیم حدود 3000 شغل را در کشور پوشش دهیم این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته 12 هزار شغل وجود دارد و همچنان باید تلاش کنیم.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه باید به سمت و سوی تخصصی کردن مسایل قدم برداریم اظهار می کند: هنوز با جوامع توسعه یافته فاصله داریم. نمی توانیم فقط به مشاغل دولتی فکر کنیم و حجم دولت را بزرگتر کنیم ما باید در کشاورزی، فرهنگ، هنر، توریسم... مشاغل غیر دولتی ایجاد کنیم که تربیت نیروهای متخصص در این زمینه در اولویت دانشگاه است.

ارائه گواهی مهارتی به جای مدرک

دکتر اخباری به ارتباط کلیدی برنامه ششم توسعه با اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی کرده و می گوید: برنامه ششم موضوع¬محور است و این دانشگاه تقاضا محور. ما به جد تلاش می کنیم برای موضوعات مطرح در برنامه ششم توسعه نیروهای مولد و متخصص را تربیت کنیم و در جهت تحقق برنامه های برنانه ششم قدم های اساسی برداریم.

این امر زمانی محقق می شود که که دانشجویان به جای مدرک گرایی به تخصص گرایی متمایل شوند و به جای مدرک، گواهی مهارتی بگیرند.

سرپرست دانشگاه جامع عملی کاربردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تحولی در نظام آموزش عالی باید انجام گیرد، می گوید: آموزش عالی مهارتی در کشورهای توسعه یافته به ترتیبی است که نظام آموزش نظری، 30 درصد و نظام آموزرش مهارتی 70 درصد آموزشها را شامل می شود اما متاسفانه در کشور ما این عدد در حداقل ممکن است.

در نتیجه افراد برای انجام بهینه مشاغل تربیت نمی شوند. ما برای توسعه نیاز به کارشناس و تکنسین ماهر داریم.

دکتر اخباری با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور باید به سمت نظام آموزش مهارتی حرکت کند اظهار می کند: هنوز دانشگاههای ما دانشگاه نسل سوم نیستند و تنها آموزش و پژوهش را یدک می کشند در شرایطی که بیشتر دانشگاههای دنیا در مسیر نسل چهارم حرکت می کنند.
رویکرد اصلی برنامه ریزی های دانشگاه جامع علمی کاربردی، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است
نسل چهارم یعنی آموزش، پژوهش، فناوری و مهارت که مجموعه آن می شود دانش بنیان کردن اقتصاد و تجاری سازی علم. در چنین شرایطی فارغ التحصیل دانشگاهی به آموزش ضمن خدمت نیاز ندارد.

وی دانشگاه های جامع علمی کاربردی و فنی حرفه ای را جزو دانشگاههای نسل سوم کشور می داند و معتقد است که باید در تمام دروس دانشگاهها و سرفصلهای درسی بازنگری انجام گیرد و بر اساس نیاز روز بازار کار، بتوان حداقل 4 یا 5 شغل را پوشش داد.

مجبور به تهیه دستور العمل شغلی در مورد مناطق مختلف شدیم 

دکتر اخباری درباره نبود بانک جامع اطلاعاتی مشاغل در کشور و نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی در تدوین آن می گوید: تدوین بانک جامع اطلاعاتی در برنامه پنجم بر عهده وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی است که بر مبنای آن ما بدانیم چه شغلهایی در کجا نیاز است و جهت گیری شغلی در مناطق به چه شکلی وجود دارد.

متاسفانه بانک جامع اطلاعات شغلی در کشور وجود ندارد. ما مجبور شدیم دستور العمل تنظیمی بر مبنای یک آمایش سرزمینی، مزیت های بومی اقتصادی مناطق، جمعیت مولد و همچنین جهت گیری شغلی گرد آوری کنیم تا نسبت به پوشش نیاز شغلی مناطق کشور اقدام شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اینچنین ادامه می دهد: مثلا در عسلویه نیروی متخصص بومی بسیار کم است و اکثر نیروهای بومی آنجا بیکار یا در مشاغل جزیی در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: نبود نیروی ماهر در بحث گردشگری و هتلداری نیز به خاطر عدم وجود بانک جامع اطلاعاتی است. 

توجه برنامه ششم و دولت تدبیر و امید بر این است که گردشگری رونق پیدا کند اما هنوز لیدر ماهر برای تورهای گردشگری یا نیروهای ماهر در زمینه هتلداری به تعداد کافی تربیت نکرده ایم. 

دانش بنیان کردن اقتصاد یعنی تربیت نیروی انسانی ماهر و تجاری سازی علم

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این روش کمکی به اقتصاد مستقل از نفت خواهد داشت یا نه می گوید: اولا محور و رویکرد اصلی برنامه ریزی های دانشگاه جامع علمی کاربردی، اقتصاد مقاومتی است. از طرف دیگر دانش بنیان کردن اقتصاد یعنی تربیت نیروی انسانی ماهر و تجاری سازی علم، که به تعبیر دیگر، همان اقتصاد مقاومتی است.

اخباری با بیان اینکه دوره ‌ها و رشته های دانشگاه جامع علمی کاربردی، مبتنی بر مشاغل غیر دولتی است افزود: ما نمی خواهیم دانشجوی ما صرفا در مشاغل دولتی مشغول به کار شود. ما می خواهیم دانشجویان ما با کسب  تخصص شغلی، اقتصاد کشور را رونق دهند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به این سوال که چگونه می خواهیم از نظر علمی، به رتبه اول منطقه در برنامه ششم برسیم و آیا مدرک گرایی ممانعتی در دستیابی به این اهداف ندارد، اینگونه اظهار نظر می کند: برنامه اساسی ما در این دانشگاه راه اندازی پودمان‌ها است یعنی دادن گواهی مهارتی در یک رشته خاص به جای مدرک.

تا پایان سال 95 بیش از 12000 شغل را تحت پوشش خواهیم داد

اخباری با بیان اینکه امیدواریم تا اواخر سال 95 بیش از سه هزار پودمان را در این دانشگاه راه اندازی بکنیم ادامه می دهد: هر کدام از این مهارتها می تواند چند شغل را پوشش دهد یعنی  در این صورت به 12000 شغل تحت پوشش، نزدیک خواهیم شد. 
وی در پایان با اشاره به این مسئله که دستیابی به این اهداف نیازمند حمایت جدی دولت است می گوید: اگر دولت وام های کم بهره و مختصر را به این مشاغل در سطح شهرها وروستا ها گسترش دهد ما علاوه بر اینکه می توانیم هنرهای بومی و سنتی کشور را احیا کنیم، در توسعه اقتصاد کشور نیز نقش موثرتری را ایفا خواهیم نمود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
0
2
سلام
جناب اخباری در این زمینه کشورهای دیگر هم کار کرده اند خوب است ما چرخ را از اول اختراع نکنیم. یکی از بهترین الگوها آلمان است. با توجه به شناخت اینجانب از شما و همچنین تجربه چندین ساله من در آلمان، می توان با آنها همکاری کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
0
2
واقعا براتون متاسفم که از واقعیت ها بدورید!
کدوم علم!؟ کدام کاربرد!؟ کدام مهارت!؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین