کد خبر: ۳۰۳۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴

بیماری مشکوک 19 راس کل و بز را تلف کرد

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از شیوع یک بیماری مشکوک در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک خبر داد که براثر آن 19 راس کل و بز تلف شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
مهرداد حاج حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا توضیح داد: اواخر هفته گذشته گزارش هایی از سوی مردم و همیاران محیط زیست مبنی بر تلف شدن حیات وحش در دره چکاب منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک دریافت شد که با حضور گروه های تخصصی محیط زیست و دامپزشکی به هفتاد قله تحقیقات و ارزیابی علت این حادثه در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در مرحله مقدماتی لاشه سه کل و بز مشاهده شد که توسط تیم اعزامی دامپزشکی کالبدشکافی این وحوش انجام شد و در تشخیص کارشناسی علت مرگ مشکوک به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR)تشخیص داده شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: دو راس کل و بز بیمار نیز در این ارزیابی اولیه در منطقه دره چکاب مشاهده شد که علایم و شواهد بیماری آن ها نیز مشکوک به طاعون نشخوارکنندگان کوچک بود.

حاج حسینی اضافه کرد: نمونه برداری این بیماری توسط تیم دامپزشکی برای تایید نهایی بیماری به آزمایشگاه مرجع کشوری ارسال شده که هنوز نتایج آن گزارش نشده است.

وی عنوان کرد: در ارزیابی و بازرسی های بعدی تلفات کل و بز در این منطقه حفاظت شده به 19 راس افزایش یافت که محدوده سنی وحوش تلف شده را بین دو تا چهار سال نشان می داد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: در پی این حوادث کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان مرکزی تشکیل شد و دستگاه های ذیربط به منظور مشارکت و اقدامات فوری برای مهار و پیشگیری از سرایت بیماری به مناطق حاشیه ای و جمعیت دام های اهلی منطقه توجیه شدند.

حاج حسینی با اشاره به همکاری موثر دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: با اقدامات قرنطینه ای به موقع و آغاز عملیات واکسیناسیون دام در مناطق حاشیه ای هفتاد قله تلفات در حد 19 راس متوقف و تاکنون از سرایت بیماری پیشگیری شده است.

وی گفت: اداره کل دامپزشکی و محیط زیست استان مرکزی در حال حاضر تا شعاع پنج کیلومتری از کانون این بیماری مشکوک در منطقه حفاظت شده هفتاد قله را در قرنطینه دارند و از ورود دامداران برای چرا به این منطقه جلوگیری شده است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: ضدعفونی و شستشوی ابشخورهای وحوش در منطقه الوده به بیماری با اهک انجام شده است.

حاج حسینی توضیح داد: هفت گروه دو نفره محیط بانی پیمایش صحرایی منطقه را انجام داده اند و مورد جدیدی از لاشه وحوش مشاهده نشده است که نشان از مهار نسبی بیماری است.

وی جمعیت موجود کل و بز در منطقه حفاظت شده هفتاد قله را در حال حاضر حدود یکهزار و 800 راس برآورد کرد.

وی بیان کرد: کل یا پازن نماد زیست محیطی استان مرکزی است و منطقه هفتاد قله استان مرکزی یکی از خاستگاه ها و زیستگاه مهم این وحوش محسوب می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در این خصوص گفت: اگرچه هنور تایید نهایی شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک به استان نیامده است ولی شواهد بالینی وحوش مبتلا حکایت از این بیماری دارد.

دکتر محسن شانقی افزود: از تظاهرات بالینی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک می توان به اسهال، بروز ضایعات و تورم در مخاط دهان، ترشحات چرکی در ناحیه چشم و بینی و تلفات سنگین در وحوش و دام های جوان نام برد.

وی توضیح داد: دوره کمون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دو تا سه روز است و پس از آن با تب شدید و ناگهانی در دام و وحوش ظهور کرده و میزان تلفات آن در جمعیت دام اهلی جوان 50 تا 60 درصد و در وحوش تا 80 درصد برآورد شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: منشاء این بیماری ویروسی است و شایع ترین راه انتقال آن از طریق آبشخور و تماس مشترک دام و وحوش ، غذای آلوده به مدفوع وحوش بیمار و جا به جایی جمعیت دام و وحوش است.

دکتر شانقی ادامه داد: با مشاهده تلفات وحوش به سرعت هشت روستای حاشیه ای منطقه حفاظت شده هفتاد قله در حوزه شهرستان های محلات، دلیجان و اراک رصد شدند و اقدامات آموزشی و هشدارهای لازم به دامداران آغاز شد.

وی بیان کرد: برآورد می شود که 20 هزار دام سبک در روستاهای حاشیه منطقه الوده به بیماری وجود داشته باشد که واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای آن ها آغاز شده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی گفت: موردی از بیماری مشکوک اشاره شده تاکنون در جمعیت داک اهلی جوار هفتاد قله گزارش نشده است.

شاه نقی گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ویژه وحوش و دام است و قابل سرایت به انسان نیست.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله در 25 کیلومتری شمال شرقی اراک و بین شهرستان های اراک، محلات و خمین با مساحت 97 هزار و 407 هکتار واقع شده است.

در این منطقه طیف بزرگی از گونه های پستانداران نظیرکل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال،گرگ ،گورکن، خرگوش ، تشی و روباه و پرندگان نظیر کبک ، تیهو، بلدرچین ، باقرقره ، کبوتر چاهی ، کبوتر کوهی ، عقاب طلایی ،سارگپه ،هما، کرکس ،دال ،شاهین ، بحری، لیل ، بوتیمار و حواصیل و خزندگانی چون چند نوع افعی، مارآبی و لاک پشت زیست دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین