کد خبر: ۳۰۳۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸

موفقیتی دیگر از متخصصان ایرانی در درمان سرطان خون

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به سنتز نوعی نانو حامل های هوشمند شده اند که در درمان سرطان خون موثر است.
آفتاب‌‌نیوز :
سنتز نانو حامل های هوشمند انتقال دارو با تلاش دکتر خلیل آبنوس و دکتر سید محمد تقدیسی حیدریان از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانشان در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است.

دکتر خلیل آبنوس عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: امروزه انتقال دارو به سلولها و بافت های هدف تبدیل به یک فناوری قدرتمند در پزشکی بویژه در درمان سرطان شده است.

وی افزود: یک سیستم انتقال داروی ایده آل باید حاوی دو خصوصیت انتقال هدفمند و آزاد سازی دارو توسط یک خصوصیت اختصاصی سلول های بیمار باشد، لذا با انتقال هدفمند داروها می توان به طور قابل ملاحظه ای عوارض جانبی آنها را کاهش داد.

به گفته وی، در این مطالعه به منظور انتقال هدفمند داروی 'دانوروبیسین' از ترکیب نانو ذرات 'طلا-آپتامر' استفاده شده است.

آبنوس ادامه داد: این سیستم به گونه ای طراحی شده که دارو را تنها در pH مشابه سلول های سرطانی آزاد می کند و عوارض جانبی داروی 'دانوروبیسین' را در سلول های کنترل کاهش داده و اثرات درمانی آن را در سلول های هدف در مقایسه با داروی تنها به طور معنی داری افزایش داده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی در زمینه علت استفاده از نانو ذرات طلا گفت: ذرات طلا در میان نانو ذرات مختلف به علت سنتز آسان، نسبت سطح به حجم و زیست سازگاری توجه بسیار به خود جلب کرده است. 

وی افزود: ذرات طلا می توانند حامل های بسیار مناسبی برای داروهای شیمی درمانی مانند 'دانوروبیسین' باشند و از سوی دیگر آپتامر استفاده شده در ترکیب این نانو حامل به عنوان ماده ای برای انتقال هدفمند دارو عمل می کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب پزشکی در شرق کشور دارای هشت هزار دانشجو و افزون بر 17 هزار کارمند بهداشتی و درمانی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین