کد خبر: ۳۰۳۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۱

چند نکته درباره «کشنده ساکت»

یک متخصص قلب و عروق گفت: برخلاف نظر عامه مردم، مصرف روغن و چربی‌های حیوانی فشارخون را افزایش می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر علی‌اصغر دادگر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نمک یکی از عواملی اصلی تشدید فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی است، در خصوص مصرف چربی‌های حیوانی، عنوان کرد: روغن و چربی‌های حیوانی برخلاف عقیده مردم فشارخون را افزایش داده و خطر تشکیل پلاک‌های چربی در داخل رگ‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

وی در رابطه با انواع فشارخون، اظهار کرد: دو نوع فشارخون وجود دارد که شامل فشارخون اولیه یعنی بدون علت و فشارخون ثانویه علت‌دار است که بیشترین آمار این بیماری در دنیا از نوع اول یعنی بدون علت است.

دادگر اضافه کرد: از عوامل تشدید فشارخون در افراد افزایش سن، چاقی مفرط، مصرف سیگار و قلیان، مصرف غذاهای پرچرب، نمک زیاد، عدم تحرک، استرس، عوامل ارثی و ژنتیکی است.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: از فشارخون بالا به عنوان «کشنده ساکت» نیز یاد می‌شود؛ زیرا ممکن است فردی چند سال بیماری فشارخون داشته باشد، اما بی‌خبر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره بیماری‌هایی که فشارخون بالا می‎تواند آن‌ها را ایجاد ‌کند، اظهار کرد: فشارخون بالا احتمال سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های کلیوی و اختلال در بینایی را سه تا چهار درصد افزایش می‌دهد. میزان ابتلا به فشارخون بالا در جمعیت بالغ بیشتر است و حدود 15 تا 25 درصد برحسب مناطق مختلفی که مصرف نمک بالا دارند، بیشتر است.

وی افزود: از عوامل کنترل فشارخون، پیاده‌روی حدود یک ساعت در روز، استفاده از میوه و سبزیجات تازه، غذاها و لبنیات کم‌چرب‌، ترک کامل سیگار و قلیان و کنترل و کاهش وزن است.

این متخصص قلب وعروق در خصوص مصرف قلیان، تصریح کرد: مصرف قلیان علاوه بر فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی - عروقی، در ایجاد بیماری‌های ریوی و برونشیت بیش از سیگار نقش دارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین