کد خبر: ۳۰۳۶۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
یک مسئول:

‌20‌ درصد زوجین در کشور با مشکل ناباروری مواجه‌اند

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان ‌گفت: ‌از مجموع 750 هزار ازدواجی که هر سال در کشور ثبت می‌شود، بیشتر از صد هزار زوج نابارور هستند.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر سیدمحسن نساج حسینی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمار ناباروری در کشور، اظهار کرد: مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی اگر زوجی که تمایل به بچه‌دار شدن داشته باشند، طی 12 ماه حاملگی رخ ندهد، به این زوج نازا تلقی می‌شود؛ آمارهای جهانی حاکی از آن است که 15 درصد از زوجین با مشکلات ناباروری مواجه هستند. آمار کشورمان اندکی بیشتر از آمار جهانی و در برخی مناطق تا 20 درصد برآورد شده است.

وی افزود: از هر 2 زوج نابارور، یکی دچار مشکلات ارتباطی میان خود و همسر یا خود و اطرافیان می‌شود، همچنین از هر 4 زوج نابارور، یکی به افسردگی و از هر 6 زوج نابارور، یک زوج مبتلا به اضطراب است؛ در کشور ما هم اکنون بیش از 4 میلیون زوج که تجربه ناباروری را گذرانده‌اند، زندگی می‌کنند و از مجموع 750 هزار ازدواجی که هر سال در کشور ثبت می‌شود، بیشتر از صد هزار زوج نابارور هستند.

نساج با بیان اینکه گرچه ناباروری تنها علت طلاق نیست، گفت: امروزه بسیاری از طلاق‌ها، ناشی از ناباروری یکی از زوجین است و اغلب این زنان هستند که به خاطر نازایی گناهکار شناخته می‌شوند، حتی اگر مشکل ناشی از مرد باشد؛ عمده دلایل محرومیت زوج‌های نابارور به علت هزینه‌های سنگین این نوع درمان و ضعف فرهنگی جامعه در این زمینه است.

وی گفت: به طور کلی، هزینه یک دوره درمان پیشرفته حدود 5 تا 8 میلیون تومان برآورد می‌شود. همچنین برخی از دوره‌های درمانی نیاز به بکارگیری انواع پیشرفته و برخی جراحی‌ها دارد که این هزینه‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، ضعف فرهنگی جامعه در اعلام و پیگیری درمان ناباروری، مانعی برای درمان زوج‌های بیمار است که جا دارد که مسئولان و افراد مرتبط بکوشند تا در بعد فرهنگی و اقتصادی، از این زوج‌ها حمایت شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی گیلان ادامه داد: با توجه به نوع شیوه زندگی ماشینی امروز، به نظر می‌رسد مشکل ناباروری روز به روز در حال گسترش است. مشاغل استرس‌زا؛ برخی بیماری‌های عفونی، استفاده از برخی امواج مانند تلفن همراه و ... موجبات ناباروری در افراد را فراهم می‌کند. براساس مطالعات صورت گرفته در ایران، مشکلات ژنتیکی و هورمونی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، حشره‌کش‌ها و رنگ‌ها در محیط کاری، مصرف برخی داروها، افزایش سن ازدواج و به تاخیر انداختن فرزنددار شدن، تغذیه نامناسب و آلودگی هوا از دلایل عمده افزایش ناباروری است.

به گفته وی، از سوی دیگر، سن ازدواج در 700 هزار ازدواجی که سالانه در کشور صورت می‌گیرد، رفته رفته از 24 سالگی به عنوان بهترین سن باروری فاصله گرفته و به سمت 27 تا 28 سالگی تغییر یافته است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در پژوهشگاه رویان، پیشرفت‌های بسیار خوبی در کشور صورت گرفته، به طوری که هم اکنون تقریبا همه روش‌های درمان ناباروری در کشور قابل انجام است که لقاح داخل رحمی (IUI)، لقاح مصنوعی خارج رحمی (IVF)، (ICSI) میکرواینجکشن و درمان بر اساس سلول‌های بنیادی از جمله از این روش‌هاست. ضمن این که امروزه از طریق بکارگیری آزمایش‌های ژنتیکی می‌توان اختلالات ژنتیکی جنین را، پیش از انتقال به رحم بررسی کرد و در صورتی که جنین دچار مشکل باشد، از انتقال آن به رحم خودداری کرد.

نساج با اشاره به آزمایشات لازم جهت روند درمان در رویان بیان کرد: ارزیابی سلامت جسمی و روانی زوجین اهدا کننده جنین و زوجین متقاضی دریافت آن، نیازمند مشاوره‌های پیش از درمان هستند که باید به وسیله متخصصان شاخه‌های مختلف طب از جمله زنان، اورولوژی، داخلی، عفونی، جنین شناسی، ژنتیک و روانپزشکی صورت پذیرد تا والدین هر چه بیشتر امیدوار باشند که با استفاده از فناوری اهدای جنین، صاحب کودکانی سالم از لحاظ جسمی و روانی خواهند شد. این مساله در خصوص سلامت جسمی انجام می‌شود و در مراکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی بحث سلامت روان هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان گفت: در سال‌های اخیر، تعداد کودکانی که با فناوری‌های نوین باروری به دنیا آمده‌اند، رو به افزایش است، لیکن هنوز تعداد کمی از ناباروری‌ها قابل درمان نیست که برای آنها نیز راه حل‌هایی ارائه شده است؛ از جمله این راه‌ها، می‌توان به امکان استفاده از بانک‌های اسپرم و تخمک و نیز اهدای جنین و رحم اجاره‌ای اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ناباروری یک بیماری رنج‌آور است که درمان آن به حمایت‌های دولت نیاز دارد، تصریح کرد: اما درمان و تامین داروهای گران قیمت درمان ناباروری، تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارد. در ایران، نازایی یک بیماری لوکس مثل جراحی زیبایی به شمار رفته و همین مساله موجب شده زوج‌های نابارور از پس هزینه‌های سنگین درمان برنیایند، اما با وجود امکانات مناسب، به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمانی نابارور در کشور و نبود تعرفه‌ای مشخص، بسیاری از زوج‌ها برای درمان با مشکل مواجه می‌کند. هر چند دولت برای تحت پوشش قرار دادن کامل درمان ناباروری قدم‌هایی برداشته است، اما هنوز قوانین اجرایی و ابلاغ نشده است که امیدواریم در آینده نزدیک این موضوع تحقق پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
چه ميكنه اين پارازيت.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین