کد خبر: ۳۰۳۷۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
مذاکرات هسته‌ای تا چه مرحله‌ای پیش رفته است؟

مسائل مهم حل‌نشده در مذاکرات هسته‌ای و یک پیش‌بینی در مورد شرایط پس از توافق یا عدم توافق

آمریکا و دولت‌های غربی علاقه‌مند هستند که به‌زعم مسائلی، با تهران روابط خوبی برقرار کنند. توافق هسته‌ای ایران با غرب، می‌تواند در این میان نقشی فعال ایفا کند و فصل تازه‌ای را در روابط میان ایران و آمریکا ورق بزند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- در حالی که تا پایان ضرب الاجل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی، 10 روز فرصت نمانده، بررسی و بازبینی آنچه تا کنون پیرامون این مناقشه 12 ساله اتفاق افتاده، سوژه‌ای است که رسانه‌های داخلی و خارجی به آن می‌پردازند.

به گزارش «آفتاب» روزنامه هافینگتون پست، در آستانه از سر‌گیری دور نهائی مذاکرات ایران و آمریکا، تحلیلی از چیستی و چگونگی روند آن، منتشر کرده است. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: قدرت‌های جهانی در تلاش هستند تا به توافقی با ایران دست پیدا کنند که به موجب آن بتوانند در عوض برداشتن تحریم‌های بین‌المللی، برنامه هسته‌ای این کشور را محدود کنند؛ مذاکره‌کنندگان ایران و 6 قدرت بزرگ هفته گذشته در وین بار دیگر گرد هم آمدند تا روند کسب توافق میان خود را تا مهلت تعیین شده یعنی 10 تیرماه، تسریع ببخشند.

طرفین مذاکره چه می‌خواهند

هافینگتون پست در ادامه این تحلیل می‌نویسد: گروه 5 +1 می‌خواهد که توافقنامه‌ای را با ایران به امضا برساند که بتواند برنامه هسته‌ای این کشور را محدود کند، از طرف دیگر ایران که ادعای ساخت بمب را رد می‌کند، ادامه دادن حیات هسته‌ای تشکیلات خود را حق خویش می‌داند و می‌گوید اگر جامعه جهانی تحریم‌ها را بردارد، او نیز بخش‌هایی از این خواسته‌ها را می‌پذیرد.

تا کنون مذاکرات تا چه مرحله ای پیش رفته است

در ماه آوریل، مذاکره‌کنندگان اعلام کردند که به یک چارچوب کاری مشترکی نائل شده‌اند که می‌تواند مسیر رسیدن به توافق نهایی را هموارتر کند. بر اساس این تفاهمنامه، ایران می‌پذیرد که ظرفیت غنی‌سازی خود را محدود کند و تنها یکی از تشکیلات هسته‌ای خود را حفظ کند. در عوض اتحادیه اروپا و آمریکا نیز تحریم‌هایی که بر اثر برنامه هسته‌ای این کشور وضع شده است را از میان برخواهند داشت.

پس از آن دولت اوباما اساسنامه‌ای پیشنهادی را منتشر کرد که راه‌حل‌های بیشتری را برای حل مسائل بر سر جزئیات را مطرح می‌کرد.

مسائل مهم حل نشده میان دو طرف

1. زمان برداشتن تحریم‌ها: ایران خواستار برداشته‌شدن فوری تحریم‌های بین‌المللی یعنی همان روزی که توافق صورت می‌گیرد، است. مذاکره‌کنندگان غربی، اما معتقدند که برداشتن تحریم‌ها نیازمند طی شدن پروسه‌ای نسبتا طولانی‌تر است. 

2. کدام تحریم‌ها برداشته شود: مذاکره‌کنندگان غربی معتقدند که تحریم‌هایی باید از میان برداشته شود که در اثر برنامه هسته‌ای ایران وضع شده است، آمریکا گفته که دیگر تحریم‌ها که بر اثر وضعیت حقوق بشر، برنامه موشک بالیستیک ایران و... اعمال شده، کماکان در جای خود باقی خواهند ماند.

آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی حومه خلیج فارس نگران هستند که بهبود وضعیت اقتصادی ایران منجر به افزایش نفوذ ایران در منطقه شود و از همین روی برای برداشتن کلیه تحریم‌ها با تردید رفتار می‌‌کنند.

3. محدوده دسترسی بازرسی: آمریکا می‌گوید ایران لازم است تا به بازرسان آژانس انرژی اتمی بین‌المللی اجازه بازرسی از سایت‌های شبهه‌انگیز بدهد، اما ایران اعلام کرده که اجازه دسترسی به مناطق حساس نظامی و دانشمندان هسته‌ای را به بازرسان آژانس نخواهد داد. از طرف دیگر فرانسه می‌گوید که بدون دریافت این مجوز هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد.
 
اگر توافق نشود، شرایط چگونه خواهد شد

دیپلمات‌های غرب می‌گویند اگر با ایران توافقی صورت نگیرد، ممکن است ایران برنامه هسته‌ای‌ش را به سمت ساخت بمب پیش ببرد؛ بدترین سناریو پس از آن این است که عربستان نیز خواهان داشتن سلاح هسته‌ای می‌شود. پس از آن اسرائیل تهدیدات خود را عملی می‌کند و به حمله نظامی روی می‌آورد؛ و سر انجام خاورمیانه بیشتر از آنچه امروز شاهدش هستیم دچار آشفتگی می‌شود.

از طرف دیگر برخی از دیپلمات‌های آمریکائی و اسرائیلی می‌گویند که اعمال تحریم‌های بیشتر می‌تواند ایران به کسب توافق با غرب، بیشتر تشویق کند و شاید به همین دلیل است که آمریکا به ایران یادآوری کرده که اگر مذاکرات شکست بخورد، تحریم‌هایی که تا کنون برداشته شده‌اند، بازگردانده می شوند.

پس از توافق چه روی خواهد داد

ماه گذشته کنگره آمریکا پس از ماه‌ها تلاش، سرانجام لایحه‌ای را به تصویب رساند که به موجب آن می‌تواند توافق نهایی با ایران را بازبینی کند و در صورت صلاحدید آن را ملغی کند. یکی دیگر از راه‌های باطل‌کردن وتوی احتمالی اوباما و بازگرداندن تحریم‌ها این است که رای مثبت اکثریت کنگره را به دست آورد و توافق را ابطال کند.

اما اگر شرایط اینگونه پیش نرود و توافق با ایران به مرحله پیشرفت مورد انتظار طرفین برسد، بخشی از تحریم‌ها برداشته می‌شود و اقتصاد ایران که به نظر می‌رسد حالا در وضعیت خوبی قرار ندارد، بهبود پیدا می‌کند و سیل سرمایه‌گذاران غربی به این کشور سرازیر می‌شود. آمریکا و دولت‌های غربی علاقه‌مند هستند که به‌زعم مسائلی، با تهران روابط خوبی برقرار کنند. توافق هسته‌ای ایران با غرب، می‌تواند در این میان نقشی فعال ایفا کند و فصل تازه‌ای را در روابط میان ایران و آمریکا ورق بزند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین