کد خبر: ۳۰۳۹۶۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱

سازمان ملل: اسرائیل در جنگ غزه مرتکب جنایت جنگی شده است

سازمان ملل نتایج تحقیقات درباره جرایم جنگی رخ داده در جریان حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال 2014 را امروز (دوشنبه) منتشر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
کمیسیون مستقل تحقیقات سازمان ملل متشکل از ماری مک گووان دیویس، رئیس این کمیسیون، یک قاضی سابق دادگاه عالی نیویورک و دو دو دینه، کارشناس سنگالی یافته‌های تحقیقات یک ساله خود درباره حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال 2014 را منتشر کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در این گزارش تاکید شده‌است که برخی فرماندهان اسرائیلی در جریان جنگ غزه "احتمالا" قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند.

سازمان ملل در گزارش تفصیلی خود درباره جنگ غزه آورده است که اسرائیل و گروه‌های فلسطینی برخی اقدامات مرتکب شده‌اند که می‌توان آن را "جنایت جنگی" نامید.

در این گزارش 113 صفحه‌ای که قرار است به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد به "حوادث وحشتناک" و جزئیات این حوادث پرداخته شده که از جمله آن‌ها کشته شدن 551 کودک در جریان حملات هوایی رژیم صهیونیستی است.

ماری مک گووان دیویس در کنفرانس مطبوعاتی به منظور اعلام این گزارش گفت: ما نتوانسته‌ایم به سرزمین‌های اشغالی و اسرائیل سفر کنیم و بیشتر مستندات ما از مصاحبه‌ها و گزارش سازمان‌های غیر دولتی است.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات ناقض حقوق بشر در جنگ غزه انجام حملات اسرائیل در نیمه‌های شب است که تعداد زیادی تلفات غیرنظامی بر جای گذاشته و باعث ایجاد رعب و وحشت و تاثیرات ماندگار آن در ساکنان غزه شده است.

دیویس افزود: استفاده از سلاح‌های جنگی در سرکوب تظاهرات کرانه باختری در جریان جنگ غزه نیز از جمله موارد نقض حقوق بشر محسوب می شود که اسرائیلی‌ها مرتکب شده‌اند.

این گزارشگر سازمان ملل با اشاره به مصاحبه هایی که با قربانیان داشته، گفت: ما با موارد بسیار دردناکی مواجه شدیم از جمله این که با یک مادر در غزه ملاقات کردیم که هشت کودک خود را در حمله هوایی اسرائیل از دست داده بود. یک زن فلسطینی نیز که پسرش در آتش حملات اسرائیل سوخته و جان خود را از دست داده بود نیز از دیگر موارد دردناک ما بود که با وجود از دست دادن پسرش تنها آرزو داشت که چنین سرنوشتی برای مادر دیگری تکرار نشود.

در گزارش مفصل سازمان ملل تاکید شده است که استفاده بیش از حد از مواد منفجره و سلاح در مناطق مسکونی غزه از مصادیق نقض حقوق بشر و قوانین ناظر بر جنگ است که تعداد زیادی غیرنظامی از جمله زن و کودک را به کام مرگ کشانده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین