کد خبر: ۳۰۴۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳

رویترز: توافق هسته‌ای با ایران بزرگترین میراث "جان کری"

در صورتی که "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا بتواند به توافق هسته‌ای با ایران دست یابد این موضوع دستاوردی منحصر به فرد در طول دوران حیات سیاسی او خواهد بود چرا پیش از آن، او با ناکامی‌های متعدد سیاسی مواجه بوده است. موافقان او اما بر این باورند که بدون حصول توافق میان ایران و امریکا امکان حل بحران سوریه و منازعه فلسطینیان و اسرائیل ناممکن است.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری "رویترز" با اشاره به ناکامی‌های سیاسی "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا در سال‌های گذشته کسب میراثی سیاسی برای خود را عاملی برای جدیت او در دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران می‌داند و در این باره می‌نویسد: "ناکامی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2014 میلادی، عدم موفقیت در سنا علیرغم 28 سال سناتوری، ناکامی در ایجاد سازش میان طرفین فلسطینی و اسرائیلی و در جریان مذاکرات صلح همگی نشانه‌هایی از عدم موفقیت این دیپلمات بلندپایه امریکایی در سالیان اخیر بوده‌اند. به همین خاطر کری 71 ساله انرژی زیادی را برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران صرف می‌کند و ده هزار مایل برای دیدار با مقام‌های ایرانی می‌پیماید." 

به گزارش خرداد، رویترز در ادامه اشاره می‌کند که سبک مذاکرات کری با مقام‌های ایرانی ترکیبی از صرف انرژی بی‌حد و حصر و انعطاف‌پذیری تاکتیکی است. این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید:"با این حال، منتقدان معتقدند که کری قواعد مرسوم و کلاسیک تعریف شده برای مذاکره‌کنندگان امریکایی را شکسته است و بیش از اندازه در برابر ایران نرمش به خرج داده است. موافقان او اما بر این باورند که بدون حصول توافق میان ایران و امریکا امکان حل بحران سوریه و منازعه فلسطینیان و اسرائیل ناممکن است." 

رویترز ادامه از رویکرد کری در مذاکره با ایران به عنوان "دیپلماسی کیلومترشماری" یاد کرده و می‌نویسد:"او در شش ماه گذشته در همه جا از ژنو گرفته تا پاریس و نشست داووس از مونیخ تا لوزان با همتای ایرانی خود دیدار کرده است. با این حال، این شیوه منتقدانی نیز دارد از جمله "ریچارد آرمیتاژ" معاون وزیر امور خارجه پیشین امریکا که معتقد است که دیپلماسی کیلومترشماری معیاری نادرست برای اندازه‌گیری است. او معتقد است که دولت اوباما بیش از اندازه نشان می‌دهد که مایل به توافق با طرف ایرانی است که این به ضرر منافع ملی امریکا است." 

رویترز در پایان اما اشاره می‌کند که منتقدان و موافقان رویکرد کری در قبال برنامه هسته‌ای ایران همگی متفق‌القول بر این باورند که در صورت ناکامی او در حصول توافق هسته‌ای با ایران وی از خود میراث موفقیت‌آمیزی در عرصه دیپلماسی به ارمغان نخواهد گذاشت. "کریم سجادپور" پژوهشگر کارنگی تا آنجا پیش می‌رود که معتقد است کری در صورت عدم موفقیت در دستیابی به توفاق هسته‌ای با ایران دیگر در یادها باقی نخواهد ماند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین