کد خبر: ۳۰۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۷

دیدار احمدی نژاد با سران آذربایجان ،سودان و سنگال

آفتاب‌‌نیوز : رئيسان جمهوري ايران و جمهوري آذربايجان بر آمادگي دولت متبوع خود در گسترش مناسبات و همكاري‌هاي في‌مابين در زمينه‌هاي مورد علاقه دو كشور تاكيد كردند.

احمدي نژاد در سخنان خود تصريح كرد: ايران محدوديتي براي توسعه روابط با جمهوري آذربايجان قائل نيست.

رييس جمهوري ايران پيشرفت جمهوري آذربايجان در زمينه‌هاي مختلف را براي ملت ايران حائز اهميت دانست و افزود: رشد، شكوفايي و استحكام پايه‌هاي استقرار كشورهاي اسلامي از جمله جمهوري آذربايجان مايه افتخار و خرسندي ملت ايران است.

وي گفت: دو كشور گام‌هاي بلندي را در مسير توسعه روابط برداشته‌اند و امروز هيچ دشمني قادر نيست در مناسبات صميمانه و برادرانه في‌مابين خدشه وارد كند.

احمدي نژاد به همتاي آذربايجاني خود گفت: درياي خزر، درياي صلح و امنيت است و كشورهاي حاشيه آن بايد براي آرامش و ثبات اين منطقه از جهان تلاش شاياني داشته باشند.

رييس جمهوري آذربايجان نيز در سخناني از تعدد و وفور زمينه‌هاي مشترك براي گسترش همكاري‌هاي في‌مابين سخن گفت و ارتقاي سطح مناسبات دو كشور كه آن را برادرانه و مفيد خواند به نفع دو كشور دانست.

رييس جمهوري آذربايجان همچنين مراتب تاسف و اندوه عميق خود را از سانحه هوائي در تهران ابراز كرد و كشته شدن ده‌ها خبرنگار، عكاس و دست اندر كاران عرصه اطلاع رساني در اين سانحه را به رييس جمهوري، دولت و ملت ايران تسليت گفت.

در ديدار جداگانه ديگري كه در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد احمدي نژاد با" عمرالبشير" همتاي سوداني خود درباره مسائل و مشكلات جهان اسلام بويژه منطقه افريقا گفت و گو و تبادل نظر كرد.

رييس جمهوري در سخنان خود گسترش مناسبات دو كشور در زمينه‌هاي مختلف را سياست اصولي و پايدار ايران دانست و اظهار اميدواري كرد با تقويت كميسيون مشترك اقتصادي مناسبات دو كشور تعميق يابد.

وي گفت: شرايط جهاني همكاري و مناسبات دوستانه ميان كشورهاي اسلامي را بيش از پيش ضروري ساخته است.

در اين ديدار رييس جمهوري سودان سخنان رييس جمهوري ايران را درارتباط با موجوديت اسراييل بازتابي از خواست و موضع ملل مسلمان دانست.

"عمر البشير" به علاقه‌مندي ملت سودان در پي‌گيري مسائل ايران اشاره كرد و گفت: كشورش خواستار توسعه همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي با ايران است.

احمدي نژاد همچنين در محل برگزاري اجلاس سران كشورهاي اسلامي با "عبدالله واد" رييس جمهوري سنگال ديدار و درباره مسائل مورد علاقه دو كشور رايزني كرد.

راه اندازي خط توليدات ايران خودرو در سنگال از جمله نكاتي بود كه دو طرف بر اهميت آن در توسعه مناسبات تاكيد كردند.

"عبداله واد" در اين ديدار پيشنهاد كرد، گفت و گوي پيروان اسلام و مسيحيت، سازمان دهي شود كه اين امر مورد حمايت احمدي نژاد قرار گرفت.

رييس جمهوري ايران از همتاي سنگالي خود براي انجام ديدار رسمي از ايران دعوت كرد كه مورد موافقت قرار گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین