کد خبر: ۳۰۴۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

جزییات جدید طرح زوج و فرد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره جزییات طرح LEZ، آمادگی اتوبوسرانی و مترو برای لیالی قدر، نماز عید فطر و همچنین افزایش سرفاصله حرکت قطارهای مترو توضیحاتی را ارائه کرد.
آفتاب‌‌نیوز : سیدجعفر تشکری‌هاشمی با اشاره به جلسه مدیران معاونت حمل و نقل گفت: اولین دستورجلسه مربوط به ایجاد زیرساخت‌های طرح منطقه LEZ بود، چرا که طرح زوج و فرد به لحاظ زیست محیطی نتوانسته است تاثیرات زیادی داشته باشد و در نتیجه شهرداری در شورای عالی ترافیک کشور و شهر تهران تغییر زوج و فرد را مطرح کرد و پیشنهاد شد که بر مبنای میزان آلایندگی هر خودرو اعمال محدودیت صورت گیرد و هرچه آلایندگی خودرو بیشتر باشد محدودیت نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه جان مردم شهر عزیز است و اجازه نخواهیم داد هر وسیله نقلیه آلاینده جان افراد را به خطر بیندازد، افزود: متناسب با شدت آلایندگی خودرو سخت‌گیری‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه براساس این طرح، خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، کمتر می‌توانند در سطح شهر تردد کنند گفت: بررسی‌ها نشان داده است که طرح زوج و فرد حجم تردد را کاهش می‌دهد؛ اما نمی‌تواند راهکار مطلوبی برای کاهش آلودگی باشد و برهمین اساس سعی داریم تا با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و همچنین بررسی‌های بیشتر، طرح جامعی را درخصوص اصلاح طرح زوج و فرد به شورای عالی ترافیک کشور ارائه کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اجرای طرح LEZ نیاز به بسترهای نرم‌افزاری گسترده دارد، ادامه داد: سیستم هوشمند و تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری انجام شده است و با همکاری پلیس در حال انجام اقدامات نرم‌افزاری هستیم؛ اما این به منزله آن نیست که به زودی این طرح شروع می‌شود بلکه باید مصوبات لازم را نیز کسب کند و براساس محدودیت جغرافیایی و شدت آلایندگی، میزان ورود و خروج خودروها به این منطقه مشخص شود.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه خودروها براساس میزان آلایندگی به چهار دسته قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم می‌شوند، گفت: خودروها در این گروه دارای لایه‌های کیفیت متفاوت هستند و براین اساس خودروهای قرمز شامل خودروهایی می‌شوند که عمر مفید آنها تمام شده و قادر به پاس کردن معاینه فنی نیستند و در مقابل خودروهای آبی دارای میزان آلایندگی بسیار کم و در حد صفر هستند و استانداردهای یورو5 را نیز پاس کرده‌اند.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای اجرای این طرح باید میزان آلودگی هوا، شدت آلایندگی خودروها و محدوده جغرافیایی تردد خودروها مشخص شود.

وی با اشاره به اهمیت بهبود استانداردهای معاینه فنی برای اجرای این طرح گفت: متاسفانه در برخی از شهرهای کوچک سیستم معاینه فنی، مکانیزه نیست و دیتاهای نرم‌افزاری قابل استفاده برای دیگر شهرها نیستند و برای اجرای این طرح لازم است کلیه مراکز معاینه فنی به صورت مکانیزه اداره شود و دیتاهای آنها برخط باشد.

تشکری‌هاشمی افزود: وزارت کشور در حال تدارک نرم‌افزاری یکپارچه برای کنترل مکانیزه مراکز معاینه فنی است و تلاش‌های بسیاری نیز در این خصوص انجام داده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید استاندارد خودروها را نیز به حد مناسبی رساند، گفت: نمی‌توان با وجود تردد خودروهای آلاینده نسبت به ایجاد هوای پاک اقدام کرد.

وی با هشدار به سازندگان موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: این شرایط دوام ندارد و تولید محصول آلاینده نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در اجرای طرح LEZ، محدودیت مکان، زمان و نوع خودرو بسیار مهم است، در واکنش به برخی شایعات مبنی بر کاهش ساعت محدوده طرح ترافیک گفت: برای تغییر و کاهش ساعت طرح ترافیک برنامه‌ای نداریم.

سرویس مدارس

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه کمتر از سه ماه به آغاز مدارس باقی مانده است، گفت: از هم‌اکنون باید نسبت به بازسازی و نوسازی بخش حمل و نقل اقدام کرد، به گونه‌ای که بازسازی اتوبوس و قطارهای فرسوده در دستور کار قرار گرفته است و همچنین قطعا با آغاز سال تحصیلی جدید افزایش ناوگان نیز خواهیم داشت.

تشکری‌هاشمی با اشاره به مطالبه والدین دانش‌آموزان از سازمان تاکسیرانی درخصوص آموزش رانندگان سرویس‌های مدارس گفت: دور جدید آموزش رانندگان سرویس مدارس به زودی آغاز خواهد شد.

چرایی افزایش سرفاصله حرکت قطارهای مترو

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر افزایش سرفاصله حرکت قطارهای مترو با بیان اینکه این مشکل همیشگی نبوده است، تصریح کرد: ممکن است اتفاقاتی رخ دهد، به گونه‌ای که در روز جمعه در خط یک به دلیل حفاری فاضلاب، آب به شبکه زهکشی بخش شمالی خط یک نشت کرده و وارد تونل شده بود و ما مجبور بودیم برای حل این مشکل سرفاصله حرکت قطارها را افزایش دهیم تا بتوانیم مشکل ایجاد شده در ایستگاه‌های صدر و قلهک را بهبود بخشیم.

وی با بیان اینکه سرفاصله حرکت قطارها در خط یک 4 دقیقه و در خط 3 و 4 نیز بیش از این است گفت: قبول دارم که باید سرفاصله حرکت قطارها در خط 3 و 4 را کاهش دهیم؛ این در حالی است که قطعات قطارها در گمرک مانده بود و توانستیم نسبت به رهاسازی و ترخیص آنها اقدام کنیم.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه 60 درصد واگن‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود، ادامه داد: تلاش داریم با ترخیص کالاها از گمرک در طول سال 94، قطارهای بیشتری به خط 3 و 4 مترو تزریق کنیم.

به گزارش ایسنا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان سخنان خود افزود: ما با هر زحمتی تونل و ایستگاه می‌سازیم اما در تامین ناوگان با مشکل مواجه هستیم و این پذیرفتنی نیست چراکه دولت می‌تواند با قبول فاینانس که در واقع یک وام است و به صورت ارزی نیز پرداخت می‌شود، مشکل را حل کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین