کد خبر: ۳۰۵۰۳۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
بعد از شش سال وقفه، سالگرد شهادت بهشتی برگزار شد؛

بهشتی نه دست کسی را بوسید نه اجازه داد کسی دستش را ببوسد/خطر جانشین‌شدن اشخاص به‌جای ارزش‌ها/خلأ حریت بهشتی در روحانیت

بعد از شش سال وقفه، عصر امروز ـ شنبه ششم تیرماه ـ مراسم سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کشور و همچنین جمع زیادی از مردم مشتاق و ارادتمندان شهید بهشتی برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
این مراسم به همت خانواده شهید آیت‌الله بهشتی، در محل کانون توحید تهران تدارک دیده شده بود و در آن، حجت‌الاسلام محمد سروش‌محلاتی به سخنرانی پرداخت.

به گزارش آفتاب به نقل از آنا، محور سخنان سروش محلاتی، حریت و شجاعت شهید بهشتی بود.

او در این باره گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری خلأ حریت شهید بهشتی را در صنف روحانیت احساس می‌کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به تعریف قرآن از رسالت انبیا، بحث تنزل از تبلیغ را تشریح کرد.

سروش محلاتی ادامه داد: تجربه کتمان حقیقت دین توسط علما که هم مسئولیت تبلیغ را اشغال کرده بودند و هم به وظیفه خود عمل نمی‌کردند در تاریخ وجود داشته است و به همین خاطر خدا در قرآن نسبت به آن تذکر داده است.

او در بحث تنزل از تبلیغ با طرح این سؤال که «چرا فردی در جایگاه تبلیغ دین قرار می‌گیرد که کتمان حقیقت می‌کند؟»، گفت: خداوند پاسخ این سؤال را این‌گونه داده است که کتمان دین می کردند تا به منافع دنیا برسند.

وی ضمن اشاره به نظر علامه طباطبایی در این رابطه افزود: چرا اینقدر حرام‌تراشی می‌کنید؟ برای اینکه در میان عوام الناس موقعیتی پیدا کنید.

محلاتی تأکید کرد: بالاتر از تبلیغ نباید فشار و زور باشد.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح دیدگاه شهید بهشتی درباره امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و اظهار کرد: تفاوت شهید بهشتی با دیگران در این است که از نظر او تبلیغ زبانی کم اثرترین تبلیغ محسوب می‌شود.

محلاتی گفت: اگر وظیفه تبلیغ مفید برعهده ما باشد، عالم باید یک نمونه عملی از اسلام در زندگی خود را نشان دهد.

وی با اشاره به سلسه مباحث شهید بهشتی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: امروز با توجه به کثرت تبلیغات و رسانه‌ها، این سؤال مطرح می‌شود که چرا در عرصه تبلیغ موفقیت لازم را به‌دست نمی‌آوریم؟

محلاتی ادامه داد: یکی از آفت‌های زندگی اجتمای رواج بازار تبلیغ زبانی و قلمی و کسادی بازار عملی تبلیغ است. شهید بهشتی زبان تبلیغ را در آن زمان آفت‌زده می‌دانست و می‌گفت چقدر حرف تحویل مردم می‌دهید و چقدر انتطار حرف‌شنوی دارید. ایشان تأکید داشت که سعی کنید کمی بازار تبلیغ قلمی و زبانی کم رونق شود.

محلاتی به آثار شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: شهید بهشتی می‌گفت کمتر حرف تحویل مردم بدهید و اجازه داده شود تا مردم حقیقت دین را در واقعیت ما ببینند و در تاروپود اعمال ما آن را درک کنند.

حجت‌الاسلام سروش‌محلاتی در ادامه سخنان خود گفت: مبلغ نباید از فرصت تبلیغ برای مطرح کردن خود استفاده کند.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم تأکید کرد: علما در موضوع تبلیغ وظیفه دارند که آدمی را به خدا پیوست کنند و نه اینکه آدمی را به خودمان پیوست کنیم.

محلاتی به نقل از شهید بهشتی گفت: چرا رویه عالمان دینی برعکس است و چرا پیوندهای مردم را به‌جای اینکه با خدا تثبیت کنیم با خودمان تثبیت می‌کنیم؟

وی در ادامه همچنان از آثار ایشان مطالبی را خواند و به نقل از شهید بهشتی افزود: تا چه احد اعمال ما با آیات قرآن و روایت سازگار است؟ رابطه بین عالم و مردم چقدر اسلامی است؟ خودتان بگویید. ما انقلاب کردیم برای اینکه رابطه‌ها بر اساس اسلام تعریف شود. آیا سمت و سوی این تصحیح ادامه یافت؟

شهید مطهری می‌گفت ما رفوزه شده‌ایم

محلاتی با یادآوری خاطره‌ای از شهید بهشتی گفت: بهمن ماه سال 1359 ایشان به مسجد نارمک آمده بود و در سخنرانی خود اعلام خطر کردند و گفتند یکی از مصیبت‌های زمان ما این است که اشخاص به مرور جانشین ارزش‌ها می‌شوند و این خطرناک است. انقلاب ما انقلاب ارزش‌هاست. من بارها تأکید کرده‌ام که مبادا ما را جای ارزش‌ها بگذارید.

وی ادامه داد: شهید بهشتی در آن زمان در حالی که تنها دوسال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت این نگرانی را مطرح کردند.

سروش‌محلاتی در ادامه سخنان خود به نقل از شهید بهشتی گفت: عالمان دین هم به طاغوت‌ها خیلی نزدیکترند تا به انسان‌های روشن و سازنده چون مردم ما طاغوت‌پرورند. ما باید مردم را بیدار کنیم و از طاغوت‌پروری جدا کنیم.

وی همچنان با استناد به یکی از آثار مرحوم آیت‌الله بهشتی و به نقل از وی گفت: «تا خر هست یک خرسوار را پایین بیاورید، دیگری سوار می‌شود.» این چه انحرافی در مزاج جامعه است که خوشش می‌آید به یکی ارادت بورزد.

سروش محلاتی به دیدگاه شهید بهشتی درباره روحانیت و رابطه آنها با مردم اشاره و تصریح کرد: شهید بهشتی خیلی دل خوشی از کلمه روحانی نداشت و می‌فرمود همه باید کمک کنند تا رابطه روحانی و مردم از رابطه ذلت، مریدی و مرادی و منحرف خارج و به رابطه عالم و متعلم تبدیل شود چرا که ما انقلاب کردیم که این رابطه‌ها را تصحیح کنیم.

سروش‌محلاتی اظهار کرد: در حال حاضر عالم کم نداریم، فقیه و مجتهد کم نداریم اما عالم دین با این حریت شهید بهشتی که بتواند چنین سخن بگوید کم داریم و ما رفوزه شده‌ایم. این رفوزه شدن نیز تعبیر شهید مطهری است که معقتد بود 99 درصد رفوزه‌ایم.

وی تأکید کرد: قبل از آنکه منافقین مزدور شهید بهشتی را با تیرهای خود هدف قرار دهند، در همین تهران همین آدم‌های مقدس او را تکفیر می‌کردند.

سروش‌محلاتی در تشریح شخصیت شهید بهشتی گفت: شهید بهشتی این نامهربانی‌ها را می‌شنید اما حاضر نبود از مواضع حق‌طلبانه خود عقب‌نشینی کند و در این فضا نبود که با عوام برای خود موقعیت ایجاد کند.

حجت‌الاسلام سروش‌محلاتی ادامه داد: شهید بهشتی در آن زمان نه دست‌بوسی کسی را می‌کرد و نه اجازه می‌داد کسی دست‌بوسی او را کند و این را به فرزندان خود نیز توصیه کرده است. اما حالا دست‌بوسی که رواج دارد پابوسی هم به آن اضافه شده است.

در این مراسم شخصیت‌های مختلفی از جمله  دکتر محمدرضا عارف ،حجت‌الاسلام سید عبدالله فاطمی‌نیا خطیب مورخ و استاد اخلاق، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، علیرضا محجوب نماینده مجلس شورای اسلامی، ، فرشاد مؤمنی استاد دانشگاه، محمد کیانوش‌راد نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، محمد مطهری، مجتبی مطهری، حجت‌الاسلام نقویان، حجت‌الاسلام رضوی‌یزدی، سید حمید کلانتری،غلامعلی رجایی مشاور سیاسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، نجفقلی حبیبی، محسن هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، فیض‌الله عرب‌سرخی فعال سیاسی اصلاح‌طلب،  محسن آرمین ؛علی‌اکبر اولیا نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، مرتضی الویری مشاور رئیس دولت اصلاحات و حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
1
24
بنظرمن چون ایشون احساس نگرانی کردن وممکن بوداسلام روواقعی ترکنن شهیدش کردن
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
1
23
آیا به این جمله پر معنا از شهید بهشتی در سالهای گذشته توجه شد؟
((ماشیفتگان خدمتیم ،نه تشنگان قدرت))
علی
|
Germany
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
1
24
حیف از امثال دکتر بهشتی ها که تنهایماتن گذاشتند
اسداله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
1
5
شهید ایت اله دکتر بهشتی در خدمتگذاری به مردم خالصانه خدمت می کردند واهل عمل بودند روحش شاد
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
1
6
اگر بهشتی زنده بود......
ایوب محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
1
15
دکتر بهشتی یک ملت بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
2
1
حتم دارم اگه همین شهید بهشتی ها زنده بودند همین شماها به باد انتقاد میگرفتینش به واسطه نظراتش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
0
پس چرا بعضی دستها الان در همینجا بوسیده میشوند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین