کد خبر: ۳۰۵۰۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰

توسعه گردشگری: زمینه ساز دیپلماسی اعتدال

مسعود سلطانی فر* تبیین ابعاد مفهومی و نظری گفتمان اعتدال و دیپلماسی فرهنگی و نسبت آن با توسعه گردشگری و بررسی سیاست دولت تدبیر و امید در بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی در توسعه گردشگری، به عنوان سیاست و رویکرد مهمی است که از آغاز به کار دولت یازدهم به صورتی جدی در دستور کار قرار گرفت و امروز، ورود چشمگیر گردشگران خارجی از اقصی نقاط جهان به کشورمان و تمایل روز افزون سرمایه گذاران بین المللی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران، به خوبی بیانگر عملیاتی شدن راهبرد و گفتمان اعتدال در عرصه گردشگری است. رویکردی که پیوند فرهنگ ها و دیپلماسی عمومی و جهانی را با مشی اعتدال، ترویج می کند و در این مسیر به نتایج ارزنده ای در حوزه بین المللی به ویژه در بخش گردشگری رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز : با چنین رویکردی از بدو مسئولیت خود در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تلاش و برنامه ریزی برای تعامل و پیوند دیپلماسی و گردشگری در دستور کار قرار گرفت، بر همین اساس سال گذشته نشستی کاربردی و مفید با سفرا و مسئولان دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار کردیم، در سمپوزیوم گردشگری پایدار در تهران میزبان وزرای گردشگری کشورهای مختلف بودیم و بر اساس تفاهم نامه ای که با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضا رساندیم، 80 رایزن فرهنگی کشورمان در 60 کشور برای پیشبرد اهداف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همکاری می کنند.

امروز به این واقعیت مهم و اساسی اذعان داریم که وجود ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، ایران را به یک موزه بزرگ و پرجاذبه برای گردشگران تبدیل کرده است و بخش زیادی از گردشگران کشورمان را گردشگران فرهنگی، تاریخی، زیارتی و مذهبی تشکیل می دهند.

با چنین ظرفیتی ایجاد زیر ساخت ها، تامین اماکن اقامتی و هتل ها، ساماندهی حمل و نقل داخلی و خارجی و حل مشکلات مربوط به ویزا، میزبانی از گردشگرانی که برای بازدید از جاذبه های کشورمان اشتیاق دارند را در مسیر مناسبی قرار می دهد. این در حالی است که گردشگرانی که به کشور ما سفر می کنند با تمام قوانین و ملاحظات ایران آشنا هستند و بیشتر این افراد با هدف بازدید از جاذبه های تاریخی، فرهنگی، زیارتی و مذهبی و طبیعی و بهره گیری از توان درمانی بیمارستان های ایران به کشور ما سفر می کنند.

خوشبختانه با آغاز به کار دولت تدبیر و امید در همان ماه های ابتدایی، شاهد اشتیاق گردشگران برای ورودبه ایران بودیم و عزم دولت نیز تلاش برای تحقق هرچه سریعتر اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور است. تشکیل کارگروه مشترک سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات برای تسریع در صدور ویزا، افزایش زمان ویزای فرودگاهی و افزایش تعداد کشورهای بی نیاز از رویداد، حضور فعال تر در نمایشگاه های معتبر بین المللی گردشگری، توجه به تبلیغات از جمله راه اندازی دفاتر اطلاع رسانی و جذب گردشگر خارجی در کشورهای هدف و از همه مهم تر ایجاد فضای مناسب برای ورود روزافزون گردشگران اروپایی به ایرانف اتفاقاتی است که طی بیست و دو ماه گذشته، به عنوان بخشی از دستاوردهای دولت متکی به گفتمان اعتدال و دیپلماسی فرهنگی، شاهد آن بوده ایم. دستاوردهایی که بسیاری از رسانه های بین المللی نیز به آن اذعان دارند و اعتراف دارند که رونق صنعت گردشگری در دو سال اخیر به سبب دیپلماسی دولت اعتدال و توسعه بر اساس سیاست تنش زدایی و نیز ثبات امنیتی ایران و فراهم آوردن زیر ساخت ها و تسهیلات برای گردشگران خارجی بر خلاف کشورهای منطقه روندی صعودی داشته است. بدون شک رونق صنعت گردشگری نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم، فرهنگسازی، به روز کردن تجهیزات و امکانات و توسعه روابط بین المللی است و هم اکنون جمهوری اسلامی ایران در این صنعت بسیار قدرتمند تر از گذشته ورود پیدا کرده است، چرا که معتقدیم به فعل درآوردن پتانسیل های غنی ایران در زمینه های گردشگری حلال و مذهبی، سلامت، تاریخی، طبیعت گردی راهگشای بسیاری از مشکلات موجود اقتصادی کشور خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران با شراط موجود اجتماعی و فرهنگی و رعایت ملاحظات شرعی در امور مختلف بدون تردید می تواند مهم ترین کانون گردشگری حلال برای تمام مسلمانان جهان باشد که اماکن پرجاذبه و امن و اخلاقی را تفریحات و سرگرمی و گردشگری خانواده خود انتخاب می نمایند.

*معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین