آفتابنیوز : حرف و حدیثهای متناقض از گم شدن یک دکل حفاری دریایی خبرگزاری تسنیم را بر آن داشت با علی طاهری مطلق؛ مدیر عامل سابق شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی گفتوگویی داشته باشد، چرا که قرارداد خرید این دکل در زمان مدیریت وی امضا شده بود. طاهری که از سال 1389 تا پایان سال 1392 در این سمت حضور داشت دارای فوقدکترای سازههای دریایی از دانشگاه دلفت در هلند است.
آنچه در ادامه میآید گفتوگوی مشروح خبرگزاری تسنیم با طاهری؛ مدیر عامل سابق شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی است:
علت اینکه شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی تصمیم به خرید دکل حفاری دریایی گرفت، چه بود؟
با توجه به شرایط تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان و حتی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، شرکتهای حفاری و صاحبان دکلهای دریایی خارجی تهدید به خروج از آبهای ایران میکردند، به همین دلیل تأمین دکلهای مالکیتی برای حفاری میدانهای نفتی و گازی بهویژه میدان مشترک پارس جنوبی جزو ضروریات کشور بود. شاید هیچ کاری بهاندازه تأمین دکل در آن زمان ضرورت نداشت؛ زیرا اگر پالایشگاهها ساخته و همه چیز آماده شود ولی حفاری چاهها انجام صورت نگیرد نتیجهای به دست نخواهد آمد.
در این شرایط شرکت تأسیسات دریایی اقدام به خرید یک دستگاه دکل حفاری بهنام «فورچونا» از شرکت جی.اس.پی. رومانی کرد تا دکل مذکور پس از بازسازی کامل با کلیه متعلقات، تجهیزات و مطابق با استانداردهای عملیات حفاری به ایران حمل شود. قرارداد خرید دکل پس از کارشناسی مفصل و تهیه گزارش فنی و طی مراحل قانونی در شرکت منعقد شد. پیش از این نیز شرکت رومانیایی چندین قرارداد برای تأمین دکل با یکی از شرکتهای تابعه تأسیسات دریایی در دوران مدیریت اسبق داشت و حتی یک دکل نیز به آنان فروخته بود. انتخاب شرکت مذکور نیز براساس اعتماد مدیران قبلی شرکت و با توجه به تجربه کار با آنها صورت گرفت.
با توجه به فرایندی که توضیح دادید، چطور عنوان میشود که این دکل گم شده است؟
مگر میشود دکل حفاری گم شود! این دکل نه پنهان است و نه گمشده، بلکه موقعیت آن مشخص است اما هنوز تحویل داده نشده است. علت آن هم این است که این قرارداد پس از پرداخت بخشی از آن بهعنوان پیشپرداخت بهدلیل عدمتأمین بهموقع نقدینگی بخشهای باقیمانده با مشکل حقوقی مواجه و در نهایت منجر به طرح دعوای حقوقی در دادگاه بینالمللی در لندن از طرف فروشنده شد.
اما برخی عنوان میکنند که پول خرید دکل بهطور کامل پرداخت شده است.
باقی پول به هیچ وجه به فروشنده رومانیایی پرداخت نشد؛ چرا که بهعلت تحریم دکل مستقیم به شرکتهای ایرانی فروخته نمیشود، طبعاً باید شرکتهایی نقش واسطه را داشته باشند که مابقی پول نزد شرکت واسطه است که رسماً هم دریافت آن را اعلام کرده است. البته انتقال وجوه سنگین در شرایط تحریم مشکلات خاص و پیچیده مربوط به خود را دارد. بخشی از مشکل ما هم ناشی از همین شرایط است. بدیهی است شرکت واسط نیز اعلام کرده است با توجه به شرایط تحریم تا زمانی که وضعیت دادگاه روشن نشود امکان بازگرداندن پول به شرکت را ندارد.
به چه علت جریان خرید این دکل را بهگونهای مطرح کردند که افکار عمومی گمان کند که این دکل گم شده است؟
نمیدانم چرا گم شدن دکل مطرح شد.در واقع باید مدیران محترم فعلی شرکت تأسیسات دریایی این موضوع را تبیین کنند. اساساً شرکت فروشنده دکلی را به ایران ارسال نکرده که آن دکل گم شود.
تاکنون چه اقدامی درمورد بازگرداندن پول پرداخت شده برای خرید دکل مورد نظر صورت گرفته است؟
بدیهی است مدیران فعلی شرکت تأسیسات دریایی مسئولیت ادامه پیگیری حقوقی و بازگرداندن دکل و یا مبالغ پرداخت شده را دارند که البته بخشی از آن منوط به نتیجه دعوای حقوقی در دادگاه بینالمللی است. البته من از نتیجه آخرین مرحله آن اطلاعی ندارم. بنده بارها پیشنهاد تشکیل یک کمیته حقوقی و فنی را برای پیگیری و حل و فصل موضوع به مسئولان مربوطه دادهام که تاکنون چنین پیشنهادی عملی نشده است.
رسانهای شدن این موضوع چه تبعاتی دارد؟
قطعاً موضوعاتی از این قبیل که در چنین شرایط خاصی صورت گرفته و بهطور مستقیم به شرایط تحریم مربوط میشود حساسیت مربوط به خود را دارد که چنانچه بیدقتی صورت گیرد تبعات منفی روی موضوع خواهد گذاشت. این موضوع بیش از یک سال است که توسط نهادهای مرتبط در حال بررسی و کنکاش است که بحمدالله با دقت و حوصله پیگیر این موضوع بودهاند و قطعاً نتایج آن در راستای استیفای کامل حقوق ملت خواهد بود. بدیهی است این موضوع نیز، مانند بسیاری از موضوعات مشابه که بهدلیل شرایط خاص با مشکل مواجه شدهاند، باید با صبر، دقت و البته با سرعت بررسی شود و به نتیجه مطلوب برسد. آنچه مهم است این است که کار این پروژه با سلامت کامل انجام شده و مسائل پیشآمده کاملاً ناخواسته و معلول شرایط خاص حاکم بوده است که قطعاً با حریت در پیگیری حل و فصل خواهد شد.
شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی سابقه بیش از 17 سال حضور فعال در بخش فراساحل و پروژههای نفت و گاز کشور را دارد که این امر مدیون زحمات و تلاشهای جهادگونه همه متخصصان و کارمندان خدوم این شرکت عظیم بهویژه در شرایط ناجوانمردانه تحریم کشور و شرکت تأسیسات دریایی بوده است. این شرکت توانسته است در همین شرایط با افزایش بیش از چهار برابری حجم پروژهها (از دو و نیم میلیارد دلار به بیش از ده میلیارد دلار) جهادگونه و با روحیه ولایتپذیری بر همه مشکلات فائق آید. بخش عمدهای از توفیقات اخیر در بهرهبرداری از فازهای پارس جنوبی مرهون همین تلاشهاست. در شرایطی که این دستاوردهای عظیم تحت تاأثیر فضای مهآلود بهکلی مغفول و ناگفته میماند باید این افتخارآفرینیها را در هر فرصتی اعلام کرد.