آفتابنیوز : ابوالفضل رحمانی رئیس گروه مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران از پیشبینی بیش از 60 پایگاه مشاوره انتخاب رشته کنکور در تهران خبر داد و گفت: این پایگاهها در 19 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران پیشبینی شدهاند.
وی به آموزش مشاوران فعال در پایگاههای انتخاب رشته شهر تهران اشاره کرد و ادامه داد: مشاوران به صورت ویژه آموزشهای تخصصی چگونگی مشاوره انتخاب رشته را آموزش دیده و آخرین اطلاعات مربوط به رشته شهرهای کنکور 94 را کسب کردهاند.
رحمانی افزود: تمامی پایگاههای اعلام شده به محض شروع اعلام نتایج کنکور، آماده خدماتدهی به داوطلبان و اولیای دانشآموزان تهرانی هستند.
وی توصیه کرد که دانشآموزان بهتر است که به مؤسسات خصوصی برای انتخاب رشته مراجعه نکنند چرا که اینگونه موسسات مورد تأیید نبوده و صلاحیت لازم برای انتخاب رشته را ندارند.
رئیس گروه مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران گفت: در دوره متوسطه یک بار دانشآموزان انتخاب رشته تحصیلی را تجربه میکنند و در واقع این انتخاب یکی از سرنوشتسازترین انتخابهای دانشآموزان است و با این کار آنان در راهی قدم میگذارند که زمینه دانش و توانایی آنان را تعیین میکند.
وی ادامه داد: فرصت بعدی برای انتخاب رشته تحصیلی هنگامی است که دانشآموزان برای ورود به دانشگاه ثبتنام میکنند؛ آنان پس از شرکت در آزمون سراسری و آزاد در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شوند، رشته و دانشگاه محل تحصیل خود را برمیگزینند و بدین شکل بار دیگر سرنوشت خود را با یک انتخاب رقم میزنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، رحمانی ادامه داد: انتخاب رشته تحصیلی اهمیت فراوانی دارد زیرا انتخاب نادرست رشته تحصیلی سبب افت علمی کشور، تضییع منابع اقتصادی و انسانی، بی تفاوتی و بی انگیزه شدن دانشجو نسبت به مسائل اجتماعی و ایجاد اختلالات روانی در زندگی فردی و اجتماعی دانشجو میشود.
وی گفت: در سال گذشته حدود 65 درصد از شرکت کنندگان گروه ریاضی، 35 درصد از شرکت کنندگان علوم تجربی و 46 درصد از شرکت کنندگان گروه علوم انسانی شهر تهران در دانشگاهها پذیرفته شدند و به گزارش سازمان سنجش و آموزش کشور میانگین نمره کل پذیرفته شدگان تهران در آزمون سراسری سال گذشته در گروه علوم انسانی 6938، ریاضی6247 و علوم تجربی6914 اعلام شده است.
رحمانی بهترین مشاوران را برای انتخاب رشته کنکور، مشاوران آموزش و پرورش دانست و افزود: این افراد ویژگیهای فردی و اجتماعی دانشآموزان را میشناسند و چون مستقیماً در طول سال با دانشآموز و خانواده او مرتبط بودهاند بنابراین بهتر میتوانند در تعیین اولویتهای رشته شهرها به داوطلب کمک کنند.
وی تصریح کرد: برخی افراد سودجو و آموزشگاههایی که در فصل انتخاب رشته کنکور قارچ گونه رشد میکنند با تبلیغات اغواگرانه بسیاری از داوطلبان را جذب نموده و مبالغ غیر متعارفی را از خانوادهها و داوطلبان اخذ میکنند در حالی که اطلاعات علمی درباره انتخاب رشته و هدایت تحصیلی کامل و جامع نیست و خانوادهها باید مراقب باشند که در دام آنان گرفتار نشوند.
رئیس گروه مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران گفت: هدف آموزش و پرورش از ایجاد پایگاه های مشاوره انتخاب رشته جلوگیری از اغواگری مراکز غیرعلمی و کمک به داوطلبان در کار حساس انتخاب رشته و هدایت آنان در تعیین سرنوشت زندگیشان است.
وی افزود: در این پایگاهها از بهترین مشاوران استفاده شده و هزینه ارائه مشاوره به داوطلبان در این مراکز، یک پنجم آموزشگاهها و مراکز غیردولتی است.
رحمانی گفت: کارشناسان این مراکز آموزشهای ویژه مشاوره را کسب کردهاند و از تغییرات نهایی در پذیرش آزمون سراسری دانشگاهها اطلاعات کامل دارند.
وی همچنین با اشاره به شرایط انتخاب رشته داوطلبان افزود: امسال داوطلبان مجازند 150 رشته از میان رشتههای با آزمون یا بدون آزمون انتخاب و در نمونه برگ انتخاب رشته درج کنند.
رحمانی گفت: عوامل متعددی بر انتخاب رشته دانشگاهی تاثیر میگذارند؛ بعضی از این عوامل به فرد و برخی دیگر به جامعه برمیگردند که برخی از مهمترین عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل عبارتند از:
علاقه
یکی از مهمترین مسائلی که هنگام انتخاب رشته باید مورد توجه قرار گیرد، علاقه فرد است. میل و علاقه در هر کار سبب میشود شخص با انرژی بیشتری فعالیت کند. بسیاری از دانشجویان به خاطر آنکه به رشته تحصیلی خود علاقه نداشتهاند، ترک تحصیل کردهاند و تعدادی دیگر نیز نتوانستهاند در رشته خود موفق باشند.
داوطلبان دانشگاهها بهتر است قبل از هر چیز زمینه علایق خود را شناسایی کنند و هنگام انتخاب رشته به آن توجه داشته باشند.
شناخت
در صورتی علاقه به رشته میتواند افراد را در انتخاب رشته صحیح یاری کند که از رشتههای تحصیلی و مراکز آموزشی آگاهی داشته باشد؛ شناخت و آگاهی داشتن از رشته تحصیلی سبب ایجاد انگیزه در فرد میشود.
بعضی افراد نسبت به رشتهها و دانشگاههایی ابراز علاقه میکنند، ولی وقتی مشغول به تحصیل میشوند، احساس میکنند که در انتخاب خود دچار اشتباه شدهاند. دلیل این امر نداشتن اطلاع و آگاهی مناسب از رشتههای تحصیلی و مراکز آموزشی است.
توانایی علمی
در حال حاضر تعداد داوطلبان از ظرفیت دانشگاهها در بعضی از رشتهها بیشتر است؛ بنابراین همه داوطلبان نمیتوانند در این رشتهها ادامه تحصیل دهند. آنان باید در آزمون شرکت کنند.
بر حسب توانایی داوطلبان به آنها اجازه داده میشود به رشتههای تحصیلی خاصی وارد شوند. اگر همه افراد میتوانستند وارد دانشگاه شوند شرایط فرق میکرد اما در حال حاضر افراد باید برای ورود به دانشگاه مورد ارزشیابی قرار گیرند. درست است که علاقه فرد یکی از مهمترین ملاکهای انتخاب رشته است اما توانایی فرد نیز تعیین کننده است. از آنجا که در مسابقه ورود به دانشگاه همیشه افرادی که توانایی بیشتری دارند، انتخاب میشوند، لازم است داوطلبان به نمرات خود توجه کرده و با واقع بینی هرچه بیشتر رشته و محل تحصیل خود را انتخاب کنند.
توان اقتصادی خانوادهها
گاهی اوقات لازم است کسی که در دانشگاه پذیرفته میشود برای تحصیل به شهری مسافرت کند که از محل اقامتش دور است. از طرف دیگر تحصیل در رشتههای مختلف هزینههای متفاوتی را در بر دارد؛ رشتههای شبانه و دانشگاههای غیر انتفاعی نیازمند وضعیت اقتصادی مناسب خانوادهها هستند.
بنابراین افرادی که قادر به تأمین هزینه رشتهها و دانشگاهها هستند میتوانند آنها را انتخاب کنند.
امکانات مراکز آموزشی
تعداد زیادی از مراکز آموزشی امکانات مناسبی در اختیار دانشجویان خود قرار میدهند. به طور مثال برای دانشجویان خوابگاه تدارک میبینند و در برخی موارد کمک هزینههای تحصیلی یا بن کتاب در اختیار آنان قرار میدهند. در عوض بعضی از مراکز آموزشی و دانشگاهها نمیتوانند برای دانشجویان خود خوابگاه تهیه کرده و امکانات دیگر را برایشان فراهم آورند. توجه به این مسئله هنگام انتخاب محل تحصیل مهم است.
آینده شغلی
بی شک بسیاری از داوطلبان برای آنکه بتوانند شغل بهتری پیدا کنند یا اینکه احتمال اشتغال آنان افزایش یابد به دانشگاه وارد میشوند. همه رشتههای تحصیلی از وضعیت شغلی یکسانی برخوردار نیستند، بنابراین بازار کار آنها اشباع شده است. از طرفی بعضی از رشتههای تحصیلی زمینه شغلی مناسبی ندارند چرا که یا شناخته شده نیستند یا ضرورت آنها در حال حاضر احساس نشده است. واقع بینی و دوری از تعصب، داوطلبان را یاری میکند رشته مناسبی انتخاب کنند.
هدف داوطلب
میتوان هدفهای مختلفی را برای تحصیل در دانشگاه تصور کرد. برخی بر این باورند که باید حتی الامکان تا آخرین مقطع تحصیلی ادامه بدهند و به اصطلاح تا آخر خط بروند. در این صورت باید به طبیعت رشته تحصیلی مورد نظر نیز توجه داشت چرا که امکان ادامه تحصیل در بعضی از رشتهها وجود ندارد یا اینکه فقط در کشورهای دیگر میتوان در آن رشته تحصیلات خود مقاطع بالاتر را ادامه داد.
برخی ورود به دانشگاه را راه حلی موقت میدانند؛ به عبارت دیگر برای گریز از برخی مسائل و رویدادهای آتی این کار را انجام میدهند. به طور مثال امروزه بسیاری از داوطلبان دانشگاهها برای آنکه دوران سربازی خود را به تعویق بیندازند یا با گرفتن مدارک بالا و دریافت بورس از موسسات از انجام وظیفه عمومی معاف شوند، تلاش خود را برای ورود به دانشگاه متمرکز میکنند.
بدیهی است این افراد به دنبال علاقه خود نیستند و هنگام انتخاب رشته هم، رشتهها و دانشگاههایی را بر میگزینند که احتمال قبول شدن خود را در آنها زیاد میبینند. این امر پیامدهای منفی به همراه دارد. از جمله میتوان به افت کیفیت آموزش عالی اشاره کرد. این عده نه تنها هنگام ورود به دانشگاه موفقیت تحصیلی چندانی نخواهند داشت بلکه روی دانشجویان دیگر نیز اثرات منفی به جای میگذارند. با این کار حق کسی که دارای علاقه و انگیزه ادامه به تحصیل در یک رشته است، ضایع میشود.
سهمیه پذیرش
گزینش دانشجو در بیشتر رشتهها به صورت بومی در استان یا ناحیه یا قطب است مثلاً 70 درصد ظرفیت رشتههای پزشکی دانشگاههای هر ناحیه مختص داوطلبان ساکن آن ناحیه اعم از داوطلبان سهمیه مناطق یا نهادها بوده و 30 درصد بقیه به صورت آزاد است. بنابراین پیشنهاد میشود که داوطلبان حتی الامکان از انتخاب محلهایی که در خارج از مناطق بومی داوطلب است، خودداری کنند.
شانس قبولی داوطلبی که رشتههای تحصیلی و دانشگاههای شهر یا استان خود را انتخاب میکند، بیشتر از داوطلبی است که در شرایط تقریبا مشابه دست به انتخاب رشتهها و دانشگاههای مربوط به شهرها یا استانهای دیگر میزند.
آزادی عمل
پیش نیاز هر انتخاب، داشتن آزادی عمل است. اگر دست کسی را با طناب ببندند نخواهند توانست از میان دو وسیله، یکی را انتخاب کند و بردارد. باید به داوطلبان اجازه داده شود تا در رشته تحصیلی و محل تحصیل مورد نیز خود اطلاعاتی را کسب کرده و با توجه به این اطلاعات دست به انتخاب بزنند.
مشاهده شده است که در پارهای موارد والدین، فرزندان خود را مجبور میکنند تا رشته تحصیلی خاصی را انتخاب کنند. این والدین شاید به دنبال آرزوهای خودشان هستند. آرزوهایی که به آنها نرسیدهاند و فکر میکنند فرزندان آنها مسئولیت دارند تا آرزوی والدین را برآورده کنند.
منظور از این گفته که والدین نباید فرزندان خود را وادار به انتخاب رشته خاصی کنند، به هیچ وجه به معنی مشارکت نداشتن آنان در سرنوشت فرزندشان نیست. داوطلبان ورود به دانشگاه باید از افراد مختلف از جمله پدر و مادر کمک بگیرند و از تجربیات آنان در انتخاب رشته استفاده کنند.
علاقه فرد به رشته، مهمترین عامل انتخاب رشته است. نباید به هنگام انتخاب رشته تفکر داوطلب این باشد که به هر قیمت در دانشگاه قبول شود.