کد خبر: ۳۰۶۰۹۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
احمد شیرزاد در گفت‌وگو با «آفتاب»:

اگر نظارت نباشد پاکدست‌ترین افراد نیز به فساد کشیده می‌شوند

تجربه‌ای که باید از این حوادث گرفت این است که نباید فرض را بر این گذاشت که دولتی پاک یا ناپاک است. اصولا باید قانون رعایت شود و همه باید در برابر قانون برابر باشند و نهاد‌های مختلف به وظایف خود عمل کنند.‌ آنچه که در دولت احمدی‌نژاد اتفاق افتاد، نتیجه اعتماد بی‌جهت و بی‌حدو حصری بود که در ابتدا نسبت به ایشان وجود داشت. البته در اواخر دولت وی آن اعتماد جای خود را به بی‌اعتماد داد و تعارض‌ها آشکار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- زمانی محمود احمدی‌نژاد و یارانش خود را پاک‌ترین دولت تاریخ می‌نامیدند اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کسانی که احمدی‌نژاد در ستایش پاکی آنها جملات قصار می‌گفت یک به یک به اتهام فساد مالی بازداشت می‌شوند. بازداشت‌های یاران نزدیک احمدی‌نژاد ناخودآگاه مردم را به این فکر وا می‌دارد که قطعا در دولت پاکدست هستند کسان دیگری که با حمید بقایی و محمدرضا رحیمی در فساد مالی مشارکت داشته‌اند و اکنون انتظار بازداشت این افراد را دارند. 

احمد شیرزاد، استاد دانشگاه و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این باید با اجرای عدالت اعتماد مردم را جلب کرد، به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: امیدوارم که در این موارد عدالت رعایت شود، چه از جهت این که کسی که مورد اتهام است در موردش عادلانه قضاوت شود و بتواند به درستی از خود دفاع کند چه از  جهت دفاع از حق مردم و جلوگیری از پایمال شدن آن. 

وی می‌افزاید‌: هر‌چند محمد‌رضا رحیمی در اواخر دولت دهم معاون اول رئیس‌جمهوری بودند اما در اوایل روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد وی رئیس دیوان محسابات مجلس بود و از طرف حداد عادل به عنوان ریاست دیوان محاسبات تعیین شده بودند که نهاد بسیار مهمی است. زمانی رحیمی می‌گفت ما با دولت احمدی‌نژاد کاری نداریم، چون دولت ایشان دولت نیکان و پاکان است. دولت پاک است وهیچ حرفی برای گفتن نداریم. 

شیرزاد با بیان این که همه باید در برابر قانون برابر باشند، گفت: تجربه‌ای که باید از این حوادث گرفت این است که نباید فرض را بر این گذاشت که دولتی پاک یا ناپاک است. اصولا باید قانون رعایت شود و همه باید در برابر قانون برابر باشند و نهاد‌های مختلف به وظایف خود عمل کنند.‌ آنچه که در دولت احمدی‌نژاد اتفاق افتاد، نتیجه اعتماد بی‌جهت و بی‌حدو حصری بود که در ابتدا نسبت به ایشان وجود داشت. البته در اواخر دولت وی آن اعتماد جای خود را به بی‌اعتماد داد و تعارض‌ها آشکار شد.

وی ادامه داد: در ابتدا روی کار آمدن احمدی‌نژاد، اصلا‌ح‌طلبان با دلسوزی نسبت به وقوع این حوادث هشدار می‌دادند. اگر به یک فرد یا مجموعه اعتماد 100 درصد شود خود فسادآور است. این تجربه‌ها نیز نشان می‌دهد که هیچ‌کس بری از فساد نیست و روی هیچ‌کس نمی‌توان قسم خورد که همواره قابل اعتماد خواهد ماند. اگر نظارت نباشد پاکدست‌ترین افراد نیز به فساد کشیده می‌شوند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در سخنرانی خود فرمودند اگر تمرکز قدرت باشد ابوذر و سلمان هم فاسد می‌شود، ما باید این تجربه را به کار ببریم‌. بدانیم که تضمینی برای پاکدستی  و سلامت نظام اداری صرفا نظارت و رعایت قوانین، تنظیم قوانین و آیین‌نامه‌های درست است. 

احد شیرزاد با بیان این که متاسفانه وقتی چند تن از نزدیکان دولت به اتهام فساد دستگیر می‌شوند، احتمال فساد دیگر افراد نیز به به ذهن مردم متبادر می‌شود، گفت: نمی‌توان از این نتیجه‌گیری جلوگیری کرد، مگر این که به مرور تلاش کنیم این بی‌اعتمادی کم‌رنگ شود. سوءاستفاده‌ای که از اعتماد عمومی مردم صورت گرفته است آثار سوء خود را به‌جا می‌گذارد.  البته اینطور هم نبود که مردم عاشق کسی شده و اعتماد 100 درصد به کسی پیدا کرده باشند. اعتماد بی‌حدو حصر و بدون ضابطه اصولگریان به احمدی‌نژاد این امکان را داد. چشمان‌ مردم از این آقایان بازتر بود. در دوره‌ای واقعا دوستان و نزدیکان احمدی‌نژاد بری انجام هر کاری چک سفید امضا داشتند و می‌دانستند که هیچ‌کس عارض آن‌ها نخواهد شد‌. مخالفان آن‌ها نیز منزوی شدند  و نه به رسانه‌ها و نه قدرت دسترسی داشتند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
1
12
دقیقا!!! اگر نظارت نشود هر انسانی خطا میکند چون شخص کاری را انجام میدهد که فکر میکند درست است...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
6
7
آقای شیر زاد ما هر گز فعالیت شما را در مجلس ششم فراموش نخواهیم کرد...
ناشناس
|
Canada
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
1
3
پاکی و پاک دستی به ادعا که نیست. اتفاقاً اگر کسی فاقد صفتی باشد مرتب داشتن آن صفت را به رخ دیگران می کشد. احمدی نژاد و مدیرانش اهمیتی برای بیت المال و مردم قائل نبودند. توهمات و تصورات خودشان را عین صواب و حقیقت می پنداشتند و منتقدین دلسوز را غیر خودی. به همین خاطر بزرگترین اختلاسهای تاریخ را انجام دادند انها هیچ ابایی از خلافهای خود نداشتند. مگر رحیمی رئبس دیوان محاسبات نبود. کلهم دست بدست هم دادند تا مملکت را غارت کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
1
1
متاسفم برای شما که دارای رسانه هستید وبعد از دوسال همه اش به طبل ناتوانی ویا فساد دولت قبل دم می زنید واین در حالی است که شما وهم فکرانتان مدت دوسال از مسنداریشان می گذرد ومتاسفانه مردم هر روز از دیروز ناراضی تر والبته شما نیز ریا ودروغ گوییتان هر روز عیان تر میشود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین