کد خبر: ۳۰۶۵۰۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
دورانی بهتر در انتظار ایران

فصلی تازه در تاريخ هسته‌ای ايران/ایرانیان از این توافق حمایت می‌کنند/پایان یک فصل سخت میان آمریکا و ایران؟

اگر توافق احتمالی میان ایران و غرب صورت بگیرد، و تحریم‌ها برداشته شود، ایران دوباره به جامعه جهانی برمی‌گردد و همین می‌تواند چشم‌انداز دورانی مساعد برای ایران را بدهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- روزنامه گاردین طی گزارشی به قلم ایان بلک درباره توافق هسته‌ای و باز شدن فصلی در تاریخ هسته‌ای ایران می‌نویسد: در یکی از آزادراه‌های تهران که مانند همیشه ترافیک سنگینی در آن در جریان است، بیلبرد بزرگی قرار گرفته که هشدار داده است: پرونده هسته‌ای یک بهانه برای آمریکا، اسرائیل، بریتانیا و سایر دشمنان ما است تا جمهوری اسلامی را تضعیف کنند، اگر به آنها این اجازه را بدهیم به دنبال بهانه‌های دیگر می‌گردند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، فضاسازی توسط عده‌ای در ایران در حالی صورت می‌گیرد که شمارش معکوس برای اعلام نتیجه مذاکرات در وین آغاز شده است؛ و بسیاری از ایرانیان از این توافق حمایت می‌کنند. اگر توافق احتمالی میان ایران و غرب صورت بگیرد، و تحریم‌ها برداشته شود، ایران دوباره به جامعه جهانی برمیگردد و همین می‌تواند چشم‌انداز دورانی مساعد برای ایران را بدهد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که از پس از توافق، اقتصاد و شاید سیستم سیاسی ایران دستخوش تغییراتی مثبت شود. صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی ایرانی، در همین باره می‌گوید: این یک لحظه تاریخی است. اگر این توافق حال بشود، در تاریخ معاصر ایران اتفاق قابل ملاحظه‌ای افتاده است.

وی می‌افزاید: اهمیت این لحظه از این جهت است که نهایتا ایران دارد به غرب این پیام را می‌فرستد که خیلی خوب ما تصمیم گرفته‌ایم به شما اعتماد کنیم. اگر ما با آمریکا- شیطان بزرگ- بر سرمسئله‌ای که بیش از یک دهه باعث انفصال ما شده بود، به توافق برسیم، تغییرات مهمی در شرف اتفاق افتادن است.
 
این توافق، موفقیت بزرگی برای حسن روحانی که دو سال پیش با رای اکثریت مردم ایران به رئیس‌جمهوری رسید، محسوب می‌شود. از طرف دیگر فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران که خود را یک اصولگرا می‌داند، می‌گوید که اگر طی توافق خطوط اصولی آنها جا به جا شود، سرسختانه سد راه می‌شوند.

با این وجود هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب ایران به خوبی می‌دانند که برداشتن تحریم‌ها، که یکی از اصلی‌ترین محور مذاکرات وین است، با یک فرمول جادوئی میسر نخواهد شد. اثرات مزایای توافق ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد تا بر رنج مردم از بیکاری و تورم که اکنون 15 درصد است، التیام یابد.

گاردین در ادامه با مصاحبه از تعدادی ایرانی، به بررسی فضای اجتماعی ایران که تا چه اندازه آمادگی توافق با جامعه غربی را دارد، می‌پردازد. این روزنامه انگلیسی در پایان می‌نویسد، اگر همه چیز مطابق پیش‌بینی‌ها طی شود، یک فصل سخت میان آمریکائی‌ها و ایرانی‌ها به پایان می‌رسد و فصلی دیگر که چشم‌انداز روشن‌تری دارد پیش روی دو کشور باز می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
22
توافق بشود بهتر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
8
ايرانيان خوب هستند و از داشتن و نداشتن حمايت مي كنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
3
7
به نظر شما سایت های آمریکائی باید حقیقت را از گاردین بشنویم؟
آرش
|
Germany
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
1
14
اقتصاد ایران به این توافق نیاز داره.
دلواپس باغیرت
|
-
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
20
3
چرا میگید ایرانیان از این توافق حمایت میکنن ما که اصلا حمایت نمیکنیم افتاب جان از طرف مردم صحبت نکن خواهشن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین