کد خبر: ۳۰۷۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

بدون حذف وعده‌های غذایی لاغر شوید

یک متخصص تغذیه گفت: حجم غذا موجب کاهش یا افزایش میزان وزن نمی‌شود، بلکه این کالری غذاهاست که بر وزن تاثیر می‌گذارد.
آفتاب‌‌نیوز : حسن حیدری با بیان اینکه در رژیم غذایی محوریت حذف غذا نیست، اظهار کرد: منظور از اینکه بدون حذف وعده غذایی لاغر شوید، کاهش کالری غذا است.
 
وی با بیان اینکه باور عموم مبنی بر چاق کنندگی برنج نادرست است، افزود: برخی افراد با این تصور نادرست که حذف برنج موجب کاهش وزن می‌شود، آن را از وعده غذایی خود حذف و در مقابل مواد غذایی دیگری را جایگزین آن می‌کنند؛ در حالی که کالری پنج قاشق غذاخوری برنج با یک زیتون برابر است و در رژیم غذایی باید کالری غذاها مورد سنجش قرار گیرد، نه نوع ماده غذایی.
 
این متخصص تغذیه با بیان اینکه در رژیم غذایی باید برای تمام مواد غذایی کالری‌سنجی انجام شود، خاطر نشان کرد: کاهش وزن تنها زمانی مؤثر است که محدودیتی برای حذف غذاها ایجاد نکنیم و در یک رژیم خوب، الگوی غذایی افراد به هیچ عنوان تغییر داده نمی‌شود؛ بلکه رفتار غذایی تغییر می‌کند و افراد می‌توانند میهمانی بروند یا در خانه غذای مورد علاقه خود را مصرف کنند.
 
حیدری با اشاره به اینکه در رژیم کاهش وزن، حذف مواد غذایی یا وعده‌های غذایی مدنظر نیست؛ زیرا در این صورت کاهش وزن صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: رژیم غذایی معمولا بر اساس وضعیت فعلی غذا خوردن فرد تنظیم می‌شود و بر اساس سنجش وزن و قد، کالری مورد نیاز وی در قالب گروه‌های غذایی مانند لبنیات، نان و غلات و گوشت در برنامه غذایی گنجانده می‌شود.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال گروه غذایی نان و غلات شامل برنج، ماکارونی، انواع سوپ‌ها، شیرینی‌ها و بیسکوئیت‌ها است و فرد باید بداند در یک روز چقدر مجاز است از این مواد در برنامه غذایی خود استفاده کند. گاهی می‌توان مواد غذایی را جایگزین کرد؛ برای نمونه معادل پنج قاشق غذاخوری برنج ماده غذایی دیگری مانند بلغورها، سوپ‌ها، ماکارونی، انواع ذرت و آش را مصرف کرد؛ یک کف دست نان با پنج قاشق برنج برابر است و گاهی افراد با کاهش یا حذف برنج، نان را جایگزین می‌کنند.
 
این متخصص تغذیه افزود: 60 گرم گوشت معادل چند قاشق حبوبات است. میزان مصرف مرغ و گوشت در وعده‌های غذایی نهار و شام مشخص است و کالری یک لیوان شیر با دو لیوان دوغ برابری می‌کند و حتی حد استفاده از بستنی نیز در یک رژیم غذایی مؤثر در کاهش وزن تعریف شده است. در مصرف میوه‌ها نیز معادل‌سازی شده است برای نمونه چند عدد گیلاس با یک سیب برابر است و همان طور که می‌بینید هیچ ماده غذایی حذف نمی‌شود.
 
حیدری ادامه داد: کمپینی تحت عنوان روبان ارغوانی توسط گروه مشاورین تغذیه و رژیم درمانی ماندگار پایه‌گذاری شده است و روشی خلاقانه برای کاهش وزن است. در این کمپین چند گام برای کاهش وزن تعریف شده که بدون گذر از یک گام با نمره قبولی نمی‌توان وارد گام بعدی شد.
 
وی خاطر نشان کرد: شناسایی و اصلاح رفتارهای نادرست تغذیه‌ای، آشنای با گروه‌های غذایی و تنظیم کالری مناسب روزانه جهت کاهش وزن، اجرای رژیم‌های تخصصی سم‌زدا بر اساس طبع مزاج شخص و ورزش و تغذیه و تناسب اندام از جمله گام‌های کمپین ارغوانی برای داشتن یک رژیم سالم غذایی است.
 
این متخصص تغذیه با اشاره به تأثیر ورزش بر کاهش وزن گفت: متاسفانه باورهای نادرستی در خصوص کاهش وزن و ورزش وجود دارد؛ در حالی که گام نخست برای کاهش وزن اصلاح رفتارهای تغذیه‌ای است. برخی گمان می‌کنند ورزش‌های سخت که موجب عرق کردن می‌شود در کاهش وزن مؤثر است، اما این شیوه ورزش‌ در رژیم‌های کاهش وزن جایگاهی ندارد.
 
حیدری با بیان اینکه معمولا وزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، ایروبیک و شنا کردن به کاهش وزن کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: در هنگام ورزش، چربی سوزی زمانی اتفاق می‌افتد که پیاده‌روی حداقل نیم ساعت ادامه داشته باشد، اما به صورت کلی ورزش معجزه چندانی در کاهش وزن ندارد و یک ساعت پیاده‌روی معادل سوختن 60 کیلوکالری است که با مصرف یک میوه یا یک لیوان شیر بازمی‌گردد.
 
وی تصریح کرد: ورزش به عنوان یک عامل کمکی در کاهش وزن در نظر گرفته می‌شود و کمک می‌کند وزن کاهش یافته بازنگردد. در مجموع رژیم غذایی و ورزش مکمل یکدیگر هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین