کد خبر: ۳۰۷۸۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰

ابراز نگرانی رهبران کنگره آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای احتمالی

هم‌زمان با نزدیک شدن به حصول یک توافق میان ایران و گروه 1+5، رهبران کنگره آمریکا در حالی‌که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای کشورمان تأکید دارد از حصول توافق ابراز نگرانی کرده و نسبت به امتیازدهی دولت آمریکا در این مذاکرات اعتراض کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز یکشنبه در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی با ابراز نگرانی نسبت به توافق هسته‌ای احتمالی، گفت: قانون‌گذاران هر توافقی را به دقت مورد بازبینی قرار خواهند داد تا اطمینان یابند هرگونه توافق از سوی ایرانی‌ها می تواند با پاسخ مواجه شود.

به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، این سناتور جمهوری‌خواه درباره روند مذاکرات، گفت: از نظر من در برخی مواقع روند رو به پایین داشتیم.

این سناتور آمریکایی که همواره مواضعی ضدایرانی داشته است، با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب علیه تهران، مدعی شد: ما می‌دانستیم که آنها در حال ساخت بمب هستند و ما تنها می‌خواهیم بدانیم تا چه میزان در آن پیشرفت داشته‌اند.

همچنین باب منندز سناتور دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی با ابراز خشم خود نسبت به حصول توافق هسته‌ای نسبت به این توافق بدبین است.

وی ادامه داد: ما از جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی تولید سلاح هسته‌ای به مدیریت آن رسیده‌ایم.

منندز بیان کرد: آنچه در حال انجام آن هستیم عقب‌نشینی از تحریم‌هاست، نه محدود کردن زیربنای هسته‌ای ایران. پس از 12-13 سال ما دقیقاً به همان جایی بازخواهیم گشت که هم اکنون قرار داریم به استثنای این‌که ایران 100 تا 150 میلیارد دلار در جیب خود دارد.

وی ابراز نگرانی کرد: این چه کاهش تحریمی است که در حال ارائه آن هستیم.

سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا نیز اظهار کرد: دولت برای ارائه توافق به کنگره کار سختی در پیش دارد.

وی افزود: اگرچه رئیس جمهور اوباما در نهایت خواهد توانست تأیید نهایی برای توافق را بگیرد چون وی برای وتوی قطعنامه مخالفت آمیز کنگره با توافق هسته‌ای تنها 34 رأی سنا را لازم دارد.

به گزارش ایسنا، این مقامات آمریکایی در حالی این ادعاها را علیه ایران مطرح می‌کنند که تهران همواره تأکید می‌کند برنامه هسته‌ای کشورمان ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هم اکنون در وین در جریان است و دوطرف تلاش می‌کنند که در ساعات باقیمانده تا پایان روز دوشنبه به توافق نهایی دست یابند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین