کد خبر: ۳۰۸۲۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲

نیویورک تایمز: مخالفان توافق هسته ای راه حل جایگزین در چنته ندارند

روزنامه آمریکایی 'نیویورک تایمز' با بیان اینکه درباره ایران 'ابدا نباید دچار توهم شد'، نوشت: مخالفان توافق هیچ راه حل قابل اعتماد جایگزین آن در چنته ندارند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود آورده است: توافق هسته ای ایران کاری را به منصه ظهور رساند که تا پیش از این از دست هیچ موضع گیری سیاسی و یا تهدید مبهم نظامی ساخته نبود.

نیویورک تایمز می نویسد: این توافق، بالقوه یکی از پربازده ترین توافقات تاریخ را در دیپلماسی جهان ثبت می کند. این توافق در افقی وسیع تر، کل سیاست های خاورمیانه را از نو شکل می دهد.

نیویورک تایمز اذعان کرده است: 'این توافق محصول 20 ماه مذاکرات دشوار و طاقت فرسا بود و بدیهی است که اگر ایران موافقت می کرد کاملا تمام تاسیسات هسته ای اش را متلاشی سازد، حقیقتا آن موفقیت سزاوار جشن گرفتن بود. اما شانس اینکه این اتفاق رخ دهد، حقیقتا صفر است. واقعیت این است که حتی اگر هم همه ساختمانها و تاسیسات مربوط به برنامه هسته ای ایران نابود شود، دانش دانشمندان ایرانی که دهه هاست بر روی پروژه های هسته ای کار می کنند پاک کردنی نیست.'

این روزنامه آمریکایی ادامه می دهد: همانگونه که اوباما و سایر مسوولان آمریکا هم اعلام کرده اند، این توافق بی عیب به نظر می رسد و به وضوح منافع ملی آمریکا و سایر کشورهایی را که امضایشان پای آن است، تامین می کند.

نیویورک تایمز تصریح می کند: ایران در ازای لغو تحریمهای اقتصادی بین المللی، 98 درصد از ذخیره اورانیوم غنی شده خود با خلوص پایین را کاهش می کاهد. ایران ضمن آن، دو سوم از سانتریفیوژهای خود را کاسته و شمار آن را به 5060 دستگاه رسانده است.

این روزنامه آمریکایی می نویسد: ''در این اثنا، موضع گیری 'بنیامن نتانیاهو ' نخست وزیر اسرائیل که در یک اظهار نظر شتابزده، توافق را 'یک اشتباه تاریخی ' خوانده است؛ حقیقتا خشم انسان را بر می انگیزد.

او به همراه جمهوریخواهان کنگره و اغلب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با مذاکرات از همان بدو امر مخالف بودند در حالیکه هیچ راه حل قابل اعتمادی را که از راه مذاکره قابل دسترس باشد، در ازای آن پیشنهاد ندادند.''

این روزنامه آمریکایی ادامه می دهد: 'امیدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری هم امروز همین فرمول را تکرار می کنند و توافق را محکوم می شمرند در حالی که هیچ راه حل قابل اعتمادی جایگزین آن در چنته ندارند . به خاطر داشته باشیم که در مورد ایران ابدا نباید دچار توهم شد.'

در بخش دیگری از سرمقاله نیویورک تایمز آمده است: هرگاه تحریمها برداشته شود، ایران صاحب میلیاردها دلار درآمدی خواهد بود که در بانکهای بین المللی توقیف است ایران ضمن آن بهره مند از درآمد سرشار حاصل از فروش نفت خواهد بود و به موازات آن قراردادهای پر رونق تجاری بین المللی هم سیل آسا روانه ایران خواهد گشت.

این روزنامه آمریکایی ادامه می دهد: 'اعتقاد دولت آمریکا بر این است که ایران با این حجم عظیم ثروت که به دست خواهد آورد، اولویت نخستش مرتفع ساختن نیازهای داخلی است.'

نیویورک تایمز در عین حال تصریح می کند: 'اما در خلال همه اینها، بسیاری از تحریمهای آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی خواهد ماند از جمله تحریم های مرتبط با حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر .'

نیویورک تایمز با بیان اینکه 'موافقت کردن با توافق هسته ای، تنها گام نخست است'، می نویسد: کنگره اینک این توافق را مرور خواهد کرد و آن را به رای گیری خواهد گذارد و اگر توافق را رد کند، اوباما امکان دارد به نحو احسن از حق وتوی خود استفاده کند. نیروهایی مانند نتانیاهو سوگند یاد کرده اند که توافق را درهم بشکنند.

این روزنامه آمریکایی در پایان تصریح کرده است که حقیقتا غیر مسوولانه خواهد بود؛ اگر توافق به دست آمده را بر باد فنا دهیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین