کد خبر: ۳۰۸۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱

پس از توافق هسته‌ای؛ آمریکایی‌ها منتظر افزایش صادرات پسته ایرانی هستند

خاویار، فرش و پسته از جمله محصولات ممتاز ایرانی هستند که آوازه‌ای جهانی دارند؛ سال‌هاست که ایرانی‌ها با توسعه محصولات منحصر به فرد خود، در زمینه صادرات توانسته‌اند جای خود را تثبیت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
اگر توافق مطابق پیش‌بینی‌ها پیش برود، در اوایل سال 2016 تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد و آمریکایی‌ها می‌توانند مانند سابق از اجناس ایرانی بهره‌مند شوند. البته اگر چه همه مردم نتوانند از خاوریار و فرش نفیس ایرانی به دلیل قیمت بالایشان استفاده کنند، اما بدون شک پسته ایرانی چیزی است که هر آمریکایی برای خریدنش تمایل زیادی دارد.

به گزارش «آفتاب» به نقل از اسلیت، جف بریورمن مدیر وب سایت ناتز در این باره می گوید: سال‌ها بود که ایران بزرگترین تولید‌کننده پسته در جهان بود. آنها در این عرصه یکه‌تاز بودند. اگرچه ترکیه نیز تلاش‌هایی کرد، اما اندازه پسته ایرانی به مراتب بزرگتر بود. پس از آن پسته‌های کالیفرنیا وارد بازار شد که ظاهر بسیار خوبی داشت اما مزه پسته ایرانی قابل مقایسه با آن نیست.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، پسته با ارزش‌ترین جنس صادراتی ایران پس از نفت خام است. از همین روی است که توسعه صادرات پسته نه تنها باعث کمک به چرخش بهتر اقتصاد این کشور می‌کند بلکه می‌تواند سابقه درخشان خود را در امر صادرات پسته، همچنان حفظ کند.

پسته با پوست خشک یا تازه در بین 10 قلم عمده صادراتی ایران در سال گذشته از نظر ارزش صادراتی در رتبه هفتم قرار گرفته‌ است که در سال 1392 جایگاه این کالا در بین 10 قلم عمده صادراتی در مرتبه نهم بوده‌است.

ایران در سال گذشته 84 هزار تن پسته خود را با ارزشی معادل 693 میلیون دلار به فروش رساند که در مقایسه با سال 1392 به میزان هشت هزار تن افزایش صادرات در این کالا وجود داشته است.

در سال 1392 میزان صادرات پسته مشابه، 76 هزار تن بوده‌ است که با ارزش 621 میلیون دلار به فروش رسید. با این حال در مجموع صادرات پسته در مجموع صادرات ایران در سال گذشته از نظر ارزشی سهمی 2.12 درصدی را به خود اختصاص داد که این سهم در سال 1392،‌ معادل 2.18 درصد بوده‌است.

در بهمن ماه سال 1393‌، پسته با پوست تازه و خشک با قیمت متوسط 8.3 دلار به ازای هر کیلوگرم فروخته شده‌است. هر کیلوگرم مغز پسته تازه یا خشک نیز معادل 16.4 دلار فروخته شده، و قیمت پسته خندان با پوست صادراتی نیز در این ماه 8.4 دلار بوده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین