کد خبر: ۳۰۸۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲

با رفع تحریم، کشاورزان سموم ارزان مصرف نکنند

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ و نباتات با بیان اینکه با جمع بندی هسته ای و حل مشکلات تحریم واردات سموم با کیفیت بالا به داخل انجام می شود ، گفت : کشاورزان باید از فرهنگ و عادت مصرف سموم ارزان قیمت و بی کیفیت دست بردارند.
آفتاب‌‌نیوز :
یحیی ابطالی روز چهارشنبه در حاشیه آیین برداشت مکانیزه برنج در فریدونکنار در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود : سموم مصرفی در ایران به طور کلی از خارج وارد می شود که در حال حاضر 85 درصد از چین ، 10 درصد از هند و پنج درصد هم از کشورهای اروپایی است.

وی ادامه داد : این در حالی است که قبل از تحریم ها 50 درصد سموم کشور از اروپا وارد می شد.

ابطالی با بیان اینکه مصرف سموم ارزان قیمت دنیا وضعیت خوبی را برای محصولات و زمین کشاورزی به وجود نمی آورد ، گفت : سموم ارزان قیمت استاندارد دارند اما وقتی سموم با کیفیت بالا نباشد دوز مصرف ، تکرار و ناخالصی های آن بالا است.

وی افزود : مشکل در مصرف سموم بی کیفیت و ارزان قیمت باقی مانده سم در محصول نیست بلکه وجود ماده ای ناشناخته ای است که می تواند به مراتب خطرناکتر از باقی مانده سموم باشد.

ابطالی با اظهار این که امروز سلامت را در جهان به سمتی می برند که در سموم ماده ناشناخته وجود نداشته باشد ، گفت : اگر سموم درجه یک مصرف شود با نصف دوز مصرف می توان به نتیجه رسید و یکی زا مزیت های آن این است که با یک بار مصرف خسارت نیز به حداقل می رسد.

وی مجموع واردات سالانه سموم در ایران را 27 تا 28 هزار تن اعلام کرد و گفت : حدود پنج تن آن دوباره به دیگر کشورها صادر و 24هزار تن آن مصرف می شود و و این عدد بالایی نیست. 

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ و نباتات کشور با اشاره به این نکته که سرانه مصرف سم را در دنیا بر اساس ماده موثر می سنجند، گفت : در حال حاضر سرانه مصرف سموم در هر هکتار در ایران زیر 600 گرم و در دنیا یک کیلوگرم است.

وی افزود : از آنجایی که کشور ما گرم و خشک است مصرف سموم بسیار کم است و تنها دو استان گیلان و مازندران بیشترین سم را مصرف می کنند.



* وضعیت سلامت محصولات کشاورزی ایران نسبت به دنیا بهتر است.

ابطالی با بیان اینکه وضعیت سلامت محصولات کشاورزی ایران نسبت به دنیا بهتر است، گفت: ممکن است در دو یا سه محصول بد مصرفی و یا در جاهایی مصرف زیاد سموم داشته باشیم.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ و نباتات کشور با بیان اینکه هر موقع آفات بومی شود ، بهتر می توان مقابله کرد، افزود : در حال حاضر کرم ساقه خوار برنج بومی شده است.

وی توضیح داد : در حالی که تا پیش از بومی شدن این آفات برای مقابله با آن تا 300 هزار هکتار از اراضی مازندران سمپاشی می شد ، اما اکنون به زیر یکصد هزار هکتار رسیده است.

ابطالی با بیان اینکه هنوز آفت مگس میوه بومی نشده است ، گفت : هنوز طغیان این آفت برای باغداران دردسر ساز است.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیمی که به وجود آمده در دنیا به نفع آفات است ، افزود : درختان گردو استان کرمان و نخلستان ها به دلیل خشکی شادابی ندارند و آفات به راحتی حمله می کند.

او به طغیان آفت کنه در مزارع پینه نیز اشاره کرد و ادامه داد : در حال حاضر در دنیا کلمه مبارزه را نداریم و این تفکر حاکم شده است که آفت نیز حق حیات دارد پس باید شرایط را گونه ای فراهم کنیم تا خسارت اقتصادی از ناحیه آفات وارد نشود.

ابطالی به مدیریت تلفیقی در جهان در دو دهه گذشته اشاره کرد و گفت : باید کارشناسان سموم ، تغذیه و ماشین آلات را در کنار هم به کار بگیریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین