کد خبر: ۳۰۸۶۹۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

آیت‌الله صانعی:اسلام را آنطور که هست معرفی کنیم/انتقاد از گرانی نان

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، گفت: باید اسلام را آن طور که هست به جامعه معرفی کنیم تا زدگی برای مردم و جوانان به همراه نداشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید شیعه در قم، صبح امروز و در خطبه های نماز عید فطر که با حضور علما و اقشار مختلف مردم، در شهر قم برگزار شد، با بیان این که باید در خطبههای نماز عید و نمازهای جمعه مشکلات جامعه و همچنین راهکار درمان آن مشکلات بیان شود، اظهار داشت: مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم، غربت اسلام است.

*اسلام، یک دین آسان است

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، وی با بیان این که غربت اسلام از چند جهت است، که بخشی از راهکارهای برطرف شدن آن، در دستان من و شماست، گفت: بر همه ماست که اسلام را طوری معرفی کنیم که زدگی جوانان نسبت به اسلام، برطرف شده یا به حداقل برسد.

این مرجع تقلید با بیان این که امروز اسلام زدایی بین جوامع بشری مخصوصا جوانان مسلمان زیاد شده است، ما باید اسلام را یک دین سهل و آسان معرفی کنیم، و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) نیز فرموده اند که من برای معرفی دین آسان مبعوث شدم.

وی با بیان این که خداوند برای دین اسلام، آسانی را اراده کرده است و نه مشکل را، گفت: در دین حرج و مشکل نیست و همه انسان ها در هر جایی در رابطه با دین، به هرج و مشکلی برخورد کردند که قابل حل نبود، یا باید خودشان آن مشکل را حل کنند، یا این که با مراجعه به دانشمندان نسبت به حل آن اقدام کنند؛ اگر هم نتوانستیم حل آن مشکل را پیدا کنیم، اشکال از خود ماست چرا که قوانین الهی جامع و کامل است.

*قبرستان جای مرده هاست، نه مسجد

آیت الله صانعی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: در اسلام، هر مکانی که برای موضوعی خاص در نظر گرفته شده، باید برای همان کار استفاده شود و کسی حق ندارد کار دیگری در آن انجام دهد؛ مثلا کسی حق ندارد مسجد که محل عبادت باشد را تبدیل به محل تجارت و پاساژ کند و یا این که مرده ای را در مسجد دفن کند، چون قبرستان جای مرده ها و مسجد جای زنده هاست.

وی با تأکید بر این که اسلام، نه یک دین مشکل، که یک دین آسان است، گفت: سالیان دراز می گفتند که برای مثال اگر زنی کشته شود، دیه و خون بهای او، نصف یک مرد است، اما وقتی در دنیای امروز به آن اشکال میکنند، باید بنشینیم و این موضوع را بررسی کنیم.

این مرجع تقلید با بیان این که همه افراد باید هر جایی که دیدند احکام اسلام، خلاف آسانی است، باید پرسش کنند، خاطرنشان کرد: برای مثال این تفکر وجود داشت و شاید هم دارد که اگر یک زن بخواهد از خانه بیرون برود، باید از شوهر خود اجازه بگیرد، اما اگر مردی دلش خواست تا ساعت 3 بعد از نصف شب بیرون منزل در هر جایی باشد و بعد با یک زن دیگر وارد خانه شده و به همسرش بگوید من این زن را صیغه کرده ام، نیازی به اجازه از همسر خود ندارد؛ سؤال این است که با این شرایط، آن زن چگونه به اسلام روی بیاورد؟ در حالی که ازدواج برای آرامش است و نه سلب آرامش؛ زن و مرد در یک زندگی مشترک هستند و باید برای هر موردی که برای طرف مقابل زحمت ایجاد می کند، از یکدیگر اجازه بگیرند.

*اسلام را آن طور که هست معرفی کنیم

وی با بیان این که باید اسلام را آن طور که هست به جامعه معرفی کنیم تا زدگی برای مردم و جوانان به همراه نداشته باشد، گفت: عامل دیگری که باعث زدگی برخی از مردم از اسلام می شود، بد اجرا کردن قوانین اسلام و بدون فکر عمل کردن است؛ برای مثال در خصوص برخی اعدام هایی که می شود، این سؤال مطرح است که آیا فایده دارد؟

*راهکار کاهش طلاق در جامعه

آیت الله صانعی در ادامه با طرح این سؤال که باید بررسی کنیم، چرا این قدر آمار طلاق در جامعه بالا رفته است؟، گفت: در گذشته بسیاری افراد از سربازی رفتن فرار می کردند، اما امروز خود افراد برای سربازی رفتن اقدام می کنند و این به خاطر این است که قوانین سختی گذاشته اند که اگر کسی کارت پایان خدمت نداشته باشد از بسیاری از خدمات اجتماعی محروم می شود؛ بیاییم برای جلوگیری از این همه طلاق که در جامعه صورت می گیرد، قوانین خاصی بگذاریم و مثلا بگوییم کسی که برای بار دوم بی جهت همسر خود را طلاق دهد و ...، از برخی خدمات اجتماعی و ... محروم شود؛ در این زمینه ها که اسلام بن بست ندارد.

وی تأکید کرد: بر ما وظیفه است که از اسلامی که برای آن بسیاری از انبیاء، امامان و صالحان و در همین زمان ما بسیاری از شهداء جنگ تحمیلی برای آن فدا شدند، به معنای صحیح پاسداری کنیم.

*انتقاد از گران کردن نان

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به خاطره ای از امام خمینی(ره) گفت: زمانی یکی از مسئولین ارشد کشور در زمان جنگ، به خدمت امام خمینی(ره) رسید و عرض کرد اجازه دهید قیمت نان را بالا ببریم، چرا که ثروتمندان از این نان ارزان بیشتر استفاده می کنند، اما امام خمینی(ره) با گران کردن نان مخالفت کردند و یک پاسخ بسیار معنا دار عرفانی-اقتصادی و سیاسی دادند مبنی بر این که اجازه دهید در این مورد اغنیاء بر سر سفره فقرا بنشینند؛ اما متأسفانه امروز هر جایی که کم می‌آوریم، سریع از جیب مردم و این و آن می گیریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
5
42
ممنون ازاین که مطلبی ازاین مرجع آزاده منتشر کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
3
35
چه عجب، صحبت های دلنشینی مطرح کردن و چه عجب که خبر را منتشر کردین
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
5
33
درود بر مرجع آزاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
2
21
درودبرمرجع ازاده وعالیقدرحضرت ایت الله صانعی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
2
18
ممنون که بیانات مرجع عالیقدر شیعه رامنعکس کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
1
9
بسمه تعالی
روحت شاد حضرت امام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
1
لطفا همه نظرات رو منتشر کن. دلت خوشه که فقط نظرات همسو با سیاست های خودتو منتشر کنی وخیال کنی که همه مثل شما بیمار گونه فکر میکنن!!!!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین